Xplorer

Discussie in 'F3J' gestart door 2F@st4U.:[BE]:., 30 jan 2009.

  1. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Ben bezig aan de opbouw -inbouw van een Xplorer.

    Het is een 2,4 GHz romp en ik heb alles terbeschikking maar ik twijfel nog steeds om er toch maar een goeie 35 MHz ontvanger in te plaatsen.

    Setup:
    Hoogte/ Flaps: Graupner DS3068
    Richting/rolroeren: Futaba S3150

    In de vleugel worden de servos gemonteerd met servohouders. Laat je toe om op een wedstrijd op 5 minuutjes of sneller een servo te wisselen. Ik haal de mijne hier.

    Voor de rest gaat erin deze als stroomvoorziening een Li ion FePO accu 6,6V 2300 mAh.

    Hier hebben we een omvormer voor nodig ... en ik hoop de Emcotec DPSI Micro - MPS RV als schakelaar en spanningsregelaar alles op 5,9 volt te laten werken. Morgen eens even passen de batterij is vandaag pas aangekomen.

    Dat was het zo wat ... als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
    Nu eerst wat fotos.

    Het maken van de kabelboom voor de vleugel ... aangezien een zwever in de pick off wel eens wat amperes durft te trekken. Laat ik liefst zo weinig mogelijk amperes door mijn ontvanger lopen. Dus voor de vleugels servos gaan er enkel signaaldraden naar de ontvanger. En er wordt een rechtstreekse aftakking gemaakt voor de ontvanger die naarde sub-D stekker gaat.
    [​IMG]

    [​IMG]
    ook nog ff inpakken met smeltlijm maar daar heb ik geen foto van.

    Smeltlijm gebruik ik regelmatig om solderingen te isoleren van elkaar en het geeft ze ook nog een extra stevigheid mee ook al is het minimaal. Nog een voordeel het blijft iets of wat soepel.

    Verder naar de flaps.
    [​IMG]
    Sjabloontje op de vleugel plakken.

    [​IMG]
    2 minuutjes later heb je dit ... natuurlijk de dremel even op een hoog toerental laten draaien.

    [​IMG]
    Na montage van de hevel heb je ongeveer dit.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Plaats waar het servohoudertje gaat ingelijmd worden een beetje opgeruwd.

    [​IMG]
    Servos steeds in de houders voor het verlijmen ... doe je dit niet kan na het inlijmen de huid wel eens gaan vervormen waardoor je de servo "ziet" zitten aan de bovenkant. Stukje plastiek ertussen anders hebben de houders niet veel zin.
    [​IMG]
    Servo klaar om in te lijmen.
    [​IMG]

    Kabelboom vleugel ook maar op zijn plaats gestoken. Natuurlijk eerst ff doorgemeten of alles wel juist is aangesloten.
    [​IMG]

    Servomounts aan het drogen ... beetje gewicht kan geen kwaad.
    [​IMG]

    Je mag genoeg epoxy gebruiken zo zit ook de rand nog wat extra vast. Anders kun je hier nadien altijd nog wat extra epoxy op aanbrengen.
    [​IMG]

    Ondertussen zijn de flaps aangesloten en spartelen we nog even verder met de rolroeren maar hierover later meer.

    Greetz
    Tim
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Tim, heeft dit toestal al gevlogen?
     
  3. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Hallo Pascal,

    Ja dit toestel heeft idd. al gevlogen ... voor een vlucht of 7 dan. De maiden en de rest van de vluchten op de eerste dag liepen alle perfect ... een paar low level safes waar een beginnner normaal gezien nog niet over begint na te denken om het te proberen, en toch lukte het allemaal.

    Tot het 2 dagen later weer schitterend weer werd en ik iets te diep in de zoom ging en ne mega flutter op de tippen kreeg. Oké als beginner misschien iets te enthousiast en te diep (ja ik ging de parachute voorbij). Op de tippen de wimpers achter de bovenhuid, en je raadt het al de nodige vervorming, schade aan de bovenhuid, eindlijst. Het lag aan de hevigheid van ondergetekende beginner volgens het aanwezige clublid. Tot datzelfde clublid 2 dagen later hetzelfde meemaakte in een nochtans vrij brave pickaf.

    De tippen zijn naar NAN opgestuurd en nu maar hopen dat ze een structurele fout vinden, dan zouden we mogelijk nieuwe krijgen en anders hopen op een korting.

    Maar voor de rest en na de eerste vluchten ... ne shadow kan mogelijk vliegen als nen Amigo ... de Xplo is den amigo in het kwadraat. Echt ne schitterende bak ondanks de flutter. Ik heb me alvast ne Full carbon bijbesteld. Zo content was ik ervan.

    Tot zover deze update als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

    Groetjes,
    Tim
     
  4. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Tim, wat vervelend. :(

    Heb je een SL uitvoering? Want anders mag dat eigenlijk niet gebeuren. De keerrol stond op 150 meter?

    Heb je de Li ion FePO accu ook gebruikt?
     
  5. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Dankje voor het medeleven :)

    Het is een Carbon-D-box uitvoering. Het probleem zit hem waarschijnlijk niet echt in de structurele stevigheid maar eerder in de plaatsing van de bussen waar je de aileron aansturing in draait. Deze staan onder zo'n vervelende hoek dat je al snel wat weg begint te zagen zodat ze wat lager komen en een minder groot gat in de bovenhuid moet maken om de aansturing toch nog goed te krijgen met als gevolg dat je 2 mm achter het scharnierpunt terecht komt ... blijkbaar moet een servo dan veel harder werken en is er mogelijk niet tegen bestand. Nog ff de commentaar van NAN afwachten voor we definitief uitsluitsel hebben.

    Mogelijk is bovenstaande nogal warrig, onbegrijpbaar ... als er nog vragen zijn geef ik graag opheldering.

    de keerrol stond op 150 meter.

    Die LiFE accu heeft er in gezeten maar samen met mijn nogal grote omvormer die ik wou gebruiken paste het allemaal niet meer. In Dortmund mogelijk een kleine degelijke omvormer meebrengen en dan ga ik ze toch nog gebruiken denk ik. Er zijn amerikanen die het wel klaar krijgen om het allemaal passend te krijgen dus dat moet lukken.

    Tot zover !!!

    Groetjes
    Tim
     
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik ben eens benieuwd wat NAN erover te zeggen heeft!

    Heb je de omvormer van Castle Creations al gezien?:
    Castle Creations | CC BEC

    Volgens mij is die goed bruikbaar en niet duur...
    Zat er zelf ook aan te denken.
    Voorlopig blijf ik toch nog maar even bij een "ouderwetse" setup.
     
  7. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Mooi ding die BEC van CC, max stromen zijn ook meer dan in orde, en de maten zeker. Moet ik eens achter luisteren bij de plaatselijke hobbyboer. Merci voor de tip.

    Ik hou je op de hoogte over de commentaar van NAN.
     
  8. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Vervangtippen gekregen van NAN !!!:x-mas:

    Ondertussen ook de eerste wedstrijd met de X afgewerkt en moet zeggen dat ik er nog steeds super tevreden over ben.
     

Deel Deze Pagina