X4R op 2S maar toch 5 volt voor servo's

Voor de overige modelvliegers is het niet zo'n probleem dat de servo's op 5 volt werken. Ze hebben meestal een regelaar voor de elektromotor met een spanningsregelaar voor de ontvanger.
"Wij" DLG-ers hebben een probleem met LiPo. De 3.7 volt van 1S is eigenlijk te laag en de 2S te hoog.
Er zijn wel servo's die het doen op 2S, maar vandaag overleed bij mij een Dymond D60.

De Frsky X4R is een fijne ontvanger voor DLG's. Heel klein en ook nog eens telemetrie. Jammer dat er maar 4 aansluitingen zijn, dus je moet zelf een klein Y-kabeltje maken voor de accu.

Het moet allemaal heel compact en natuurlijk ook heel degelijk zijn in zo'n DLG. Het zijn geen goedkope modellen.

De Shread's smart-lipo geeft een constante spanning af van 5 volt en haalt dat uit een 1S accu. Ideaal...? bijna.
De Frsky X4R geeft via telemetrie de ontvangerspanning terug zonder extra sensor en dat voor € 20,-
Helaas heb ik niks aan die feature als ik mijn Shread's smart-lipo gebruik. Die geeft namelijk 5 volt af tot het moment dat die ineens niets meer geeft.

Om die reden heb ik laatst bij Conrad enkele low-drop spanningsregelaars gekocht en wat SMD-tantaaltjes. Op de ontvanger heb ik de positieve spanningsuitgang naar de servo's doorgeslepen en heb ik de spanningsregelaar met die uitgangen verbonden. Op de ingang van de spanningsregelaar is de ontvanger zelf en een connector waarop de balansstekker van een 2S kan worden aangesloten.
Meteen ook dat probleem opgelost.

Als ik dit nog een 2e keer zou doen dan zou ik de onderste 2 pinnen niet door slijpen. In plaats daarvan zou ik de printsporen daarvan door krassen. Ze kunnen dan gewoon aan de print gesoldeerd blijven (steviger) en ik kan dan de 5 volt aan de achterkant van de connector doorverbinden.

Pinnen doorgeslepen en spanningsregelaar gesoldeerd aan de min en aan de (losgekoppelde) plus van de ontvanger.
full

SMD tantaal condensatoren gesoldeerd (47 uF / 10 Volt).
Heeft spanningsregelaar nodig en is meteen goed voor wat stroompiekjes.
full

Aansluiting voor de 2S (op balansplug om vergissingen te voorkomen) en met hete lijm gezorgd voor trekontlasting en isolatie. Ook gezorgd dat de bedrading soepel kan buigen zodat die langer mee gaat.
full

Het kartonnetje er weer over.
Bijna weer als nieuw ;-)
full

Oh ja, zo ziet die er nieuw uit. Lekker licht en mét telemetrie.
Helaas komt er een Y-kabeltje bij voor de aansluiting van de batterij. Echt een blunder van Frsky die ik niet begrijp.
De 5.2 gram wordt dan 8.5 gram... (Misschien eens een ander kabeltje maken?)
full

Die gewichtstoename valt dus wel mee. Vanwege de Y-kabel die nu niet meer nodig is hebben we maar 0.7 gram extra. 9.2 gram iss te doen, toch?
full

Oh ja,
Die accu maken we natuurlijk ook zelf. 2S, 350 mAh bij 15C super smal tot helemaal in de neus en maar 21.7 gram. Daar kan geen Zippy compact tegenop.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back