X320 schuimdelta voor de kalme dagen.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pompebled, 28 mrt 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    https://nl.aliexpress.com/item/1005...omotion.promoteRecommendProducts_undefined.21

    Vanwege de optie om ook op het water te kunnen starten en landen heb ik de gok genomen en dit schuimpje gekocht, zodat ik daarmee kan oefenen zolang mijn watervliegers nog niet af zijn.

    Het vliegen met alleen vectorsturing, links en rechts, en een layout, waarbij méér gas ook méér neus omhoog inhoudt, was even wennen, want je hebt geen hoogteroer om dat te corrigeren.

    In dit feit ligt gelijk de beperking, dat je met méér wind alleen maar hoogte wint, zonder vooruit te komen en uiteindelijk buiten bereik zult vliegen en de delta naar beneden valt/glijdt.

    Vandaag met 2-3Bft was dat niet het geval, dus ik ben met een zak vol 1S Lipo postzegels naar het weiland gefietst en heb me kostelijk vermaakt.
    Na het wennen aan de simpele besturing is het goed te doen op op een min of meer vaste hoogte je rondjes te vliegen, de ingebouwde stabilisatie laat het toestel zo nu en dan wiebelen, als het compenseert voor de wind, wat er apart uitziet, omdat je op dat moment geen input van de zender geeft.

    Ruime bochten kun je vliegen zonder gas bij te geven, hoe krapper je draait, hoe meer hoogte je verliest.
    Hiervoor moet je compenseren met méér gas, na de bocht, als beide motortjes weer even snel draaien, het gas weer terug nemen, anders gaat de neus verder omhoog.
    Ik zeg verder, want door het ontwerp, vlieg je eigenlijk permanent met de neus wat omhoog.

    Ik ga het hoogteroer, dat een erg dikke trailing edge heeft, aan de bovenzijde afschuinen, in een poging hier wat lift te genereren waardoor de neus wat zal zakken. Of het zal werken?

    Afhankelijk van welke lipo er gebruikt wordt (ik heb ze tussen de 260 en 400mAh), zweeft het toestel niet (260mAh) en zakt staartlastig naar de grond, of kun je een hele poos zweven, terwijl de props stilstaan en alleen draaien als je gaat sturen, dat was nog even een punt wat ik boven land wilde controleren en niet boven water.

    Landingen zijn heel traag en lang, geleidelijk gas minderen en je kunt in het grondeffect 'eindeloos' doorglijden.

    Een aanrader voor de camping op windarme dagen.
    De ledjes worden vóórgeconfectioneerd meegeleverd en mag je er desgewenst zelf opzetten, de stekker ervoor zit al op de controle unit in het toestel.
    Ik heb ze er voorlopig af gelaten.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2022
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag na het crashen van de Lidl zwever nog een vijftal 1S lipo's leeggevlogen.
    De modificatie van het hoogteroer werkte niet, ik kon geen hoogte winnen, dus ter plekke het schuim ingesneden en de trailing edge wat omhoog laten wijzen, dat kleine beetje was voldoende.
    Ik snij het hoogteroer los, en zet het er weer aan met dunne alustripjes, zodat ik gemakkelijker de hoek kan instellen.
    Dat blijkt noodzakelijk, om zowel met 260mAh als 450mAh te kunnen vliegen, dat gewichtsverschil maakt 'm neuslastig, en zonder bedienbaar hoogteroer kom je dan niet los...

    Thermiek is iets waar ik met dit schuimpje moet uitkijken; ik zag een kilometer bovenwinds buizerds in thermiek omhoog glijden, die lucht kwam naar mij toe en nam het schuimpje moeiteloos mee omhoog, tot het een héél klein oranje stipje geworden was.
    Gelukkig kon ik nog wél tegen de wind in komen, dus op een gegeven moment was de bel voorbij gedreven en kon ik weer lager komen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina