Vandaag heb ik indoor gevlogen met de Xerces. Ik heb hiervoor wel buitenshocky's gehad, maar dat is echt niet vergelijkbaar. Dit vliegt heeerlijk! Mijn Xerces V1.0 weegt zo'n 145 gram en vliegt heerlijk langzaam. Tijdens het knife-edgen heb je alle tijd om na te denken en dat is voor mij wel prettig omdat ik nog niet veel kunstvlucht/3D heb gevlogen. Als ik wat meer ervaring hiermee heb wil ik weleens een gemillde versie proberen
Hoi Jitze, dat is leuk nieuws! Goed te zien dat de oudere Xerces ook voor jouw een prima instap is. !! Groet Winfried
In de eerste halve minuut van dit filmpje zie je wat beelden van de Xerces: -SMhUeM7CB0[/media] - indoor-vliegen-redeagles.eu En bij 6:15 zie je hoe het afliep nadat ik een clublid aanvloog. De accu van zn toestel was losgegaan dus hij was de zaal ingelopen en had hem vastgemaakt. Toen steeg hij weer op en kwam al vliegend rustig teruglopen terwijl ik geconcentreerd aan het vliegen was Is weer een leerpuntje voor de volgende keer: zo snel mogelijk terug naar de pitts en dan pas weer opstijgen.
Ik heb mijn versie V5.X net af. 89.2 gram (zonder accu) Setup: 2X D4.7 1X DS277 Assan ontvanger gestript en stekkertjes eraf. geen lakdraad naar de servo's gebruikt 6A turnigy regelaar CMB motor (nog met gws 8X4.3 propje) Voor de rest heb ik nog wat extra versteviging op het hoogte roer zodat deze niet links en recht ongelijk kan flexen. en ook bij het aanstuur punt van de rolroeren een extra stokje zodat dit niet meer flexen kan. GR Ruud. Links de AD versie. je ziet ook goed het verschil in het mill werkt.
Netjes! Zou je ook afbeeldingen willen plaatsen van je motor bevestiging, roerhevels en plaatsing servo's.
He, ongeveer die hoogteroer-staafjes heb ik ook. Buitenste verder naar buiten, en via een ander staafje ervoor gezorgd dat er geen extra groot gat in de romp moet. Zoon mooi gebouwd toestel, en dan krimpkousroerhevels... Winfried, ik had het al eerder willen posten, vergeten. Het uitfrezen op het rudder zorgt er voor dat je deen goede plek hebt om hem aan te sturen. (aero versie die robin heeft en volgens mij gelijk aan die hierboven) hij is als het waren in 2e gedeelt met middenin een horizontale streep niet ingefreesd. Maar daar kun je hem niet aansturen want dan zit het hoogteroer in de weg. En als ik dan toch bezig ben, het valt nu wel heel erg op dat het daar waar je de vleugel en horizontale staart samenkomen het niet ingefreesd is...
Hee Niek Wat verwacht je in die handleiding te vinden wat nieuwer/anders is dan alles wat hier op het forum bij elkaar staat? Ik toon hooguit hoe 'ik' het doe, vervolgens kan je je eigen idee-en daarop loslaten..... GrWinfried
@Nando: Bedankt voor de feedback - Rudder zal ik inderdaad aanpassen, die middenlijn moet idd omhoog. - Wat betreft dat uitmillen bij de vleugel staartovergang: Ik weet niet of die 0.03 gram die je daar nog zou kunnen besparen echt te merken is... als het alleen voor de optiek is.... ;-) - wat voor rudder aansturing zou jij dan gebruiken, er vanuitgaande dat de ikarus setjes lastig niet/te krijgen zijn. Oftwel geef een advies wat je zelf zou gebruiken als er geen ikarus setjes bestonden. Thx Winfried
Bij de betere toestellen zijn die ikarus setjes niet alles hoor. Je moet ze dan letterlijk op carbon klemmen wil je ze stevig in je roer hebben. Wat ik vaker doe is een plaatje (dun) triplex of carbon op een 6cm lang stuk 3x0.2 (dat dunne) lijmen. in het plaatje kan je dan een gaatje boren. Hetzelfde kan ook met een afgeknipt servoheveltje. Aan de stuurstang een ijzerdraadje met één knik erin en aan de stuurstang een stukje 0.5mm carbon die hem borgt. Het zal zo wel niet duidelijk zijn, maar ik maak nog wel een foto.
Hoi Ron! Bedankt Ik zie graag alternatieven voor de ikarus setjes. Liefst iets wat toch nog verstelbaar is.... vooral voor de ailerons. GrWinfried
Dat is inderdaad nogsteeds een groot probleem. Daar ben ik nogsteeds niet uit hoe dat goed, en licht kan.
@Nando Wat vind jij de nadelen van krimpkous scharnieren? Ik gebruik ze juist (mits je ze goed maakt) omdat ze erg spelingsvrij zijn. En je er een mooie versteviging achter kan zetten van depron. Nadeel is wel dat ze slecht te verstellen zijn. echter is dit alleen bij de ailerons een probleem. @Jan Als je je mail adres ff PBt dan mail ik je de high res foto's wel. Groet, Ruud.
Indoor roerhorntjes: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Mini Ultra-light Horns 23x14x6mm (4pcs/set) metaal 0.8 z-bocht met krimpkous naast koolstofstaafje, gelijmd met een prikje secondenlijm. handmatig twist om verbinding te 'breken', schuiven, opnieuw met speldeprikje lijm
Ik ben geen fan van Z-linkjes want die gaan rammelen. Het idee van dat ''speldenprikje'' secondenlijm zit wat in, helaas heb ik dat regelmatig laten breken, en zelfs bij niet al te gekke figuren.
Is de shockset van de MM Extra/Manta een optie?? Deze hebben verstelbare ailerons. In totaal 54 delig setje voor E 14,95. Ik moet ze op mijn site nog toevoegen (afgelopen week pas ontvangen). Gr ruud