xerces

Discussie in 'F3P' gestart door Jan scholten, 19 sep 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag heb ik indoor gevlogen met de Xerces. Ik heb hiervoor wel buitenshocky's gehad, maar dat is echt niet vergelijkbaar. Dit vliegt heeerlijk!

    Mijn Xerces V1.0 weegt zo'n 145 gram en vliegt heerlijk langzaam. Tijdens het knife-edgen heb je alle tijd om na te denken en dat is voor mij wel prettig omdat ik nog niet veel kunstvlucht/3D heb gevlogen.

    Als ik wat meer ervaring hiermee heb wil ik weleens een gemillde versie proberen :D
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Jitze,

    dat is leuk nieuws! Goed te zien dat de oudere Xerces ook voor jouw een prima instap is. !!

    Groet
    Winfried
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hehe, moet je nagaan als je een beter ontwerp (v5.x) en 2/3 van het gewicht hebt...:eek:
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    (tipje van de sluier: <90gram, wordt morgen officieel bevestigd)
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    In de eerste halve minuut van dit filmpje zie je wat beelden van de Xerces: -SMhUeM7CB0[/media] - indoor-vliegen-redeagles.eu

    En bij 6:15 zie je hoe het afliep nadat ik een clublid aanvloog.:p De accu van zn toestel was losgegaan dus hij was de zaal ingelopen en had hem vastgemaakt. Toen steeg hij weer op en kwam al vliegend rustig teruglopen terwijl ik geconcentreerd aan het vliegen was :p
    Is weer een leerpuntje voor de volgende keer: zo snel mogelijk terug naar de pitts en dan pas weer opstijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Krommenie
    Zonde. Niet echt een toestel om gezamenlijk te vliegen. Als het je wedstrijd kist is ;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Ik heb mijn versie V5.X net af.
    89.2 gram (zonder accu)

    Setup:

    2X D4.7
    1X DS277
    Assan ontvanger gestript en stekkertjes eraf. geen lakdraad naar de servo's gebruikt
    6A turnigy regelaar
    CMB motor (nog met gws 8X4.3 propje)

    Voor de rest heb ik nog wat extra versteviging op het hoogte roer zodat deze niet links en recht ongelijk kan flexen. en ook bij het aanstuur punt van de rolroeren een extra stokje zodat dit niet meer flexen kan.

    GR Ruud.

    [​IMG]
    Links de AD versie. je ziet ook goed het verschil in het mill werkt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Netjes! Zou je ook afbeeldingen willen plaatsen van je motor bevestiging, roerhevels en plaatsing servo's.
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    He, ongeveer die hoogteroer-staafjes heb ik ook.
    Buitenste verder naar buiten, en via een ander staafje ervoor gezorgd dat er geen extra groot gat in de romp moet.

    Zoon mooi gebouwd toestel, en dan krimpkousroerhevels... :(


    Winfried, ik had het al eerder willen posten, vergeten.
    Het uitfrezen op het rudder zorgt er voor dat je deen goede plek hebt om hem aan te sturen. (aero versie die robin heeft en volgens mij gelijk aan die hierboven) hij is als het waren in 2e gedeelt met middenin een horizontale streep niet ingefreesd. Maar daar kun je hem niet aansturen want dan zit het hoogteroer in de weg.

    En als ik dan toch bezig ben, het valt nu wel heel erg op dat het daar waar je de vleugel en horizontale staart samenkomen het niet ingefreesd is...
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wvr, Handige leiding v5.1?
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    Hee Niek

    Wat verwacht je in die handleiding te vinden wat nieuwer/anders is dan alles wat hier op het forum bij elkaar staat? Ik toon hooguit hoe 'ik' het doe, vervolgens kan je je eigen idee-en daarop loslaten.....

    GrWinfried
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    @Nando: Bedankt voor de feedback

    - Rudder zal ik inderdaad aanpassen, die middenlijn moet idd omhoog.

    - Wat betreft dat uitmillen bij de vleugel staartovergang: Ik weet niet of die 0.03 gram die je daar nog zou kunnen besparen echt te merken is... als het alleen voor de optiek is.... ;-)

    - wat voor rudder aansturing zou jij dan gebruiken, er vanuitgaande dat de ikarus setjes lastig niet/te krijgen zijn. Oftwel geef een advies wat je zelf zou gebruiken als er geen ikarus setjes bestonden.

    Thx
    Winfried
     
  13. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Bij de betere toestellen zijn die ikarus setjes niet alles hoor.
    Je moet ze dan letterlijk op carbon klemmen wil je ze stevig in je roer hebben.
    Wat ik vaker doe is een plaatje (dun) triplex of carbon op een 6cm lang stuk 3x0.2 (dat dunne) lijmen. in het plaatje kan je dan een gaatje boren. Hetzelfde kan ook met een afgeknipt servoheveltje. Aan de stuurstang een ijzerdraadje met één knik erin en aan de stuurstang een stukje 0.5mm carbon die hem borgt. Het zal zo wel niet duidelijk zijn, maar ik maak nog wel een foto.
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Ron!

    Bedankt

    Ik zie graag alternatieven voor de ikarus setjes. Liefst iets wat toch nog verstelbaar is.... vooral voor de ailerons.

    GrWinfried
     
  15. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Dat is inderdaad nogsteeds een groot probleem.
    Daar ben ik nogsteeds niet uit hoe dat goed, en licht kan.
     
  16. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    @Nando

    Wat vind jij de nadelen van krimpkous scharnieren?
    Ik gebruik ze juist (mits je ze goed maakt) omdat ze erg spelingsvrij zijn.
    En je er een mooie versteviging achter kan zetten van depron.
    Nadeel is wel dat ze slecht te verstellen zijn. echter is dit alleen bij de ailerons een probleem.

    @Jan
    Als je je mail adres ff PBt dan mail ik je de high res foto's wel.


    Groet,
    Ruud.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2010
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  18. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik ben geen fan van Z-linkjes want die gaan rammelen. Het idee van dat ''speldenprikje'' secondenlijm zit wat in, helaas heb ik dat regelmatig laten breken, en zelfs bij niet al te gekke figuren.
     
  19. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Is de shockset van de MM Extra/Manta een optie??
    Deze hebben verstelbare ailerons. In totaal 54 delig setje voor E 14,95.
    Ik moet ze op mijn site nog toevoegen (afgelopen week pas ontvangen).

    Gr
    ruud
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Ruud!

    Dat zou kunnen.... Ik ken dat setje niet!
    Dus graag je site updaten! ;-)

    GrWinfried
     

Deel Deze Pagina