x-cell 60 gecrashed, en vraagje over reparatie

corvl

verslagschrijvers
Hallo :(

Gisteren is m'n x-cell 60 gecrashed, gelukkig niet veel schade. Ik ving hem telaat op, en hij knalde tegen de grond, waardoor de staartboom afbrak.

Ik had gelukkig nog een reserve staartboom liggen dus dat is al gerepareerd.

Tijdens de crash, heeft ook een van m'n rotorbladen de staart geraakt, nu is 1 blad ligt beschadig.

rotorblad1.JPG

rotorblad2.JPG

Het zijn geen geweldige foto's en het is niet duidelijk te zien, maar op het uiteinde zit een oppervlakkige scheur van 2 cm, en er is een klein beetje van de foam uit.

Op m'n vliegclub zeiden ze dat ik gewoon een cm of 2 eraf moest zagen (ook van de andere natuurlijk) opnieuw uitbalanceren, en gewoon verder vliegen. (ik zit nog in het stadium van 8-tjes enhoveren,dus volgens hun kwam er toch niet veel belasting op).

Ik wil ff een 2e opinie van jullie hebben (geen preken aub), ik wil geen risico's nemen, dus ik ga er al vanuit dat ik volgende week nieuwe ga kopen. Tenzij er hier nog eens gezegd wordt dat het geen kwaad kan. Nogmaals, ik zit nog in het beginstadium met uitsluitend hoveren en wat rondjes vliegen.

Bedankt, Cor

fijne club :(

beschadigde bladen altijd vervangen voor jouw en andere hun veiligheid.
desnoods zolang een set nieuwe houten erop van 15 dollar, maar met die bladen vliegen is ronduit link.

In sommige bladen zit in de tips lood verwerkt. Dit zou er uit kunnen schieten.

Geloof dat er iemand hier op het forum zit (dacht gerben) die zijn broer z'n oog heeft verloren door een stuk vliegen lood)

Okee, geen verdere discussie dan, ik had zoiets al verwacht. Ik ga dus nieuwe kopen. Maar wat? die er op zaten zijn 68cm lang, en symetrisch profiel. Wat zijn de mogelijkheden ? Of als ik bij de modelbouwshop kom en ik vraag naar 68 cm symetrisch, zijn er dan nog verschillen mogenlijkheden? Zo ja, wat kan ik het beste kopen voor een beginner als ik? Moet zoiets nog gebalaceerd worden?, zo ja.....hoe ??

Bedankt,
Cor

ik zie bij rchelistore deze staan:

Funkey-blades
Carbon blades in silver colour finishing

Length: 680mm
Width: 58mm
Hole: 5mm
Tip: square
Airfoil: symetrical

Used for Raptor 60

62.00 euro

Kan ik deze gebruiken voor een x-cell 60 ?

wat met de prijs?, kan ik voor het gewone rondtouren goedkopere kopen?

bedankt,
cor

Oei.. ik zie nog wat :

Er staat bij de beschrijving :hole 5 mm , ik zit het op te meten bij m'n oudeen die zijn maar 4 mm, en dan nog een metalen buisje van iets meer als 1 mm..... dit gaat dus niet passen, of moet ik iets doen met zo'n metalen buisje en die nieuwe bladen.

ook de width is bij die van rc-helistore iets anders, mijn oude zijn 60 mm, en die van rc-helistore 58...

wat nu ??, ik moet volgende week weer vliegen ;-/

Belangrijke zaken aan een rotorblad zijn:

Lengte
Dikte van 'bladhouder' gedeelte
Diameter van bevestingsgat

Meestal worden er voor de laatste 2, busjes en onderlegschijfjes bijgeleverd. Maar er zijn ook standaardbladen met een 4mm gat en dikke (14 mm?) opname. Dit gaat dan niet passen op een heli met maar 12mm en/of 5mm bout. Bij twijfel ff van te voren informeren, moet bij Jo geen probleem zijn.

Verdere variabelen zijn:

Gewicht (lichter reageerd sneller, kiritischer in Autorotatie, zwaarder reageerd trager, meer uithoudingsvermogen in Autoratatie)
Profiel, symmetrisch of a-symmetrisch (symmetrisch gelijke eigenschappen normal als inverted, a-symm. kan meer lift opwekken in normal dan)
Draairichting, vooral belangrijk bij A-symmetrische bladen, bij Symm alleen voor Logo en evt. balanceerpunt wel of niet zichtbaar aan bovenzijde.
Materiaal: Hout, Glas (GFK), Koolstof (CFK, Carbon) (in deze volgorde van slap naar stijf)
Prijs: Vooral belangrijk voor beginner

Advies koop gewoon een setje niet te duren GKF blaadjes, met zelfde profiel als de huidige bladen.

Rick

@ Rick NT:
Bedankt voor de reactie, daar heb ik wat aan ;-)
Ik denk dus dat die van RChelistore wel gaan passen.....

Nu nog ff over de prijs, ik wil dus de " een setje niet te duren GKF blaadjes", maar is 62 euro, is dit veel of weinig, kan ik beter andere bladen kopen, zo ja.. waar ??

thanx,
Cor

nog een laatste vraagje voor ik ze ga bestellen.. De dikte van de bladen, maakt dat nog wat uit ?... ik weet niet wat de juiste dikte moet zijn(ben momenteel en komende dagen niet thuis), en of die van rc-helistore passen op een x-cell 60. Iemand het verlossend antwoord zodat ik ze kan bestellen en misschien nog voor het weekend thuis kan hebben??..

Bedankt, Cor

Ik heb ze zojuist besteld bij RC-helistore.

Nog een laatste vraag voordat ik (hopelijk) weer kan vliegen.

Als deze bladen binnenkomen, moeten ze dan nog uitgebalanceerd worden?, zo ja, hoe ??

Bedankt,
Cor

Moeten rotorbladen nog uitgebalnceerd worden als ze nieuw zijn ?

Zo ja, hoe moet dit gedaan worden ??

Cor

Ik lees met je mee cor.... is ook voor mij nuttig.

Mijn houten bladen hadden wel een afwijking, maar de funkey's van helistore voor mijn Caliber waren perfect in balans (zover ik kon meten).

(Post staat er trouwens dubbel, dit mag ook geknipt worden als het weg is - en anders haal ik dit wel weg).

Hoi,

Niemand geeft antwoord, dan doe ik maar een poging.

1) Weeg de bladen door ze als geheel zonder ondersteuning op een weegschaal te leggen. Markeer het lichtste blad.

2) Leg de bladen (haaks!) op een scherp hoekprofiel, en verschuif de bladen in de lengterichting totdat ze (bijna) in evenwicht zijn. Zet nu op de leading edge en de trailing edge een streepje ter hoogte van het raakpunt van het hoekprofiel. Door nu die twee streepjes te verbinden met een pennestreep weet je waar het zwaartepunt ligt. Dit moet je voor beide bladen doen.

3) Als het zwaartepunt meer dan 1mm verschilt tussen de bladen, dan met je dit corrigeren. Dit doe je door op het LICHTSTE blad plakband te plakken, of helemaal bij de bevestiging van het blad (als het zwaartepunt naar binnen moet) of aan het einde van het blad (als het zwaartepunt naar buiten moet). Dit doe je totdat de zwaartepunten van beide bladen het zelfde zijn. Zorg er uiteraard voor dat het plakband symetrisch over de voorlijst van de bladen zit, en dat het plakband altijd eindigd "met de wind mee".

4) Weeg de bladen opnieuw (het voormalige lichtste blad kan nu het zwaarste geworden zijn). Nu moet je het totale gewicht gelijk maken door bij het NU lichtste blad plakband te plakken precies op de markering van het zwaartepunt.

Als je het bovenstaande doet, dan zijn de zwaartepunten gelijk en het gewicht, en dan zijn de bladen dus in balans. Ik zelf balanceer de bladen tot op 0.1 gram, dan is het wel goed.

Je kunt ook de hele kop met bladen balanceren met behulp van een goede highpoint balancer zoals je bijvoorbeeld op mijn site kunt vinden.

Bedankt!

Dus maar eens de digitale weger van de zaak een weekendje regelen...

De rotorbladen zijn inmiddels binnegekomen, toch nog een vraagje erover.

Bij m'n vorige set, zat er tussen de rotorbladhouders en de rotorbladen onder en boven een metalen ring. In de verpakking van de nieuwe bladen zitten er ook van die ringen. Nu passen die nieuwe bladen maar net ertussen.
Zijn die ringen alleen als opvulling bedoeld, of mag ik ze er tussenuitlaten als de dikte al goed is?

Bedankt,

Cor van Loon

Back