X-Peak 3+ slaat de plank compleet mis met 300mAh 4cell NiMH.

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje. Mijn Jamara X-Peak 3 Plus lader raakt helemaal de kluts kwijt als ik mijn 4cells 300mAh. NiMH accu op 1C probeer te laden. Hij blaast gewoon vrolijk voorbij de 5.8v. en slaat niet af. Als ik hem daarna weer ONTLAAD, dan komt ie prima aan zijn capaciteit.

Weet iemand waarom hij gewoon door kacheld? De accu is toch niet te klein? Ik kan zelfs met 100mAh. laden..

Hij ziet geen delta peak. Hij slaat niet af op spanning, het is geen lipo...... Kleine cellen willen erg hoog oplopen in spanning.

Niek: Ja hij staat op NiMH, en of ze gematcht zijn weet ik niet, maar hij moet toch zoiso een deltapiek tegenkomen?

Tadango: Hoe hoog mag de spanning oplopen bij deze kleine 2/3AAA 300mAh. NiMH celletjes?

De eltapiek van nimh is kleiner..
En als elk celletje apart piekt ipv alle 4 tegelijk..

kan je de delta-piek gevoeligheid instellen?

Heb je de cellen wel eerst 14 uur langzaam geladen. (met een multilader)???

Niek: Das waar, als ze alle 4 achter elkaar komen ziet ie helemaal niks. :P Ik heb 2 identieke packs en heb dr nog maar 1 geprobeerd. Als de andere ook voorbij gefietst wordt, dan ga ik dr 1 open snijden en de cells meten. Maar als ie de deltapiek mist bij het opladen, moettie die dan ook niet missen bij het ontladen?

Michiel: Deltapiek kan ik niet instellen op deze goedkope ladertjes. En ik ben begonnen zo langsaam als mijn lader dat toeliet. :P 100mAh. laadstroom.

Dan is het misschien wel een idee om ze toch eerst Langzaam op te laden mbv. een multilader ofzo. Dan 50-60mA(eigenlijk had het nog iets langzamer gemogen)

Alle cellen worden dan allemaal helemaal vol geladen. Als de cel vol is, dan kan de overige energie weg gewoon door het warm worden.
Alle cellen zitten dan op hetzelfde niveau. :)
Waarschijnlijk gaat het dan wel goed. :P

even een kleinigheidje:
Laadstroom -> A of mA (Ampère of milli-Ampère)
Capiciteit -> Ah of mAh (ampère-uur of milli-Ampère-uur)
(overigens kan de capiciteit ook aangegeven zijn in Wh (Watt-uur), maar dat is niet zo gebruikelijk in de modelbouw )

Wat is een multilader dan?

En de accupack is zelfs bijn 6,5v nog niet warm. :? Terwijl ik geleerd heb dat 1,45v per cell eigenlijk al de absolute max is!

AH!
Deltapiek verhaal lukt pas bij 1,5C a 2C laden.

En eeerst de celletjes met 0.1C gedurende 14 a 16 uur laden op zon 'lampjes lader'. (formeren)

een multilader is bv. een Robbe 5r ofzo.
iig een lader met meerdere vaste ingestelde stromen.

kosten vaak 20 pleuro ofzo.

Worden veel gebruikt om je zender/ontvanger accu langzaam op te laden. Veel bij brandstof vliegers ed.
Maar met de komst van de computerladers worden deze dingen steeds minder gebruikt.
Maar het is nog ideaal om hiermee die NiCd/NiMh te formeren.

Misschien kan je zo'n ding even van mede-vlieger lenen.
(alweer een voordeel van de club ;) )

Ik heb weinig zin om alleen voor deze 2 gare accutjes weer heel zon lader te gaan kopen. Dan maar geen hellingvliegen. :P

En 20 euro voor zon lader, of 120 euro voor n club waar je de lader terug moet geven.. :P Do the math.

En deltapiek lukt niet alleen op 1.5 a 2C hoor. :P Of bedoel je alleen bij deze mini accutjes?

Niek bedoelt dat je wel een redelijke laadstroom nodig hebt, om te kunnen delta-pieken.
Maar volgens mij zou het met 1c ook wel moeten lukken. ligt natuurlijk aan de cellen zelf.

Je kan ook de bec van de regelaar pakken, en dan gewoon een zo'n licht mogelijke lipopakket erin. (een paket wat je al hebt ofzo.)
Je kan ook 4AAA celletjes kopen voor een paar pleuro, en die dan ff solderen, stekker eraan klaar :D

er zijn genoeg alternatieven :P

Ik heb bakken vol AAA 700mAh, maar wat kan ik daarmee bereiken dan? :P Het gaat om et gewicht, daarom wil ik zulke kleine accutjes.

waarschijnlijk kom je toch in problemen met het zwaartepunt. (in alle zwevers die ik heb zit lood.)
Dus of je nu lood of zwaardere accu hebt, dat maakt weinig uit.

Bovendien maakt het niet zoveel uit als zo'n vliegende vleugel wat gewicht heeft. Bij hellingzweven alleen maar prettig. Zwaardere kisten vliegen vliegen weer beter bij harde wind.

Zo, na een cycle of 5 is et koppige ding eindelijk van zn krent gekomen. :D Charge 340mAh, Discharge 320mAh, bijde op 1C. Dit accutje lijkt me keurig voor het zweven. :P Ik heb al gemeten dat mijn wing gemiddeld 135mAh. zal verbruiken bij normaal sturen, dus staat garant voor 2 uur en 12 minuten plezier.

Volgens mij was de accu gewoon n beetje suf en lui geworden. :roll:

Back