XF truckpuller en sleepwagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 27 jan 2021.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    om het bouwverslag in de stap voor stap fase door te gaan.
    motor onder.jpg
    motor van boven.jpg

    de motor zit aan de vertragingskast met een vertraging van 1:17
    de vertragingskast is onder het chassis geschroefd.
    om dat te doen, zijn er extra gaten in de beugel geboord. en de gaten in het chassis zijn voorzien van M3 draad.
    de keuze om de motor aan de onderzijde van het chassis te bevestigen is de vervangbaarheid.
    want ik verwacht dat er een keer wat kapot gaat. niet zo zeer de motor en de vertragingskast. maar de aandrijfas en het diff.

    de volgende stap zal de stuurservo zijn.
     
    ArjanN, timkoerhuis, Marker en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    weer een kleine update. of eigenlijk 2
    ik zou eerst een foto plaatsen van hoe ik de stuurservo plaats

    stuurservo.jpg
    en eigenlijk is dat gewoon een beugeltje gemaakt van een alu hoekprofieltje 10x20x2mm
    niets spannends eigenlijk.
    ook heb ik de cabine op het chassis gemonteerd
    cabine op het chassis.jpg
    maar dit is niet helemaal naar tevredenheid.
    aan de voorzijde staat de cabine op 2 relatief stugge veren.
    aan de achterzijde staat de cabine op 2 minder stugge veren. maar die zijn verder ingedrukt.
    nu is op het moment het probleem dat de draadeinden in de gaten blijven haken waar ze doorheen zouden moeten schuiven.
    dat probleem zou met een paar busjes opgelost moeten kunnen worden.
    daarnaast is de cabine nu al te zwaar voor de voorveren. en dan zit er nog niets aan elektronica in.
    dat kan op 2 manieren opgelost worden. De veer verzetten en afwachten of dat voldoende blijkt.
    of er een schroefveer bij plaatsen. deze wijze is gokken en hopen dat het goed komt.
    en de 2e optie is ff zoeken op zolder. en accepteren dat hij minder flexibel is op de vooras.
    waarschijnlijk gaat het de laatste optie worden.
     
    trialrolf, bvdh, ArjanN en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Dat word geen neusje omhoog , of toch wel. Ga zo door
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    gisteravond, vrouwlief zat chantals beautycamper te kijken. even 1 van de 2 plaatjes aluminium in een gekruld spatbord verandert.
    al is deze waarschijnlijk net ff te breed. maar dat is niet lastiger dan het binnenrandje eraf knippen en opnieuw omzetten
    achterspatbordpuller.jpg

    en alle op de stekkers na is alle elektronica binnen. ik sta niet te springen om overal de huidige stekkers af te knippen en te vervangen door mijn standaard stekker. daar wil ik nog heel even op wachten.
    Ook wil ik testen voor ik ga inbouwen. en moet er dus nog heel even geduld beoefend worden.
     
    trialrolf, bvdh en Hans2020 vinden dit leuk.
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    weer een kleine update van de truckpuller
    de voorvering is opgelost met een veer/demper bij te plaatsen, bovenop de vooras. nu issie stijf genoeg dat de cabine niet rust op de voorwielen.
    de elektronica is voorlopig geplaatst. en er is een kleine proefrit gedaan. nog net geen meter. toen zaten er als een aantal draden van de provisorisch geplaatste elektronica om de cardanas gedraaid.
    maar genoeg om te weten dat er leven in het beest zit.
    de opbouw is nu inmiddels ook voor een groot deel klaar. moet nog wel aan het chassis geplaatst worden.
    en de phoenix krijgt gezelschap van een draak bij de achterwielen. dit om het rode vlak te breken.
    de eerste draak.jpg

    hier als schets. de uiteindelijke zal iets anders worden. ook een stukje verder naar voren en iets omlaag zodat hij iets minder op de rand zit.
    en zo wie zo om minder op het gevonden plaatje op internet te lijken. maar die had geen nek. was alleen een kop. en ook als efteling fan wilde ik m iets van "draak lichtgeraakt" meegeven. en een beetje de stijl van de phoenix er in verwerkt.
    binnenkort de achterspatborden maar gaan plaatsen dan kan ik de zijkanten daar mooi op laten aansluiten. en zal de puller bijna klaar zijn.
     
    sandertrucker en bvdh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina