Wulf 10 van Sievers-Modellbau

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Joene, 18 feb 2019.

  1. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb de wulf 10 van Sievers aangeschaft.
    En ben aanstond ermee te beginnen.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de bouw van dit schip?
    Mbt techniek, schroeven Assen motoren/ ballast accu’s?
    BVD Jeroen.
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jeroen, Zelf al enig idee of je er borstel of borstelloze motoren in wilt zetten? Ik lees in de beschrijving dat schroefassen met glijlagers bijgeleverd worden.
    http://www.modellbau-sievers.de/Allgemeines/Taucher wulf.html
    Zo ja, dan aan jou om te beslissen of je die wilt gebruiken of niet. Heb geen ervaring met dit schip, maar wel een dubbelschroefs sleper in de vaart.
    Daar liggen 2 Bühler borstelmotoren in met één 12 Volts 7Ah loodaccu. Die combinatie is goed voor uren vaarplezier. Heb je ruimte over dan zou je er een tweede accu bij kunnen leggen.
    Een en afhankelijk van de ruimte en de toegankelijkheid. Al mijn 4 schepen hebben RVS schroefassen met glijlagers. Om te smeren en afdichting gebruik ik uierzalf. Probaat middel.
    Natuurlijk zijn er high-tech assen met delrin buitenlagers en aan de binnenkant kogellagers met een rubber afdichting. Een ieder moet voor zichzelf bepalen of de investering het waard is.
    In theorie zou je er geen omkijken meer naar hebben. Buitenlager watergesmeerd en het kogellager zit binnen de afdichting. Wel oppassen dat je de as niet droog laat draaien. Dan verbrandt de rubber afdichtingsring. De Wulf 10 lijkt me wel een aparte boot. Geen 13 in een dozijn type. Het is echter wel een boot die je aan het werk moet zien. Duwend of trekkend maakt dan niet zoveel uit (om te kijken dan) Het manoeuvreren is compleet anders. Vroeger had ik bij mijn sleepboot een 160 cm lange, 30 cm brede en 15 cm diepe bak. Afgeladen met 14 straatklinkers woog die 60 kg. Helaas is de blikken bak aan corrosie te gronde gegaan. De sleepboot is nu 42 jaar oud en vaart nog steeds goed. Heeft wel een RVS schroefas en een nieuwe motor gekregen. De originele glijlagers zitten nog steeds in de askoker.
    Zet als het kan tussen motoren en assen wel een dubbele kruiskoppeling. Theoretisch is het niet nodig en zou het ook met een starre koppeling kunnen, maar dan zou alles haarzuiver in lijn moeten liggen.
    Kijk maar of je iets met deze info kunt. Veel plezier met de bouw. Gr. Klaas.
     
  3. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Klaas ik kan zeker iets met uw adviezen.
    Ik twijfel nog over alles. Het enige dat vast staat zijn de tee 4 blads afgetopte schroeven verder nog niets.
     
  4. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Heb het er niet bij gezet, maar neem wel voor elke motor een aparte regelaar. Dan heb je geen boegschroef nodig. Wil je met de boot gaan duwen dan zijn twee Becker-roeren het overwegen waard. Zorg dat de afgetopte schroeven zo goed mogelijk op de straalbuizen zijn afgestemd en neem de tijd om schroeven en roeren zo goed mogelijk uit te lijnen. En zorg dat de roeren demontabel blijven opdat je de schroefassen naar achter kunt trekken. Als je Raboesch schroeven neemt dan zullen die wel zijn voorzien van een borgmoer achter de schroef. Anders aan de voorkant een borgmoer monteren. Dat wordt dan gelijk je axiale stuwlager. Kijk op je gemak hoe dat je het wilt gaan doen en hou een bouwverslag bij. Goed om later nog eens het proces te doorlopen en het levert een hoop advies op. Er zit een hoop kennis op het Forum. Gr. Klaas.
     
  5. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    dank voor uw reactie
     
  6. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    enig idee welk type buhler motoren je hebt?
    en waar Beckerroeren te koop zijn?
     
  7. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...v-03--pakket&action=article&aid=69112&lang=nl

    https://www.bauer-modelle.com/epage...Path=/Shops/Bauer_Uwe46269592/Products/4.5170

    https://www.modelbouwshopnederland.nl/a-54333931/roeren/becker-roer-43x38mm-2367/

    Jeroen, Puur voor orientatie. Ik vond het een uitdaging om deze roeren zelf te maken van kunststof plaatmateriaal. En dat is aardig gelukt. Niet zo sterk als messing, maar het stuurt goed. Kijk eerst eens of je zoiets onder het achterschip kunt plaatsen. Hieronder een plaatje van mijn roeren. Gr. Klaas.

    RIMG0299.JPG
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.948
    Locatie:
    Betuwe
    Jeroen:
    ik kan niet antwoorden op de conversatie (er zal ergens wel een vinkje verkeerd staan of zo), maar hierbij mijn mening:

    Motoren:
    ik ga m.b.t. motoren helemaal met Klaas mee. Die Bühlers zijn krachtpatsers, zijn heel zuinig met amperes en vrijwel geruisloos.
    Een ander voordeel is dat je, als je schroeven tegengesteld draaien, de ene motor 'achterstevoren' in het schip kan zetten. Ze hebben aan beide zijden een uitgaande as. Zodoende heb je geen last van de 'voorkeursdraairichting' van de motoren.

    Schroeven:
    Raboesch heeft mooie messing schroeven. eventueel afgetopt, maar dat kun je (met wat geduld) ook zelf doen.
    Zie catalogus, die je hier kunt downloaden: http://www.raboeschmodels.com/index...oad-catalogs/catalog-raboesch-detail?Itemid=0

    Regelaars:
    Twee stuks aanschaffen. Daarmee kun je de boefschroef in feite laten vervallen, want je model wordt dan super wendbaar.
    Dit: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl zijn leuke regelaartjes voor een beschaafde prijs. En ze worden niet warm van de stromen die die motoren trekken.

    In mijn Smit Salland liggen deze motoren, 60mm afgetopte messing schroeven en Beckerroeren. Elke motor z'n eigen regelaar.
    Met dit schip kan ik op een dubbeltje draaien, zelfs zonder gebruik te maken van de roeren.
    En als ik volle kracht vooruit geef kun je bijna onder het schip door kijken...
    Zie:

    Kijk wel goed naar de kwaliteit van de schroefassen als die bij het pakket zitten.
    Slechte schroefassen geven weerstand, lawaai en mollen op den duur je motoren.

    En... start inderdaad een bouwverslagje. Komen veel tips uit.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2019
  9. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Roel
    Dank voor je uitermate bruikbare feedback.
    Mooi schip, ik ben wel overtuigt qua motoren.
    En roeren.
    Bouwverslag maken waar?
     
  10. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    Roel vaar jij op 12V?
     
  11. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    Heren hoe hebben jullie de overbrenging?
    Motor/schroefas?
     
  12. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Roel en ik varen op 12 Volt en de motoren zitten rechtstreeks op de as met een dubbele kruiskoppeling. Frappant is wel dat Roel 40 mm schroeven in een straalbuis heeft en ik 60 mm in een straalbuis. Hier een plaatje met de lay out van de motoren en assen en een kleine demo om het geluid te beoordelen. Gr. Klaas.
    20180422_102756.jpg



     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2019
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.948
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn 40mm schroeven blijken toch 60mm exemplaren te zijn.
    Sorry, typfout.
    Ook hier dubbele cardans.
    Dan kun je je iets meer (<1mm) onnauwkeurigheden permitteren tijdens het uitlijnen van de motoren.
     
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    924
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb er 2X 80 mm onder zitten. Overigens heb jij een mooi vaarbeeld, maar ik mis de rook!
    Groetjes Hans.
     
  15. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die van jou is ook een maatje groter Hans. Het is een leuke vaarboot, maar vaak mis ik een sleepobject. Gr. Klaas.
     
  16. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey Roel.
    Ik sprak dit weekend iemand die zei.
    Dat buhler motoren te langzaam draaien voor 40mm schroeven.
    Rond de 3000 toeren bij 12V dacht ik.
    Er werd mij verteld dat ik naar de 8 a 9000 toeren moet.
    Schroeven zijn te klein voor buhler.
     
  17. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Heb je enig idee hoeveel spoed je schroeven hebben? Stel even dat de spoed gelijk is aan de diameter, dus dat één omweneling een afstand van 4 cm geeft. 3.000 x 60 x 4 = 720.000 cm = 7,2 km/uur. Reken voor het gemak 50% slip, dan zit je op een snelheid van 3,1 km/ uur. De winst zit bij dit soort schepen altijd in een laag toerental. Hogere toerentallen zijn alleen gewenst bij planerende schepen. Anders ben je alleen maar aan het schuim kloppen. Wil je toch een poging doen met een hoger toerental kijk dan eens in het bouwverslag van de Yarra door Lex Verkuijl. Daar gingen 2 brushless motoren in. Zo'n enkel setje heb ik gebruikt in het scheepje op mijn avatar. Wel met dual rate het vermogen gereduceerd naar 30%. Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2019
  18. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even terugkomend op het brushless verhaal. De motoren die Lex en ik gebruikten zijn niet meer leverbaar. 7,2 of 7,4 Volt is meer dan genoeg.
    Banggood heeft wel een alternatief.
    https://www.banggood.com/nl/Racerst...-p-1125804.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN
    De 10 A regelaartjes zijn zwaar genoeg. De motoren kunnen meer leveren, maar de schroeven geven niet meer vermogen af. Als de schroef blokkeert loopt de motor niet aan. Het is de moeite waard om het bouwverslag van Lex geheel door te lezen. Staat veel info in. Althans, ik heb er veel aan gehad en mijn voordeel ermee gedaan. Gr. Klaas.
     
  19. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey Klaas dank voor je reactie de spoed van de schroeven weet ik zo niet.
    Ik wil 40mm afgetopt van Raboesch gaan gebruiken in een straalbuis.
     
  20. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.623
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Jeroen, De spoed van die schroeven is 41 mm. Had een rekenfoutje gemaakt en heb de cijfers aangepast. Met de 41 mm spoed wordt het zonder slip 7,38 km en met 50% slip 3,69. Met de 750 KV brushless kom je op 7,2 volt op 5.400 toeren (onbelast) en wordt de snelheid zonder slip 13,28 km/uur. Met slip 6,64. Dus bijna het dubbele. Gr. Klaas
     

Deel Deze Pagina