x-400 en hekrotor problemen

Hallo,

Na aanschaf van de X-400 heb ik over wat "problemen" moeten stappen.
Hij vliegt eindelijk en lijkt redelijk stabiel. Helaas kan ik er niet meer mee doen dan zeer korte hover pogingen. Bij het hoveren draait de heli naar links (tegen de klok in). Dit zou door de gyro opgevangen moeten worden. Maar helaas is het mechanisch bereik van de hekroter pitch instelling hier niet toereikend voor. Hij zit al op het einde van zijn bereik. Corrigeren is dus niet meer mogelijk.

Wat zou het probleem kunnen zijn. Ik ben het probleem niet kunnen vinden in de diverse sites, dus verwacht ik dat ik iets over het hoofd heb gezien.
De looprichting en de bladen zijn gemonteerd volgens de beschrijving.

Wie kan mij hierover wat tips geven?

Alvast bedankt !

Ed

stuurt je rudder de goede kant in ?
en erg belangrijk, corrigeert de gyro de goede kant op ?

Volgens mij wel.
Als de heli tegen hoveren aan hangt en ik stuur dan reageert hij de goede kant op. Als ik de gyro (GY401) reverse schakel dan komt de heli in een hopeloze tol terecht.

Het lijkt dus allemaal goed. Wat ik zelf had verwacht de de bladen en de draai richting omgedraaid moesten worden. Maar de handleiding geeft de door mij ook zo gemonteerde bladen aan. En is dus ook de draai richting bepaald.

Ed

De schoeven gaan van de bladhouder gaan die van voor er in, of heb je de moer aan de achterkant, ik heb dit bij de raptor ook al zo vaak gezien, de bladhouder verkeerd om.... het werkt dan wel maar net niet genoeg.

gr Remco

Ik las toevallig vandaag iets op www.trextuning.com

trextuning zei:
also below is the correct hole to use on the servo horn for the tail to achieve full throw for the tail rotor and adequate gyro capability.
PICT0664a1.jpg

Omdat de beide helis enigzins te vergelijken zijn, zal het misschien ook wel bij de X400 werken.

Just a thought.

MVG,
Tjerk

Hoi hoi,

vergelijk je staart eens met deze: http://www.x400tuning.com/build10.htm

En als je staart wel goed is gebouwd (er kan weinig verkeerd), check dan de spanning van de staartsnaar, en kijk eens of de tandwieltjes van de staartsnaar wel goed op de assen vast zitten. Het wil wel eens voorkomen dat deze tandwieltjes slippen.

Succes, groetjes A.

zo te zien kunnen wel degelijk de bladegripjes verkeerom zoals remco al aangeeft.
dat zou ik even checken

bij de grote broers is dat nogal eens verwisseld

Hallo,

Na alle raad ben ik wat wezen sleutelen. De snaar spanning was volgens het boekje en de tandwielen slippen niet. Ik heb de grips bekeken, en er zit een zeer minimaal verschil in. Dus toch omgedraaid. En test gevlogen.
Helaas haalde dit bijna niets uit. Mechanisch blijft de pits instelling staan.

Zijn er nog die wel een goed vliegende x-400 bezitten ? Wat zijn daar de ervaringen met de hekrotor pitch?

Uiteraard zijn alle ideeen welkom.

Ed

Hoi hoi,

De mijne vliegt fijn. Hij is volledig orgineel, behalve dan een vol schaalrompje (waar binnenkort gele lak op komt :wink: ). De staart reageert vel en snel, hij kan twee kanten op vergelijkbaar snel pirouetjes draaien. Mijn headspeed ligt rond de 1800 rpm (relatief weinig voor zo'n zware CP microheli).
In het lager van de pitchslider zit een messingbusje. Deze kon je in het lager heen en weer schuiven. Dat veroorzaakte een wiebel (net als T-rexen doen). Een klein bankhamertje 8O (jaja) en een centerpons hebben dit opgelost.
Dit kan overigens niet de oorzaak zijn van het wegdraaien van de staart.

Tieske hier op het forum heeft ook een goed vliegend X-400. Hij heeft wel een probleempje (uitdaging :wink: ) gehad met een gestript tandwieltje van de heckaandrijving. Alles hier te lezen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20760&postdays=0&postorder=asc&start=45

Groetjes A.

Back