X400 probleem staartaansturing

Hallo, ik heb een probleem met de aansturing van de staart. Deze gaat erg, erg zwaar en schokkerig.
Als ik de servohevel losmaak, de staartbladen vastpak, kan ik vrij ligt de bladen draaien. (hoekinstelling veranderen) Daar zit het niet.
Als ik de de servo heen en weer beweeg zie ik het wringen in de overbrengen van de ijzeren aanstuurbuis naar de tail pitch plate. (overigens de standaard vervangen door alu.)
Hoe krijg ik dit beter ? Is de alu staartstuk een oplossing? Of zijn er eenvoudigere en goedkopere oplossingen ?

Staan de staart gelijders misschien niet in één rij?

Je kan er ook voor kiezen om de tail push rod van de trex toe te passen, deze is niet zo gammel als die van de x400. Dan heb je helemaal geen sliders meer nodig.
Suc6

Groet,
Tjerk

De hierboven genoemde oplossing komt ook op mijn microstar400.
Het originele stangetje met geleider vond ik er gewoon niet stevig genoeg uitzien en dit stuurt als het goed is, net iets directer.

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb het idee dat het stangetje en geleiders niet de oozaak zijn.
Als ik achter de link uitklik loopt de stang soepel door de geleiders, geen weerstand.
2 mogelijke boosdoeners m.i. zijn :
1) Het plastic armpje in een hoek van 90 graden dat de verbinding tussen stuurstang en tail pitch plate vormt is de boosdoener. Dat, incl het verbindingstuk met de staart tordeert.
2) De tail pitch plate te ruim/strak om de as zit. Ik denk dat het opgelost zou zijn als de tale pitch plate niet alleen aan de onderkant maar ook aan de bovenkant aangestuurd zou zijn. Helaas is daar geen upgrade voor. Het zou betekenen dat bij eenzijdige aansturing de t.p.p. vasthaakt of zoiets dergelijks. Zou de achteras wat polijsten/schuren een oplossing zijn of is dat helemaal verkeerd.

Als dat geval tordeert staat de afstelling van je servo ook niet goed...
Je moet wel je limit instellen zodat je aan bijde kanten geen binding krijgt.
Binding kun je ook horen, dan begint de servo te brommen.

Het torderen komt niet omdat er iets aanloopt. Het gebeurd ook als de tpp midden op de as zit en dan verschoven moet worden. De weerstand is dan erg groot.
Ik heb de plastic tpp vervangen door een alu ivm dit probleem.
Wat me bij het vervangen opviel is dat deze niet op de as paste. De oude heel goed. (te goed/ruim wat het probleem veroorzaakt dacht ik toen).
Heb de as heel ligt geschuurd en weer vlak gemaakt en geolied. Daarna ging de nieuwe alu er net overheen. Probleem bleef.
Misschien gewoon een nieuwe as proberen?
De aansturing op m'n raptor is hetzelfde en daar nog nooit problemen mee gehad, super soepel.

Back