Holy shit mensen, kheb even het een en ander aan filmpjes bekeken van het pylonracen, tsjongejonge.. wat heeft de modelvliegsport een sprong gemaakt in de ca18 jaar dat ik even ergens anders mee bezig was! Toen was elektra vliegen nog nergens! Dit Moet ik gewoon een keer ik het echt zien! Echt vet! 8O succes! rz
Nou Robert, dan zou ik 31 Mei zeker naar Vlissingen komen. (Bij jou om de hoek toch? ) Er vliegen dan geen Pylon racers, maar wel Electro Jets, die ook erg hard gaan
Jets gaan niet fantsoenlijk de bocht om :wink: Maar zeer zeker de moeite waard om te bekijken. Inderdaad ongelooflijk om te zien hoe snel de elektroracers zich ontwikkelen. En ze gaan steeds en steeds sneller Elektropylon wordt helaas in Nederland nog niet echt druk beoefend. Maar daar wordt aan gewerkt. De brandstof wedstrijden zijn daarentegen vrij druk bezocht en ook leuk om te zien. Hier is de wedstrijdkalender te vinden: http://home.hccnet.nl/p.v.doesburg/ Groeten, Paul
hoi robert, Als je intresse hebt er zijn nog tokoloschi,s op voorraad een van de snelste modellen van dit moment. Natuurlijk in vol gfk/cfk. groeten ruud
Kan je wat meer info geven ruud? Prijs ,span, heeft hij een ruime romp? Ik was eigenlijk van plan om een sokol aan te schaffen vanwege de relatief ruime romp en en de T staart en het snelle airframe. Is jouw toko ongeveer vergelijkbaar met een stinger,sokol,VIP of eerder met een avionik? greetzz :wink:
Ik heet wel geen Ruud maar ik heb onlangs een toko bij Ruud gekocht die ik morgen hoop in te vliegen. De tokoloschi is een echte F5D racer. Dus vergelijkbaar met een avionik. Hier is een schets van de toko te vinden met alle maten: http://www.aerodesign.de/modelle/F5D/tokoloschi.htm Als je er een speed 400 BL aandrijving in wilt doen heb je ruimte zat. Zodra er iets meer in gaat (mijn geval een Hacker B40 F5D + 7/9 x CP1700) is het vrij pittig om alles erin te krijgen. Ik weet nog niet hoe ik er 9 cellen in ga krijgen Hier wat foto's: C2081 servo's voor de ailerons. Vooral dat hele korte stangetje is lastig. Dremelen om de accu erin te kunnen krijgen Ik hoop er morgen video van de maken. Voorzover er wat te zien is Paul
Ziet er lekker uit 8O Moet je elke keer dat je jouw accu er terug insteekt liggen klooien met de draden enz.. om ze erin te krijgen of valt dat nogal best mee? Ik ben eens benieuwd naar het filmpje. Greetzz
Of het vliegen doorgaat vandaag weet ik nog niet. We zullen zien. Maar video komt er zeker! De accu erin doen is niet zo moeilijk. Eerst de regelaar aansluiten en dan kan je de accu er zo in lepelen. De accustekkers zitten aan de voorkant vanwege de aileronservo's die ook ruimte willen hebben. Eruit is iets lastiger maar dat is vooral omdat ik weinig heb om aan vast te houden als ik hem eruit wil trekken. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Een 9 cellen pakket zal waarschijnlijk gescharnierd moeten worden om het erin te kunnen krijgen. De vleugelbevestiging zit een beetje in de weg. Dan heeft zo'n steekneus die de duitsers gebruiken wel voordelen want daarmee schuif je de accu er zo in. Paul
Die van mij niet. Maar ik denk niet dat het heel erg moeilijk is er een steekneus op te maken. Misschien dat Ruud daar wat meer over kan vertellen. Paul
Hoi medebouwers, Sorry ik had dit draadje even gemist maar er word weer op gereageerd. de toko,s zijn meestal op voorraad en kosten €190, De modellen zijn gebouwd in voll gfk met carbon verstevigingen,en kevlar/carbon romp. de toko,s hebben origineel geen steekneus deze word er later opgemaakt door de romp door te slijpen en een insteek randje aan te lijmen. Deze word dan gefixeerd met plakband rondom. Bij de originele mallen zat wel een losse neus bij maar deze was van een zeer slechte kwaliteit dat ik daar niet m,n dure materialen voor wilde gebruiken. de toko word op het moment gevlogen in de duitse competitie en er zijn modellen verkocht aan belgie en finland. groeten ruud
Dan zal het toch een sokol worden ,de tokoloschi is zijn geld zeker meer dan waard met de dure materialen die erinverwerkt worden plus het feit dat hij bijna niet te krijgen is. Maar het kostenplaatje van een toko plus hacker b40 ,regelaar is toch al heel wat anders dan dat van een sokol met een mega 16/15/3 +regelaar. Als de sokol een succes wordt dan zal er toch een toko of avionik komen. greetzz
Nog een theorie In een toko/avionik hoeft natuurlijk niet persee gelijk een 500+ Watt setup. Met een mega 16/15/3 of 2 zal het niet veel langzamer zijn dan een 400 racer met gelijkwaardige setup. De F5D zal met een lichte setup veel makkelijker te vliegen zijn dan een 400 racer. In het geval van een redelijk hete 400 setup (mega 16/15/3 of 2) heb je in een F5D nog ruimte voor cellen die de stromen ook daadwerkelijk aankunnen (meer vermogen uit dezelfde motor). Bovendien zijn 400 racers meestal niet gebouwd op BL geweld. Met een toko hoef je je om de stevigheid niet echt zorgen te maken. Tenslotte: Snelheid is verslavend en je zal al snel een snellere setup willen die je zonder al teveel problemen in je F5D kunt lepelen.
Hoi, De tokoloschi laat zich goed en snel vliegen met een b.v mega 16/15/3 Ik weet van onze belgische buren dat ze nieuwe tokoloschi,s invliegen met een mega. Ze hadden met de laatste wedstrijd 89 seconden gevlogen op het parcour met een mega motor aan boord. dus snel zal het zeker gaan. groeten ruud
Pylonwannabee hier! Wat is het NL/BE animo voor een meeting c.q.oefendag?(2005) Paul, is dit een motor voor props, of voor edf-toepassing? Ik jakker nu rond met een 16/15/4 ipv 3(of 2) omdat anders de lipo's toasten. Waar ik mee vlieg is trouwens geen pylonracer, maar een balsa doos om te oefenen; wat dikke pret is!!!! groetn, rz "om"-junkie :wink:
Mocht er een oefendag/wedstrijddag komen in NL ben ik zeker van de partij! Een tripje richting belgie zie ik ook wel zitten. De mega 16/15/2 is wel geschikt voor props. Het aantal cellen en de propgrootte moet dan wel beperkt blijven. 7 cellen en 4,7 x 4,7. Motocalc zegt met een 4,7 x 4,7 en 7 AUPS bijvoorbeeld ca 27,7 KRPM bij 41 Ampere. Is natuurlijk al redelijk fors voor zo'n klein motortje. fotootje van m'n nieuwste aanwinst: Avionik D99