[X-Peak 3 Plus] Wil niet met 1 Ampère ontladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 18 mrt 2005.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi allemaal,

    Mijn X-peak 3 plus doet n beetje maf. Als ik em instel om n accu te ontladen met 1000mAh (zn maximum discharge rate), dan komt ie volgens et display et gehele laadprogramma nieteens voorbij de 520mAh.

    Hoe komt dit? Ik heb gevraagt om 1A en krijg de helft. :hammer:


    Grtz,
    Sven
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ontlaad je niet op automaat ipv manual ?

    trouwens als je "slechte" accus hebt met hogere interne weerstand doet ie dat ook.
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Kan die lader dan op manual? :oops:

    En et zijn splinternieuwe 8cell AA 2000mAh. NiMH packs. Verklaard dat iets?
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als het "el aldi" cellen zijn kan ik erin komen dat ie de 1 ampere niet haalt.

    ik schat dat er ook een manual ontlaad programma inzit, ik heb de lader maar een paar keer snel bekeken.
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Et zijn inderdaad packs van een chinese kauwgomballen automaat, maar hoe kan et dan dattie de 1amp niet haalt? Hij kan toch wel meer dan 500mAh afgeven? Anders schiet t niet zo op met n speed400 motor denk ik. :lol:
     
  6. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Die cellen worden vaak alleen in camera's e.d. gebruikt, dus sta er niet gek van te kijken als ze inderdaad niet meer als 500mA trekken...
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    is het niet meer vermogen kwijt kan? ik wil ook wel 8A ontladen maar krijg maar 1A als hij 25 volt ziet omdat hij maar 25W kan ontladen (orbit race) ;)

    4 cellen zal hij wel op 1A ontladen, bij meer cellen gewoon minder. Als je nu eens de handleiding leest staat dat er vast wel in ;)
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Camera's met 8cellen en Tamiya plugs? Stoer. :p

    Ze staan tekoop als RC car packs, maar ik wil ze voor mijn space scooter gebruiken. In mijn speed300 auto werken ze overgens als kanonnen zonder warm te worden, en de discharge rate is volgens de lader 200mAh boven de label capaciteit.

    Dat van wattage limit is n heel goede suggestie. 500mAh trekken van een pack van 9.6v is 52w. Mischien is et ding gewoon gelimit op 50w? Want naarmate et voltage zakt krabbeld ie op naar 520mAh. Ik heb dr nu een klein ventilatortje op gezet, mischien issie hitte beveiligd. (Et ding wordt loeiheet alsie aant ontladen is). Mischien eens gaan kijken of er iets te knutselen valt om die dingen sneller leeg te snokken, want dit duurt me telang. :wink:

    In de handleiding wordt overgens niks gezegt over wattage capaciteit. :roll:

    MOET ik eigenlijk wel NiMH accus leeg trekken voor ik ze weer laad? Of zit de NiCD nog tediep in mijn gewoontes? :lol:
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Als jij daaruit wilt concluderen dat deze cellen geschikt zijn voor hoge ontlaadstromen, moet je dat vooral doen... :roll:

    Nee en ook bij NiCad hoeft dat niet. :) (Al is het wel verstandig dit eens in de zoveel keer te doen)
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als de celletjes bezwijken onder jouw martelingen kun je proberen nieuwe te claimen bij Aldi :p die packs zijn geschikt voor speelgoedautootjes van Nikko.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    als de stroom langzaam omhoog loop is hij inderdaad aan zijn limiet aan het ontladen. en 500 mAh bij 9.6 volt = 5W, geen 50 ;)
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ingwe: Autos hebben int algemeen n hoge ontlading, zoiso hoger dan 500mAh, dus ja, daaruit concludeer ik dattie eigenlijk veel meer moet kunnen ontladen. :p En Is dat geheugen effect dan toch een mythe?

    Tadango: Oeps, ik tel nogsteeds in Amp ipv milli amp, robotwars kwaaltje. ;) Maar is 5w als maximale limit eigenlijk niet n beetje weinig? Ik bedoel, die lader staat rated 14cells. Dat zou dan betekenen dattie bij 14 cells nog maar met 336mAh kan ontladen? Lijkt me n beetje gammel. :lol:
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee dat heb je goed begrepen

    is een beetje de naaierij van die laders, mijn intellicharge staat ook, laden tot 5A en tot 25 cellen, maar no way in hell dat ie de 5 ampere laadstroom haalt met 25 vcellen eraan
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    :mad: Eikels. En ik maar denken dat ik n goeie lader had gekocht. Nouja, laden doettie iig wel goed.

    Bedankt voor de info mensen, ik weet genoeg. :wink:
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Het is ook een LADER, we mogen al lang blij zijn dat die dingen ook kunnen ontladen ;) En bij ontladen moet hij alle warmte kwijt, daar zit nu eenmaal een limiet in. En dat hij niet de maximale stroom kan halen bij het maximaal aantal cellen is normaal. Wij willen geen lawaai laders met ventilatoren erin dus dan moeten we ook niet zeuren ;)
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Wie zegt dat ik dat niet wil? De mijne heeft nu een tijdelijke ventilator hoor. :D Dat kreng wordt zo heet dat je em nauwlijks aan kan pakken.
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Met een speed 400 ga je al richting 11 a 15 A, ik weet niet wat dat voor een speed 300 in een auto is, ik schat toch naar de 8 A. Als je cellen dat zonder problemen aankunnen zal het wel ergens aan de instellingen van je lader liggen of kan de lader het gewoon niet.
    Ik ontlaad met een koplamp van een auto, werkt ook prima.
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Als je toch maar af entoe die accus helemaal leeg hoeft te trekken, laat ik et wel met mijn lader gebeuren, als ik weer thuis ben van et vliegen. Dan pomp ik ze op t veld voortaan alleen maar vol, ipv een volledige cycle die ik tot nu toe altijd deed.
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    die xpeak altijd koelen voor al in een omgevings temparatuur van +/- 20 graden daar is een fan gewoon nodig hij heeft namelijk geen eigen ingebouwde koeling en raakt zijn ontwikkelde wamte via de behuising kwijt,
    wil je dan heben dat die lekker lang blijft werken moet je hem koelen want geen aparaatje vind hooge temperatuuren lekker en ik denk niet dat je er graag achter komt waar de grens van de xpeak ligt
    ik in elk geval niet
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb een ouwe AMD Duron cooler op zn kont geplakt, en et ding voelt heerlijk koel aan. :p Grappig genoeg haalt ie nu ook 10mAh hoger. 8) Toch even rekening mee houden bij de bouw van mijn electro caddy.
     

Deel Deze Pagina