X-cell racing accupack

Ik heb een tweetal accupacks van X-cell racing 4300 mAh. En ik ben op zoek naar gegevens. Op internet kan ik eigenlijk geen info vinden over X-cell racing zelf of de accupacks, een beetje vaag :confused:.

Ik krijg de packs lang niet helemaal vol. Met mijn Ultramat 16 (automatisch laden op max. 3A), laadstroom 3A kom ik niet verder dan 3700mAh met deltapeak cutoff op 10mV (eindspanning 8.6V)

Een aantal vragen:
1) Wie kent of heeft deze accupacks ook ? Zo ja, wat zijn de ervaringen ?
2) Als ik de deltapeak cutoff naar bijv. 15mV zet, neem ik aan dat de laadtijd langer wordt en er dus meer capaciteit wordt geladen. Is dat juist ?

Andere tips en/of opmerkingen zijn van harte welkom ;)

Hallo Haastnooit,

Bedoel je deze cellen?
XCell 4500mAh / 7,2V / 6 Zellen / XCell4500SCR, 24,60 € - Modellbau Holzwarth

Ik kocht ze altijd als losse cellen en soldeerde er zelf in-line packs van; voor het geld één van de beste cellen op de markt (voor het gebruik in onze boten, dan).

Ik heb ze, op een enkele uitzondering aan de waterkant na, altijd geladen met 2A, dan werden ze netjes volgeladen door m'n Graupner UDP30 of Simprop Intellicontrol.

Let wel, ik heb de cellen nooit leeg gevaren, zodra de snelheid inkakte heb ik de boot binnengehaald.

3700mA inladen in cellen die worden aangegeven met 4200mAh is nog niet zo slecht, als ik aanneem, dat je de cellen nooit helemaal leegtrekt.

Groeten, Jan.

@Pombebled: Die zien er idd hetzelfde uit als de mijne, die zijn alleen groen maar natuurlijk ook 4300mAh. Gekocht bij een lokale RC shop voor EUR 38,-- :rolleyes:. Beetje jammer ... te duur gekocht dus.

Ik rij de accus "leeg" tot de auto (brushless) haast niet meer vooruit komt. Ik neem aan dat dat gewoon kan, immers als ik start met laden is de beginspanning nog boven de 7.2V (dus ook niet helemaal leeg qua capaciteit ?). Geen probleem, dacht ik :p.

Ik heb ze overigens nog niet zolang, denk met beide 5x gereden. Misschien dat de maximale capaciteit nog niet is bereikt ?

Je packs niet te ver leeg rijden daar worden ze niet beter van.
Als je plotseling duidelijk minder vermogen krijgt stop dan met verder leegrijden.
Aanpassen van delta piek spanning kan je doen maar blijf er bij en controleer of je pack warmer wordt.
Op dat moment wordt de toe gevoerde enargie in warmte om gezet dus is hij echt vol.
Verder gewoon je ervaringen posten dan reageerd men wel als je gekke dingen tegen komt.;)

Ik ben ook in het bezit van 2 paar X-cell accupacks van 4300 mah.
Vind deze erg slecht er is er ook al een na 4 keer laden kapot.
Terwijl ik ook sanyo van 3600 mah en gp van 3700 mah heb.
Deze heb ik al een paar jaar en werken nog steeds goed.
Terwijl die X-cell packs erg slecht werken.
Had hiervoor GM-vis van graupner maar deze waren ook zo stuk.
Daarvoor in de plaats kreeg ik nieuwe van de modelwinkel ( X-cell)
Maar dat is ook niks.
Geef mij maar gewoon GP of sanyo accupacks die werken tenminste wel goed.

Back