xf euro 6 op butget haakarmchassis

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 12 jan 2015.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    Nu maar even 2 projecten samen.
    Het haakarmchassis klopt redelijk op de tekening. Ik ben nu al een aantal dingen tegen gekomen die niet kloppen. Zoals het systeempje dat ik had bedacht voor het vergrendelen van de arm bij het kiepen of afzetten, zal niet kunnen werken. Ook het draaipunt van de hoofdarm met de afgeschuinde kanten loopt niet lekker. Nouja is gewoon fout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de asophanging zal lowbutget gaan worden.
    De vering gemaakt gaan worden een oude bladhark.
    De bevestigingspunten worden gemaakt van 1mm aluminium plaat
    En omdat het een klassieke 8x4 wordt moeten de voor assen ook kunnen gaan "pendelen" ook deze delen hiervoor worden zelf gemaakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groete peter
     
  2. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    lekker bezig peter, staat de haakarm niet beetje ver van de cabine of lijkt dat maar zo?
     
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    Als de spindel in de arm zit kan die verder uitgeschoven tot 1cm vanaf de cabine
    Dat lijkt me dichtbij genoeg. Zeker met de toekomstige luchtinlaat
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    Hoi
    Het bouwen van de haakarm is uiteraard ook om de fouten in de tekening te vinden. Een van de punten is dat de haak en het chassis niet lekker passen
    [​IMG]
    De oplossing zit op 2 vlakken in de arm en het chassis
    [​IMG]
    In het chassis twee kleine sparingen gemaakt.
    [​IMG]
    De vorm een beetje aangepast.
    Nu kan de opening van de haak iets lager dan de bedoelde 11cm komen.

    Daarnaast zitten de container dragers al aan het chassis
    [​IMG]

    En zitten de vaste delen van de voorwielophanging nu aan het chassis
    [​IMG]

    De bladveren zijn gemaakt van 2 pennen van een oude bladhark
    En uiteraard volgen er meer foto's van de verdere bouw
     
    cvdh vindt dit leuk.
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ook even met de cabine bezig geweest.
    ik kreeg te horen dat de grill scheef is. en inderdaad met een blokhaak en een lichtbron erachter is er een enorme kier.
    de schuifmaat leert dat er tussen de linker en rechterkant tussen de bovenzijde van de grill en de onderzijde van de "alu inzetplaat" 0.35mm verschil zit. en van de onderzijde van die zelfde plaat. tot de onderzijde van de grill 0.4mm.

    dus ja hij is scheef. maar het is geen machinaal gemaakt product. zoals ik hem vooraf had laten weten

    en is het te zien?

    [​IMG]

    groete Peter
     
  6. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Ziet er goed uit :D
     
  7. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Gaat je hem zondag bekijken met de leden vergadering
     
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    hij zal vast ergens in een hoekje staan.
     
  9. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Hoi Peter,

    Als je dit kan dan ben je pas een echte modelbouwer, en een foutje is dan geen enkel probleem. Het wordt vaak een probleem van anderen, die niets zelf ondernemen, toch........

    Petje af, voor zo'n mooi resultaat.:bye:
     
    cvdh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina