X-Tra 60

Hallo,

Ondanks dat ik nog maar koud met het vliegvirus besmet ben, heb ik er al voor gekozen om te beginnen met het bouwen van mijn eerste vliegtuig.
Na veel lezen, wikken, wegen, rondkijken en vragen heb ik er voor gekozen om de X-Tra 60 te gaan bouwen.

De spanwijdte van de X-Tra 60 is niet veel groter dan de spanwijdte van de trainer waar ik momenteel mee vlieg. Verder heeft het toestel natuurlijk totaal andere vliegeigenschappen en specificaties.

Een ieder geval een behoorlijke uitdaging, waar ik erg veel zin in heb. Zeker met de wintermaanden voor de boeg, geeft dit ook mooi de gelegenheid om lekker rustig aan te werken.
De X-Tra 60 zal volledig van tekening worden gebouwd en ik ga geen gebruik van een freespakket maken. Dit houdt dus in dat ik veel zaag en snijwerk voor mijn kiezen krijg waar ik dus ook secuur te werk moet gaan.

Ongetwijfeld zal ik nog diverse vragen en problemen tegen het lijf aan lopen en hoop ik dat ik dmv. dit forum en onderwerp antwoorden op deze vragen kan vinden. Maar ook tips zijn van harte welkom.
In ieder geval wil ik graag de vorderingen met jullie dmv. dit onderwerp delen.

De bedoeling is om me zoveel mogelijk aan de bouwinstructie en volgorde te houden zoals beschreven staat in de instructie.
Dat houdt voor de X-Tra 60 in dat ik begin met het bouwen van de stabilo's en de kiel.

Vandaag heb ik dan ook het eerste begin kunnen maken.
Allereerst ben ik begonnen met het knippen van de mallen om die vervolgens op het hout over te trekken.
Inmiddels zijn zowel de stabilo en de kiel al uitgetekend op het hout en ligt het geheel te wachten tot ik de figuurzaag ter hand ga nemen.
Waarschijnlijk zal dat komende week gaan gebeuren waarna we kunnen beginnen met het eerste plakwerk.

Bij een volgende update zal ik meteen wat foto's toe proberen te voegen zodat mijn vorderingen in zowel woord als beeld zichtbaar worden.

Groeten Ruud

ruud, hoe vlieg je al met je trainer ?

bouwen is uiteraard leuk, maar een xtra stuurt heel wat feller.
ik zou aanraden de eerste vlucht de uitslagen wat te matigen of iemand anders hem even in te laten vliegen.

eenmaal alles ggoed vliegen ze als op rails.

F3A kisten zijn naar mijn mening erg geschikt als 2e toestel na een trainer. Mits je de trainer wel in de vingers hebt natuurlijk.

Ik heb zelf ook als 'opvolgkist' voor mijn Calmato gekozen voor een F3A kist (eerst een Tojeiro .50 en later een Oxalys .50) en daar nooit spijt van gehad.

De X-tra .60 is gewoon een goed kistje, je hebt alvast 1 toeschouwer voor je bouwverslag!

2 tips: als je die al niet hebt, koop een figuurzaagmachientje, daar ga je de rest van de hobby lol van hebben. Ik heb zelf een Proxxon figuurzaagmachientje gekocht, kostte mij 100 euro, maar dat was het meer dan waard!

2e tip.. zorg voor een rechte bouwplank! Meet het ook na of hij echt recht is.

Als je het bouwverslag van Han z'n Beech opzoekt, die gebruikte een bouwtechniek die mij zelf heel erg aansprak, namelijk zwevend bouwen. Dit houdt in dat je alle spanten van je romp op een soort van standaardje op je bouwplank zet. Tenminste, ik geloof dat het han's Beech was..

Hallo,

@Gerard,
Momenteel heb ik nog maar een vlucht of 8 achter de rug met de trainer. Ik zit nog overduidelijk in het leerstadium, ondanks alles verloopt dit al best behoorlijk. Maar, ik ben er nog zeker niet en het zal zeker nog een tijdje duren voordat ik de trainer aan de kant kan laten staan.
De tussenliggende tijd wil ik dus gebruiken voor het bouwen van de X-Tra 60.

Dat de X-Tra totaal andere vliegeigenschappen heeft dan de trainer (feller reageren zoals je aangeeft) daar ben ik me ook van bewust. Maar ook hiermee leren vliegen is een uitdaging en we hoeven toch niet meteen volgas te vliegen :rolleyes:

@Hezik,
Ik heb vanmiddag mijn eerste stukjes met een handfiguurzaag proberen uit te zagen. Eerst een paar bouwmallen en vervolgens 1 rib van de stabilo.
Helaas zonder al te veel succes :?
Ondanks het fijnste zaagje in de figuurzaag dat ik kon kopen kreeg ik het niet voor elkaar om deze mooi vloeiend te zagen.
Misschien dat een electrische figuurzaag een goede oplossing hiervoor is, anders zal het er op neer komen dat ik toch overstap op een freespakket van de X-Tra 60.

Wat betreft de bouwplank, ik heb gekozen voor een talentbord dat ik bij de Gamma heb gekocht.
Op het eerste gezicht is dit al behoorlijk recht, maar ik heb het nog niet verder gecontroleerd, ik zal het zeker nog even controleren voordat ik begin te plakken.

In ieder geval alvast 2 foto's van de mallen en het uittekenen hiervan.

Mallen.jpg

Uittekenen%20van%20de%20mallen.jpg

Vandaag toch nog maar eens bedenken wat het beste is om verder mee te gaan, een electrische figuurzaag of een freespakket :confused:

Groeten Ruud

In dat geval; ga voor het freespakket.

Ook met een electrische figuurzaag los je het probleem wat jij hebt niet helemaal op, de zaag zal toch trachten de nerf te blijven volgen. Enige manier om dat op te lossen is door heel langzaam/secuur te zagen of door iets ruimer te zagen en het laatste stukje te schuren.

Dat gezegd hebbende.. zo mooi als een freespakket zul je het alleen krijgen door er heeeeel veel tijd en aandacht aan te besteden. Een freespakket is gewoon een stuk makkelijker.

Hallo,

Het zagen had ik al met een zeer rustig tempo uitgeprobeerd en hierbij merkte ik in ieder geval al dat de nerven van het hout me toch wel in een bepaalde richting wilde "dwingen".
Ik had bewust voor het zelf uitzagen gekozen omdat ik er de tijd voor wilde nemen en hierdoor ook wilde voorkomen dat de X-Tra eerder klaar zou zijn dan dat ik het vliegen zou beheersen.

Tijd voor de X-Tra te bouwen heb ik ruim voldoende, maar de ellende van mijzelf is dat ik erg exact wil werken en me enorm zou gaan storen aan zaagwerk wat nergens op lijkt. Dat zou enorm veel zaagwerk, plankjes en :bad-words: op gaan leveren :rolleyes:

Vanavond heb ik dan ook maar vlug het freespakket besteld bij Hobby-In.
Het zal dus nog een paar dagen duren voordat ik dit in huis heb en voordat ik weer verder kan gaan.

Dat geeft me dan de komende dagen meteen eens de gelegenheid om eens rond te gaan kijken welke servo's ik in de X-Tra 60 wil gaan gebruiken.
Op de website van Hobby-In worden servo's met kogellagers geadviseerd of zelfs digitale servo's voor nog betere besturing.
Ik neig voor de laatste, de digitale servo's.

Wat zijn jullie ervaringen met digitale servo's en wat voor merken servo's adviseren jullie?

Groeten Ruud

Oef.. tsja als je naar de huidige trend bekijkt, monteert bijna iedereen digitale servo's op een F3A kist. Toch.. digitaal hoeft niet perse beter te zijn.

Ik zou dit ook even met Dennis overleggen, die kent deze kist toch het best en kan je er een goed advies over geven.

Ik vermoed dat het met 'gewone' C577 of S3001 servo's (JR/Grauper vs. Robbe/Futaba) prima vliegen is met deze kist, mogelijk dat je op het rudder wel een sterkere servo zou willen.

Het hangt er ook een beetje vanaf 'hoe perfect' je het wil hebben en wat je budget is.

Voor je Ailerons en hoogteroer zou bv. de DS8077 van Graupner een leuke digitale en betaalbare optie zijn, welke prima functioneert.

Kijk anders eens naar andere mensen die met de X-tra 60 vliegen, wat die gemonteerd hebben.

Hallo,

Afgelopen zondag had ik per e-mail het freespakket bij Hobby-In besteld aangezien het zagen me niet goed genoeg afging zoals ik dat had gehoopt.

Vandaag kreeg ik een e-mail terug dat het freespakket niet meer leverbaar is en waarschijnlijk ook niet meer leverbaar wordt ivm. de hoge kosten waardoor het niet meer verkoopbaar zou worden :|
Dat is dus min of meer een streep door de rekening en gaat het er toch op neer komen dat ik met de hand aan de slag moet.

Uit voorzorg toch maar meteen de motorkap, cockpit, wielpoten en wielkappen besteld. Nu maar hopen dat deze wel nog leverbaar zijn/blijven.
Ze staan nog wel op de website van Hobby-In, daar waar het freespakket bij de X-Tra 60 en de X-Tra 2000 inmiddels zijn verwijderd.

Ik denk dat het nu een hele lange (zaag)winter gaat worden :rolleyes:

Groeten Ruud

Hoi,

Ik heb de tekeningen en het instructieboek via Hobby-In besteld, dus daar kom ik verder wel mee vooruit.
Digitale tekeningen heb ik inderdaad niet.

Groeten Ruud

Je hoeft die ribben toch niet te zagen? het zijn balsa ribben! dus gewoon snijden op zo'n groene mat.

Dus kopie maken van je tekening.... dan met strijkbout de ribben op je balsa overbrengen en gewoon lekker met een (scherp) mesje aan de gang... niet in 1 keer door het balsa heen willen snijden...

Na het snijden van de ribben de twee broertjes (van linker en rechter vleugel) even gelijkmaken (bij te grote afwijkingen ff opnieuw snijden)

nadat je de ribben aan de liggers heb verlijmd, heel voorzichtig met een hele lange schuurlat de laatste hobbels eruit schuren....

Avondje werk.... gezellig aan de keukentafel...

Hoi,

Het snijden van balsahout heb ik nog niet geprobeerd (wel aan gedacht)
Bedankt voor de tip :thumbsup: ik ga het zeker proberen. Moet nu toch zorgen dat ik alles uitgezaagd of uitgesneden krijg.
Denk dat het voorlopig eten wordt met het bord op de schoot :rolleyes:

Groeten Ruud

De strijk-tekening truuc werkt overigens alleen met laserprinters / copiers, niet met inktjet. Verder gaat het goed. Ik knip zelf de boel grof uit (uit de kopie, het origineel laat ik heel) en plak het met Bison spuitlijm op het (balsa) hout. Lijm op het papier spuiten, niet op het hout. Als je de lijm niet eerst laat drogen (staat wel op de bus, maar niet doen) kan je na het snijden / zagen het papier er makkelijk weer af peuteren.

Overigens zaag ik balsa toch meestal, iets te wijd met een metaalzaagblad in de figuurzaag, om het vervolgens met een schuurblokje met korrel 100 af te maken. Gaat heel snel, en beheerst. Ik snijd meestal per ongeluk met een nerf mee de verkeerde kant op, vandaar dat ik de zaag/schuur methode prefereer.

Als je even doorzet heb je op een regenachtige zaterdag de onderdelen klaar. Als je eenmaal bezig bent en even door kan, is het echt snel te doen. Mijn Extra bewijst dat wel.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Vanavond meteen de tips ter hand genomen wat betreft het snijden van het balsahout.
Aangezien ik alles al had overgebracht op het balsahout was het een kwestie van snijmat klaar leggen, scalpel nemen en heel rustig aan beginnen ;)

Resultaat? In mijn ogen verbluffend! Het snijden ging ontzettend soepel, in een mum van tijd had ik een x aantal ribben uitgesneden.
Maar wat mij zeker nog meer tevreden stelde was hoe "egaal" de ribben uitgesneden konden worden.
Je voelt wel enige oneffenheid, maar dit is met misschien 1 of 2 keer heel licht schuren weg te werken.
In ieder geval zag het resultaat er 10x beter uit dan met de figuurzaag, tevens verwerkt het zich sneller en geeft het ook nog eens minder rotzooi.
Wat wil je nog meer?

Wat betreft het kopiëren van de mallen, ik doe dit zelf met een all in one printer en alles gebeurt met inktjet. Overstrijken op het hout zal zoals Hugo aangeeft niet goed gaan.
Ik ga in ieder geval zeker nog een keer proberen de wijze zoals Hugo aangeeft, maar zelf zat ik ook al te denken om met carbonpapier aan de slag te gaan.

In ieder geval ben ik nu dik tevreden met dit eerste resultaat :)

Groeten Ruud

Beste Ruud,

Zelf heb ik 6 jaar geleden ook de X-tra 60 van tekening gebouwd. Als tip wil ik je meegeven om het (balsa) hout zeer zorgvuldig te selecteren. Neem een weegschaal mee als je hout gaat kopen. Hoe lichter de kist is, hoe beter hij vliegt.

Als servo's heb ik voor de ailerons Hitec HS525 BB (analoge) servo's gebruikt, deze zijn voldoende sterk en zijn snel genoeg. Voor het hoogteroer kun je een gekogellagerde 5 Kg (analoge) servo gebruiken. Het richtingroer heeft meer nodig, zelf heb ik hier een digitale Hitec servo HS5945 MG (15 Kg) op gezet. Een 15 Kg servo is misschien wat overdreven , maar let erop dat een 5 Kg servo niet genoeg is. (Kist zakt weg in meskant omdat de servo het niet meer trekt)

Over de keus van een digitale of een analoge servo moet je zelf een afweging maken. Digitale servo's hebben over de hele servoweg dezelfde trekkracht en zijn hiermee dus in het voordeel. Een nadeel is dat de (instap) digitale servo's traag zijn t.o.v. een analoge servo. (Vergelijk de specificaties maar eens)

De servo keus is natuurlijk afhankelijk van wat je met de kist wilt doen. Wil je gewoon rond vliegen of wil je F3A ? Hiermee hangt natuurlijk ook de motorkeuze samen.
Mocht je meer info willen, laat het dan even weten.

Succes met bouwen!

Hallo Arnoud,

De tip over het gewicht van het balsahout en het totaalgewicht heb ik al eerder gehoord en zeker in mijn oren geknoopt.
In overleg met een lid via onze vereniging heb ik het advies gekregen om zelfs het de ribben en de beplanking van de stabilo's en de kiel zelfs een halve millimeter dunner te nemen. De stevigheid schijnt dan geen gevaar te lopen en je spaart ook nog eens gewicht.
Gelukkig heb ik nog niet al het hout gekocht... misschien in de toekomst toch maar eens een weegschaal mee nemen (...mag het een onsje minder zijn :p:p:p)

Je advies over de servo's zal ik ook meenemen. Uiteindelijk is het niet de bedoeling van mij om rondjes te gaan tuffen op een zonnige zondagmiddag, er mag wel wat actie in zitten dus ik verlang wel iets.

Heb je overigens foto's van je X-Tra 60? Ben ik natuurlijk zeker nieuwsgierig na hoe deze er uit is komen te zien.

Groeten Ruud

Hallo,

@Arnoud,
Je toestel ziet er netjes uit, hopelijk lukt het mij ook om het toestel er zo netjes af te werken.

Vandaag heb ik in ieder geval weer het nodige snij en zaagwerk verricht.
Alles ligt klaar om nog netjes geschuurd te worden en om eens voorzichtig met behulp van de tekening eens in elkaar te zetten voordat ik alles definitief aan elkaar lijm.

Verder mocht ik vandaag een pakketje van Hobby-In in ontvangst nemen met daarin de motorkap, cockpit en de wielpoten. Helaas laten de wielkapjes nog even op zich wachten aangezien deze niet op voorraad waren.

Morgen met daglicht zal ik wat foto's maken en plaatsen zodat jullie mijn vorderingen kunnen volgen.

Groeten Ruud

Back