X-Peak 3 Plus - Meningen?

Ik ben erover aan et denken om een 2e lader te kopen, want met 1 lader schiet me niet genoeg op. :P

Mijn eerste lader is een Jamara X-Peak 3 Plus, en ik als leek vind dit best een goede lader, maar wat vind een ander ervan?

Charger1.jpg

Zijn er mensen met veel verstand van electronica die er al eens naar gekeken hebben? Want soms heb ik namenlijk et gevoel dat de Deltapiek wel eens de plank mis slaat. Maar weet ik veel, daar heb ik geen verstand van. :P Ik weet ook niet met hoeveel watts et ding nou eigenlijk kan laden, en of ik dr later met zwaardere accus ook nog mee door kan. Op de lader staat namenlijk dattie tot 5000mAh. kan laden, tot 5 lipo cells, tot 14 NiCD/MH cells, en tot 12v Pb. Maar dat wil volgens mij nog niet zeggen dat ik er 92watt doorheen kan jagen. In de handleiding staat er helaas ook niks over..

Dus, zijn er mensen die zon lader al eens grondig getest hebben?

Als ie goed blijkt te zijn, neem ik de pipo de clown kleur maar voor lief. :lol:

Grts,
Sven

Geen ervaring mee, weet wel dat Multiplex de lader nu ook verkoopt onder eigen merk in een rustig kleurtje ;)

sven.
de xpeak 3plus is mijn favo lader voor lipo's als ik een dag puur elektro vlieg dan komt me ultimate niet eens uit de elektro kist.
want ik vlieg nu 90% op lipo's
en daar is de xpeak bijzonder goed in.
maar nimh stopt die eerder met laden maar op zich is dat niet zo'n probleem want je moet je accu's nooit 100% vol maken.

Ja dat heb ik nou ook, maar soms in extreme maten. :oops: En ik maar de winkel de schuld geven. Ik heb 1800mAh zender accus, maar daar krijg ik hooguit 1400mAh in geperst. Bij AAA celletjes is et erger dan bij de sub-C cells. Maar NiMH/NiCD gaat er toch langsaam uit, dus zoveel maak ik me daar niet druk om.

Lipos werken idd uitstekend. Wel ontbreekt de balanceer functie, maar is dat een echt noodzakelijke functie?

En straks ga ik met 3cell lipo packs werken van 3000mAh. en hoger, gaat dit kleine ding dan nogsteeds mee? :P

Ik heb zelf ook zo'n ladertje. BEn er zelf heel tevreden van, heb hem 70 euro betaald. Mooie prijs voor dat ladertje denkik. Maar idd slaagt hij soms wat te vroeg af bij Ni-Mh.

Hoi,

Ik heb er ook een.
Bevalt goed hoor, ik heb nog niks gemerkt van problemen met delta piek met ni-mh.
Verder had er misschien een koel element op gemogen.
Maar aan de andere kant het is wel een lekker klein ladertje zo. Die heel overzichtelijk in te stellen.

Marten

Daarom heeft de mijne er dus een passieve Pentium 2 koelblok op zitten aan de achterkant. :lol:

Hey

Da's mooi, kun je daar wat info over geven.
Hoe heb je die bevestigt?
ff kijke of ik ergens ook nog een koelblokje vinde kan.

Marten

Tis gewoon zon vierkant blokje met koelvinnen waar ik em dan opleg. :P Je zou et er op kunnen plakken met thermische lijm waar ze ook koelblokjes mee op chips lijmen, maar dan zittie echt vast. :P

Als ik er straks 2 heb, monteer ik ze allebij in een klein lucht tunneltje met een 40mm ventilatortje aan de ene kant. :P En ook nog zon zelfde lucht tunneltje voor de accu. Dat wordt dan de deksel van mijn toolbox. 8)

Svenneke ,

Heb ( op jou aanraden nog wel :wink: ) de x-3plus aangekocht ... very happy with it ...

Vind echter ook dat hij de nihm'kes wat te snel naar huis stuurt...

Heb daarover tijdje terug mailke gezonden naar Jamara, met de vraag om de delta-piek gegevens (mv/cel ) voor Nihm en Nicad door te spelen ...ze hadden zelf die data niet, zeiden ze ...

In ieder geval, ben nog veel meer tevreden over de Ultramat 10 ... kun je zelf de peak instellen ...dus my vote goes to graupner ...maar de X-peak is zeker ook waar voor je geld ....

De ultramat is wel even duur als de X-peak 3 plus, maar geeft maximaal maar 8cellen nicd/mh, en komt niet hoger dan 3A. Ik denk niet dat dat genoeg is om later nog mee te kunnen bij de grotere modellen. :)

Voor mensen die er zich niet verder in willen verdiepen beveel ik bij mijn club de jamara Xpeak 3 plus (ofwel de swallow advance) aan.
Ruim voldoende voor de meeste mensen. Er zijn er maar weining die meer dan 10 cellen gebruiken.

Over het algemeen kan je de maximale laadstroom nog krijgen bij 2/3 van het opgegeven aantal cellen.
Dus bij 10 cellen heb je zeker nog 5A. Doorboven zal de stroom wel afnemen. Komt dus neer op iets van 100 watt laadvermogen.

100 watt zal voor mij eigenlijk altijd wel genoeg blijven. :) Ik zal denk ik geen "Han" achtige fratsen uithalen. :lol: ;)

En die deltapiek detectie? Heb je daar nog iets van gehoord, Harold? Ik kom met mijn NiMH packs eigenlijk altijd wel tekort, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de accus liggen (goedkope merkloze chinese dingen).

hallo ik wilde er ok ff op in haken
had eerst een apex (nogwad) dat was al een goedlader voor de rc hobbie
daar kon je ok best veel op in stelen voor die tijd maar je zat aan 4 tot 9 cellen en aleen nicads en nmh en dat was het hep nu ok een X-peak 3 plus gekocht en bevald goed voor de centen.
aleen het duits is zonde ahahah
groeten john

Pipo.jpg

Zo, Pipo de clown en zn broertje Popi. Ze hebben et goed samen. ;) Ik heb dr toch maar eentje bij gekocht. Helaas is de nieuwe wel uitgerust met een lelijker LCD en zwakkere backlight. Maar ze werken bijde gelukkig precies etzelfde.

John74: Ben je mischien geintereseerd in een engelstalige versie in PDF formaat?

10 amp? Waarom dan? :P Die voeding kan continue 80watt boeren, en de grootste accus die ik heb vreten hooguit 26.4watt de man tijdens et laden aan 1C. De koeltunnel ventilator hangt er ook aan, die vreet 2watt. Dus tel dat bij elkaar + 10% overhead aan verlies en voeding voor de laders, kom je uit op totaal een goeie 60watt aan verbruik. Dan heb ik nog veilig 20watt over. Maximaal kan die voeding zelfs 100watt kaffen, mits ik er een ventilatortje op schroef. :P

Dus voorlopig nog prima zo, denk ik. :P

Bovendien ga ik thuis niet met snelladen lopen stampen. Dat vind ik meer iets voor op t veld aan de grote loodaccu, en die van mij trekt zelfs 300watt nog wel. :P

Back