WW1 Avia BH3 voor RBC en nu ook drijvers

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 9 jul 2007.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb al een tijdje een draadje lopen van de Avia op het schaalforum, zie link

    Avia op het schaalforum

    Maar heb ook besloten dat er drijvers onder moeten komen.

    Heb de drijvers al getekend en wacht nu op de onderdelen die nog gefreesd moeten worden.

    [​IMG]

    Later meer dus.

    Ton
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hoe doe je het maar 8O

    Een monnikkenwerk, denk ik...
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo van de week de onderdelen van de drijvers opgehaald.

    Hier alvast een voorproefje, later wat meer bouwfase foto's.

    [​IMG]

    Ton
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Gaat er goed uitzien Ton.Zijn het houten drijvers en zijn ze hol van binnen?
    Wat mij opvalt is dat ze een beetje laag zijn waardoor het kistje misschien te diep in het water ligt of heb ik het verkeerd Ton.Je zal het uiteraard naar het gewicht van het kistje hebben berekend!
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Hannesie,

    Dank je en ja het zijn houten drijvers.

    Het drijfvermogen is ruim voldoende het gaat niet om de hoogte van de drijvers, maar om de verplaatste waterhoeveelheid.

    Het voordeel van een drijver die breed is is dat deze met het zelfde volume hoger in het water ligt dan een smalle die dieper zal zakken,
    bij de zelfde hoeveelheid waterverplaatsing en dus opwaartsedruk.

    Wilde juist ook een niet te hoge drijver maar een beetje een oldtimerlook hebben en die zijn veelal lekker breed.


    [​IMG]
    Avia drijver, helaas slecht te lezen maar het volume is 3,2 dm3 en dat is gelijk aan 3,2 liter en 3,2 kg opwaartsedruk.
    Een model van 2 kg blijft hiermee al redelijk drijven maar zal diep liggen.

    De Avia heeft er twee en dat maakt dus 6,4 kg opwaartse druk, het model zal incl. drijvers onder de 2,5 kg blijven ruim voldoende dus om mooi in het water te liggen.

    Wil met testen ook nog even kijken tot hoever we kunnen gaan en schat dat een model van 3-3,5 kg ook prima zal lukken.

    [​IMG]
    Plaatje om een beetje idee te hebben van het formaat in de middel ligt een fles van 1,5 liter.

    [​IMG]
    Ga misschien ook nog een setje onder de Starduster zetten zou ook prima moeten lukken.

    Ton
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier zijn wat bouwfasefoto's

    [​IMG]
    CNC gefreesd door RBC

    [​IMG]
    De onderdelen nog zonder montagebalkjes daarvoor moest ik nog even langs de Gamma.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Totaal gewicht nu 2100 gram
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ton
     
  7. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    gaaf ding zo ton!
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Dank, ja grappig he.

    Wil je net de link toesturen.

    Kom je zelf ook nog naar de watervliegmeeting.

    Ton
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Tijd voor een update

    [​IMG]
    [​IMG]
    Zo hoofdonderstel staat vast.
    [​IMG]
    Met een balsa steun op hoogte zetten.
    [​IMG]
    Tweede onderstel ook vast op de drijvers.
    [​IMG]
    Kan geen kant meer op en is gemakkelijk los te nemen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Drijvers voorzien van 25gr mat met PU100.
    [​IMG]
    Het reddingsteam staat paraat bij de eerste drijftesten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Diepgang prima, zwaartepunt moet nog iets naar voren maar ligt voorlopig prima zo.
    Kunnen ook nog de nodige golfslag hebben.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tot zover dus zeer tevreden nu eerst nog een andere motor erin en een waterroer aan een van de drijvers.


    Ton
     
  10. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    reddingsteam?
    Volgens mij staan ze te balen dat ze niet in het water kunnen :D

    Peter
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Eeeeeeeeeeehhhhh Neeeeeee hoor, nou oke dan misschien een beetje :wink: .

    Ze hebben daarentegen vandaag voldoende kunnen zwemmen.

    Pa was vandaag ook op recreatieplassenjacht voor het watervliegen en daar moest natuurlijk ook gelijk even in gezwommen worden.

    Had het een en ander met Google earth gevonden en denk dat daar met elektro prima te vliegen is.

    Moet natuurlijk wel eerst even die temperatuur omlaag, want met een zonnetje als vandaag blijft het alleen bij zwemmen.

    Ton
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ben erg benieuwt waar dat is Ton.Hier in de buurt bij mij heb ik weinig kans.Als het wat is kan ik is wat meer watervliegen met de PUP.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    hannesie,

    De lokaties zijn allemaal aan de ander kant van de Brienoord een aardig stukje van Rotterdam dus, is dat te ver voor jou.

    Had ook nog iets bij Barendrecht gevonden, maar 1 meer is afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden.
    De andere is naar zeggen achter het shell pompstation langs de A16, gezien vanaf Dordt maar een wildernis en kon de plas niet zien.
    Moest daarvoor uit de auto en met die regen afgelopen weken had ik daar geen zin in.

    Ga nu eerst twee weekjes naar een camping, als je zin hebt kunnen daarna iets afspreken om de div. plassen een te bekijken en daar te vliegen.

    Ton
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Lijkt me wel een goed plan Ton.Ik lees het wel wanneer we op ontdekkingstocht gaan.Misschien dat er een volgende lokatie voor de eerstvolgende meeting na 15 sept a.s te traceren is.Zou uiteraard ook te gek zijn als er ook op die lokatie met branstofmotoren gevlogen zou kunnen worden.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    15 sept maar even wat afspreken ben nu eerst even op vakantie.

    Als we een goede lokatie hebben gevonden, kunnen we misschien zelfs elke laatste zaterdag van de maand daar vliegen :lol: .

    Sorry heren maar bijvoorkeur dan alleen elektro, want zo stil mogelijk zijn bied toch meer mogelijkheden.

    Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met de recreatieplas lokaties die je hebt.

    Lopen weer eens te hard van stapel laten we eerst maar eens gaan kijken en vliegen dan zien we wel verder.

    Heb nu pas 2 van de 6 gevonden lokaties bekenen heb dus nog wat te gaan.

    Ton
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Joepie, hij doet et :music: de Avia heeft zijn eerste watervliegstarts gemaakt.

    Donderdagavond een eerste poging maar dat liep niet geheel volgens plan.
    Had een nieuwe regelaar gemonteerd die na 20 meter varen in de fik stond.
    Bleek dat de regelaar voor 3 lipo's was en er niet tegen kon als je er 4 lipo's op zet.
    Wel een grappig gezicht als de rookwolken onder je motorkap vandaag komen.
    Snel schoenen uit en door het water er naartoe lopen, zwemmen was gelukkig niet nodig.
    Alleen de regelaar was afgefikt verder gelukkig geen schade.

    Snel nog even een andere regelaar erin en vrijdagavond een nieuwe poging.
    En ja dat ging boven verwachting goed, mis nog wel een waterroertje.
    Bij het vliegen was er wat haakeffect in de bochten dus even landen en richtingroer bijmixen.
    Dat was een hele verbetering, nu nog alleen dat waterroer erop en hij is klaar voor de watervliegmeeting.

    Hier twee plaatjes zijn helaas niet zo mooi, want varen en fotograferen is lastig te combineren.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup: mooi Ton :yes:
     

Deel Deze Pagina