Als hij te snel van de haak komt zit je haak te ver achter of op het CG. Je zult de haak dus naar voren moeten verplaatsen. De geleverde haak is naar mijn idee dan ook prima en hoe je er niks aan te veranderen.
Voortgang - niet zo snel maar gestaag. T'is een mooie bouwdoos, ik ben onder de indruk hoe slank dat profiel wel niet is. Het geheel in ruwbouw weegt nu zo'n 170 g inclusief 2 servos maar nog exclusief verlengsnoer. Redelijk tevreden hoe het gelukt is, alleen de passing tussen de vleugeldelen vergt nog wat plamuur en schuurwerk.
Je zou de TE bij de tip nog iets ronder kunnen schuren om een iets mooier “look” te krijgen. Is natuurlijk persoonlijk Ruwbouw blijft toch zo mooi. Gr Lyckele
Nog even de ballast in orde gemaakt voor de wedstrijd van komend weekend. 60 en 130 gram. Totaal Max 570 gram. Zwp lag verrassend genoeg op 77 MM, dacht dat die verder naar achteren zou liggen. Met of zonder ballast blijft het Zwp hetzelfde.
Pfah! Ik dacht te gaan folien vanavond, maar mooi niet. Ik bedacht me dat ik de verlengkabels van de kleppenservos nog moest solderen, en vervolgens dat ik daar zo'n mooie 4-pools contactstekker voor zou gebruiken. Mooi zijn ze zeker, maar onhandig ook! Toen ik uiteindelijk alles klaar en werkend had (Joechei! geen kortsluiting of soortgelijke ellende) bleek dat de ballaststaaf niet meer onder het steuntje van de contactstekker in de romp door pastte. Oeps. Na wat taktisch vijlen pastte het precies en werd de ballast staaf ook nog gestopt ook door de rompbuis (in de default opstelling verdwijnt ie er in!!). Beter. He, wat hangt daar los? GRRRR, het plus-draadje van de contactstekker. Stekker los met een tang - krak - en doormidden. Eind-goed-al-goed, na het solderen van een tweede stekker (2x, krimpkous vergeten) zit nu alles er op en het werkt. Volgende avond maar voor het folien,... De kleur wordt waarschijnlijk transparant rood met vol transparant (geen kleur) op de open stukken van de vleugel. Even een test stukje uitproberen morgen om te zien hoe dat wordt.
Het is een hele strijd zo te lezen. Maar dat vergeet je snel als je de X Dream eenmaal vliegt. Ik vind het een fantastisch model.
Folieen vandaag - nog nooit met twee kleuren gedaan. Wat een werk! Wordt mooi, maar wel een raar "brand" effect onder de rode folie als je het warm stookt. Gelukkig niet lelijk. De x-dream vleugel kan NIET tegen de heat-gun, de achterlijst trekt onmiddelijk krom. Heel voorzichtig met het strijkijzer strak folieen dus, dat lijkt goed te gaan. Ik ben voorlopig heel tevreden met de HK folie, werkt prima.
Lekker bezig Hein Volgende keer oralight of oracover gebruiken. Blijft langer mooi en is beter te verwerken, mijn ervaring althans. Neem wat extra tijd en moeite voor je elevator en rudder. Die trekken snel krom. Mocht het nog kunnen zou ik zeker aanraden om met een carbonstaafje je elevator te verstevigen. Dit omdat het balsa voor de staartdelen te zacht is. Succes.
Als je kunt op de achterlijst zie foto als voorbeeld bij deze heb ik een carbon strip gebruikt die is torsie vaste
Ik herken dat wel van sommige kleuren HK folie. Legergroen doet dat ook. Ik denk zelf dat de verf in het balsa trekt waardoor dit effect optreedt.
Hoi, bij mijn eerste X dream begon ik met het stabilo om alvast een beetje te wennen aan het werken met Oralight. Folien had ik jaren niet meer gedaan. De achterlijst gaf meteen een "mooi" golfpatroon, ik had teveel hitte gebruikt. In de gebruiksaanwijzing wordt hier al voor gewaarschuwd. Nadat ik de tips vd gebruiksaanwijzing beter had gevolgd was het resultaat prima. Ik heb de stabilo's niet versterkt en ondervind geen problemen. Je gaat plezier beleven aan de X dream. Veel succes!
Zo. Hij is af, heeft zijn maiden vlucht gemaakt en is nog heel! Succes. En 't vliegt nog geweldig ook Negeer de twee witte tapejes op de vleugel - daar moet ik nog even een wat stijlvollere oplossing voor vinden. Totaalgewicht met accu, rc en lood 440 gram. Voor het lood was dat < 400 g, dus er moest nog een puist bji voor de balans! Deels veroorzaakt door het herbouwen van het richtingsroer met zwaarder balsa (folie strijken en PAF, verkreukeld), maar waar de rest vandaan komt geen idee. Ik heb wel een extreem lichte DLG accu (2s, 300mAh) van 17 g gebruikt wat niet helpt. Anyway, 440 is vast niet het record maar hij zweeft als een malle. Eerste handstarts meteen goed, hij had alleen wat meer up nodig. Elastiek start ook direct goed, maar ik heb nog niet geprobeerd om de haak positie te optimaliseren. Met een 28 m elastiek direct naar de 160 m! Bovenin vloog hij achteruit, dus ik vermoed dat de ballast set goed van pas gaat komen. Morgen verder testen bij (waarschijnlijk de laatste) maandagavondvliegen in Kampen.
Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit met de combi rood wit en het contrast in de vleugel. 440 gram is prima, die van mij zijn rond de 430 gram met een zwaardere accu en minder lood. Ballast heb je zeker nodig om met wind wat meer gebied af te kunnen zoeken. Succes!
Vandaag de X-Dream bij Zeller Modellbau bestelt. Hopelijk is ie binnen met de kerst dan kan ik in mijn vakantie aan de gang. Wordt een mooie aanvulling op mijn X-Res en Slite.
Succes met de bouw Hans. Je weet in ieder geval dat er wat foutjes in de tekening zitten met de maatvoering. Ben benieuwd of Robert nog een aanpassing heeft gedaan in het zachte balsa van de staartdelen.