xerces

Heren,
op mn huidige Xerces V1.0 gebruik ik de 2204 motor van Hobbycity (19 gram).
Voor een toekomstige (gemillde) Xerces ben ik op zoek naar een betaalbare (max 40 euro?) motor van rond de 15 gram.

Ik heb in deze categorie nog weinig kunnen vinden. Alleen een Hyperion motor van 17,5 gram.
Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Nando & Robin,

dat model in het fotoalbum van Nando is weer heel anders dan het model wat ik van WVR gekocht heb, is dat weer een andere/nieuwere versie? wij hebben bijvoorbeeld de uitstulping op de voorlijst van de vleugel niet, wel van die flapjes onder de tippen en de remmen zitten bijna tegen het rudder aan.

enig idee hoe dit nu zit?

De uitstulpingen aan de voorlijst hebben Nando en Robin er zelf opgemaakt om er beter het A-programma mee te kunnen vliegen...die is dus niet std bij de nieuwe versie.....alhoewel als het werkt zou hij zo weer aangepast kunnen worden natuurlijk...

@Jan:

De 'oortjes' hebben nog niet veel mensen gezien of gebruikt. Op het moment dat je het model van mij overnam zat dat er eigenlijk net op.

Het idee van de oortjes is hetzelfde als dat uitstulpingetje van Robin,iets meer oppervlakte aan de tip. Maar te veel en je rolsnelheid wordt beinvloed.

Moet zeggen dat ik de vormgeving van Robin zijn uitstulping erg goed vindt. ;-)

De tail-brakes worden los geleverd en kunnen naar keuze in de propwash (dicht bij het roer) of naar de buitenkant gezet worden. Dat is vaak even experimenteren.

Met de veranderingen die her en der doorgevoerd worden is het model net aan te passen op de wensen ( of gewenningen) van de vlieger

Groet
Winfried

De uitstulpingen hebben we dit weekend getekend, en ga ik woensdag en zaterdag testen. Ik hoop dat het ten goede komt bij de torqueroll (om bij de ingang de rolneiging tegen te gaan) en voor de tailslide, omdat die mogelijk in de volgende programma's komt. In Parijs vielen vooral de vliegtuigen met brede tippen op als degenen die de tailslide en torqueroll mooi deden. Ik wilde proberen de vloeiende lijnen van het toestel een beetje te behouden, en dat lijkt aardig gelukt. Nu nog zien of ze het gewenste effect hebben....

Laatst bewerkt:
Waar we het over hebben:

IMG_0917.JPG

IMG_0918.JPG

@Robin

Good thinking: Laat ons weten wat de bevindingen zijn.

We kunnen e.e.a. zondag zelf zien.

Groet
Winfried

@Robin,

heb je de dubbele tipjes niet gebruikt dan? zo nee, waarom niet?

@Winfried,
de wedstrijd die jij vloog met dit kistje, was dat dan met of zonder de tipjes en waar stonden de remmen bij jouw?
heb je de kleinere vleugelremmen al klaar of een afbeelding van dat wat er hier afmoet/mag?

Laatst bewerkt:
@ Jan,

Zijn dat die schuine tipjes aan de onderkant? Die had ik nog niet toen ik hem kreeg van Winfried. Ik zag Bert er voor het eerst mee in Parijs. Hij had het erover dat hij ze gebruikte om een rolneiging in meskant tegen te gaan. Ik heb dat met het plaatsen van de apparatuur voorkomen, en ik vindt die tipjes eerlijk gezegd ook niet zo mooi.Die van mij lijkt verder ook prima te vliegen zonder, dus voorlopig zet ik ze er nog niet op. Voor het tegengaan van rollen in de overgang naar torqueroll lijken mij bredere tippen eigenlijk effectiever, maar dat is volledig gebaseerd op gevoel. Een advies wat het beste is kan ik dan ook niet geven. Misschien dat Winfried nog wat meer toelichting kan geven over de werking van de schuine tipjes?

Laatst bewerkt:
ik weet eigenlijk ook niet wat die dubbele tipjes zijn..die heb ik ook niet denk ik....., maar jah eerst maar eens zien hoe ie vliegt, hopelijk krijg ik nog deze week de onderdelen binnen zodat ik verder kan bouwen....

@robin:

Wat je met brede tippen (t.o.v. de middenkoorde) wilt bereiken is dat de tip nog 'vliegt' terwijl het midden van de vleugel al stopt. Hierdoor zal het model niet over een tip wegvallen bij hoge invals hoeken.

Daarom zie je bij veel modellen zo'n uitstulping aan de voorlijst van de tip, en bij sommige modellen (manta) is dat heel extreem doorgevoerd.

Nadeel van die brede tippen is dat je model weer niet echt wil spinnen (tip valt niet weg)

@Jan: De oortjes zijn er na de wedstrijd op gezet. Je kan ze zonder problemen verwijderen als je denkt dat het je niet bevalt.
Zelf heb ik ze er momenteel nog steeds opzitten, maar wel een stuk kleiner gemaakt.

De breedste korde zit natuurlijk altijd middenin. De neus en staart zit daar aan vast. ;)
De manta V3 en helix deden de spin net zo slecht als de andere kisten. En ik denk dat je een f3p kist niet op de spin moet ontwerpen. Die gaat er toch uit.
De mooiste spin vond ik die van Gernot, maar dat kan natuurlijk aan hem liggen en niet aan de osiris achtige kist. (die wel zwaar leek, wat mss toch hielp daar) En de tailslide was zijn slechtste figuur volgens mij... Mss toch een verband tussen de 2?
Hoe de Xerces de spin deed kan ik niet echt wat over zeggen, Bert en Ron zijn het figuur gewoon niet gewend, en dat kon je zien.

Niek, de Clik! was misschien de eerste. (weet het niet zeker, maar de eerste die ik er mee zag). En direct ernaa kwamen ze overal op. Dus ondertussen is het gewoon een van de vele dingen die er op f3p kist kan zitten.

Robin heeft die van hem vol vertrouwen direct volledig aangepast. Ik denk dat ik hem zonder extra dingen bouw en dan een aantal dingen probeer. Ik wil ook graag met de schuine tipjes vliegen, eens zien wat het doet.
En ik wil ook een sfs variant (hondehokje) proberen bij de tip.

En al de opgegeven motoren hierboven. Ik denk dat ik hem in eerste instantie met de '19g' 2204 TGY bouw. Ben er van overtuigt dat dat nogsteeds <100 zal zijn. En die motor ken ik goed.
Dan heb ik nog een 16 en 14 grams 24 pools hobbycity motor liggen. Beide niet direct werkend maar wel werkend te krijgen. Als ik daar zin en tijd voor heb zal ik het uitproberen.
Geld gaat in eerste instantie naar koolstof, en dan een servo. Dat vind ik belangrijker dan de motor.

Laatst bewerkt:
Back