XPS-schuim zelfde als Depron?

Discussie in 'Beginners' gestart door PH7CW, 20 aug 2007.

  1. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Bij m'n zoektocht naar Depron vond ik bij de Gamma Xps-schuim. Voor zover m'n kennis over Depron rijkt lijkt het op Depron.
    Kan iemand me vertellen of dit hetzelfde als Depron is of een kloon?
    Belangrijkere vraag: kan ik het ipv Depron gebruiken?
    Wat me opviel is dat het oppervlak van de xps-platen putjes hadden zijn deze weg te werken? Heeft iemand er ervaring mee?

    Op de site van de Gamma heb ik er niets over kunnen vinden. Verdere gegevens:
    ze verkopen het in pakken van 20 platen van 80cm X 60cm X 3mm. Prijs: 23 Euro.

    Zo, heel wat vragen, wie kan me verder helpen?

    Groeten
    Erik
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    XPS-Schuim is een andere naam voor Styrofoam® of Tempex® en dat is "gewoon" piepschuim ..... Depron® is iets anders ....

    XPS = Expanded polystyreen-schuim = "piepschuim"
    Depron is geëxtrueerd schuim .... dat is een vrij brosse schuimlaag gevangen tussen twee taaie laagjes, het oppervlakte van Depron® (of PolyPron®) is altijd glad ...

    Piepschuim is gemaak van losse korrels die door verhitting met stoom uitzetten en min of meer aan elkaar kleven, meestal wordt hiervan een groot blok gemaakt, waarvan met een hete draad de platen gesneden worden (net als planken uit een boomstam) ...

    Depron is gemaakt uit twee folieën waar tussen één laag met taaie vloeistof zit, die onder verwarming opschuimd, en zo een plaat vormt ...
     
  3. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    OK, bedankt, ga ik nog even verder zoeken.

    groeten
    Erik
     
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Styrofoam is niet hetzelfde als piepschuim. Het is veel taaier, stijver en drukvaster, en wordt daarom gebruikt voor het bouwen van surfplanken en ook 1:1 vliegtuig onderdelen. Styrofoam is blauw en wordt gemaakt door Dow Chemical, er is ook een groene variant, Styropor van BASF. Styrofoam is te snijden met een hete draad of een mes, net als piepschuim, maar daarnaast ook prima te schuren.

    Depron is van BASF een zusje van, zoniet hetzelfde als Styropor qua samenstelling.

    Arthur
     
  5. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Depron is niet van BASF. Depron is gemaakt van gextrudeerd polysrtreenschuim, ... Het is een Nederlands product geproduceerd in Weert..

    Depron en styropor is allebei polystyreen, maar zijn qua productieprocess niet met elkaar te vergelijken en heeft Depron toch echt andere eigenschappen dan Styropor. Depron is gemaakt uit folie en bestaat daardoor niet uit die bekende losse bolletjes zoals piepschuim

    http://www.depron.nl/index.php?item=14&sitem=31
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Kan ook geel zijn :). en roze ook trouwens.
    Lekker hard, kan je mooie vleugels van snijden voor vacuum bagging.
    XPS kan je in ieder geval idd herkennen aan het gebrek aan stuctuur. die witte PS platen bestaan uit bolletjes. XPS is redelijk uniform.
    Depron is een flink stuk lichter. en verkrijgbaar in platen van 3 en 6mm (soms ook 2 en 1, maar als je die vind moet je het maar ff zeggen :) )
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Marco,

    Depron is inderdaad een handelsnaam van Depron B.V., excuus voor het misverstand. Styrofoam heeft ook geen bolletjes structuur, deze wordt behalve voor isolatie plaat ook gebruikt voor (gladde) koffiebekertjes en hamburgerdoosjes.

    Sietse,

    1,2,3,6,9 mm Depron, wel een beetje raar om het via de US te doen maar goed. www.rcfoam.com
     
  8. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ben ik toch eigenwijs geweest :oops: en heb een pak van die XPS platen gekocht.

    Het was even afwachten of ik er wat mee kan.
    Deze schuimplaten zijn net als Depron wel te buigen maar wel 1 kant op. Het schuim is geen bolletjes structuur zoals piepschuim. Ook is het goed te schuren, snijden en lijmen (met Bison kombi power en pattex krachtlijm).

    resultaten:

    Ik had nog een oude tekening van een zwevertje die ik vroeger van basla heb gemaakt.

    [​IMG]

    Inmiddels heeft het ook gevlogen.......na wat succesvolle vluchtjes een foute landing waardoor de romp brak. De nieuwe romp heb ik alleen van het XPS schuim gemaakt dus geen houten staart. Op de foto zie je ook een plaat schuim.

    [​IMG]

    Zelf heb ik geen ervaring met echte Depron maar dit schuim is voor mij goed genoeg. :) Dus ik zoek even niet verder maar ga eerst dit pak op maken.
     
  9. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Allemaal lekker eigenwijs hier... :p

    Dat polystryrene foam is eigenlijk allemaal wat je zou kunnen noemen piepschuim. De grootste verschillen zitten in de dichtheid en stijfheid en het meeste wat genoemd wordt is vrijwel hetzelfde spul alleen met een andere merknaam.

    Uiteindelijk is zelfs dat XPS foam te gebruiken in zelfbouw vliegtuigjes. Ik raad het niet aan, want het is een ramp om zonder gloeidraad op vorm te krijgen, maar het vliegt uiteindelijk ook wel goed.

    EPP, depron, styropor, piepschuim... het is eigenlijk gewoon één pot nat, je moet gewoon weten hoe je om moet gaan met dat materiaal in z'n algemeen en het maakt vervolgens vrijwel niets uit wat je kiest.

    Tegenwoordig wordt veel in mallen gesmolten voor RTF en ARTF vliegtuigen en dat levert ook al veel stijvere materialen op. Daar valt met depron platen op de ouderwetse manier al niet meer tegenop te bouwen qua duurzaamheid en crashbestendigheid. Echter.. dat maakt niet veel uit bij het type vliegtuigen dat veelal gemaakt wordt van dit spul.

    De meeste bouwers vertrouwen toch niet op alleen maar een plaat foam, maar ook op goede lijm, tapes zoals glasvezeltape en een goede structuur in de opbouw (bijvoorbeeld twee platen haaks gelijmd voor extra kracht).

    Overigens kun je tegenwoordig ook je foam / piepschuim via internet bestellen en ook dan ben je maar een paar euro kwijt.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Naast dat dit draadje al 3 jaar stil ligt...wel wat vragen/opmerkingen.

    Dat is dan maar net hoe je het bekijkt. Er zijn ook nogal wat verschillen in hoe je het kunt verlijmen; Depron en piepschuim verdragen geen CA lijm, verf die niet op waterbasis is en diverse soorten plamuur; EPP, Elapor etc kun je wél met secondelijm verlijmen en overal mee schuren en lakken. Het lijkt me dus nogal stug dat het allemaal één pot nat is.....
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je bent zelf ook niet beter . :D

    Een EPP vleugel van een Felix kan ik met de tippen tegen elkaar buigen .

    Dat lukt je met geen ander " schuim "

    Mvg Johan
     
  12. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Ik behoor ook ongetwijfeld tot de categorie eigenwijs, maar ik beschik zelf bij mijn weten niet over het merk Felix en toch kan ik mijn foam vaak ook buigen zonder dat het breekt of scheurt... Dat ligt aan meer dan alleen het merkje wat het draagt.

    Het doet me denken aan die onzin over speciale foam-lijm, wat ook gewoon een seconde lijm variant is die onder andere namen verkocht wordt. Ja, het bijt niet in grofweg elk foam nee, maar veel andere lijmen doen dat ook niet.

    Vergeet ook niet dat sommige schuim platen al maanden liggen te wachten op hun koper of voor een groot deel niet bestemd zijn voor modelbouw. Dan mag je er dus ook niet zonder meer vanuit gaan dat dat foam niet porreus of verwakt / uitgedroogd kan zijn.

    Wat dat betreft snap ik dat je tenminste een zinnige keuze maakt, maar speciale 'modelbouw' foam willen kopen ofzo is wel echt een achterhaald iets.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dit is een Felix 60 die ik buiten vlieg.
    gewicht 104 gram.

    Hier zit geen carbon in de vleugel om de mensen telaten zien hoe flexibel ze zijn.
    Ik heb hem ondertussen wel honderd keer zo gebogen.
    (de meesten schrikken even als ik het doe :D )

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben benieuwt naar jou foam wat zich zo laat buigen.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Ja, leuke foto en ook wel een mooi modeletje, maar dat zegt minder over dat foam dan je zou denken. Is die vleugel helemaal uit 1 deel gemaakt en slechts gekleurd?

    Wat mij ook enorm opvalt bij videos van dergelijke Felix vliegtuigjes is dat het spul eigenlijk eerder te buigzaam is. Als je hem opwerpt tegen de wind zie je bij de meeste versies die vleugels stevig doorbuigen.

    Het spijt me dan ook wanneer ik wederom lekker eigenwijs over kom, maar dat foam zou juist wel wat stugger mogen zijn dan dat. Ook al kan dit foam ook enorm veel klappen verdragen en voldoet het meer dan prima als modelbouw materiaal. In zoverre voel ik me ook niet echt geroepen om eigen foto's te gaan plaatsen om aan te tonen hoe mijn model misschien iets minder doorbuigt, maar des te sterker is ofzo. Het een en ander hangt ook samen met het type model en met zo'n relatief lange vleugel is het buigen ook eenvoudiger dan met een delta of grote vleugel die juist stug en stijf moet zijn (en blijven).

    Als het dan om het foam zelf gaat dan komt het op het eerdere verhaal neer. Zolang je foam op de correcte manier gebruikt en verwerkt dan zal het sterk zijn en ook kunnen buigen. Zit er bijvoorbeeld een richting in het materiaal, dan moet je daar gebruik van maken. Op die manier kun je kiezen voor flexibel of stevig, of een combinatie daarvan.

    Een merknaam zegt dan echt heel weinig, ook al worden die Felix vliegtuigjes best voor aardige prijzen verkocht.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Allemaal leuk en aardig, maar het ging hierom:

    Wat versta jij dan onder verschillende materialen? De stijfheid is anders, de chemische samenstelling is anders, het oppervlak is anders, het één kun je wel met CA lijmen en het ander lost op, het één kun je wel met thinner-gedragen verf schilderen en het ander lost daar door op......

    Depron, piepschuim en EPP (om de gangbare namen te gebruiken) zijn wat mij betreft alle drie totaal verschillend. De enige overeenkomst is dat het allemaal een schuimstructuur heeft. En dat je deze verschillende materialen soms voor dezelfde toepassing kunt gebruiken zegt niets.

    Dus ga lekker door met eigenwijs zijn.

    -edit- ik heb je andere berichtjes eens bekeken, het lijkt er op dat jij je eigen mening hebt en wat een ander ook zegt - jij houdt vol. En daarbij sla je ook steeds dezelfde onvriendelijke toon aan. Prima, dan ga ik hier ook niet meer op reageren. Fijne dag verder.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  16. xpsion

    xpsion

    Lid geworden:
    9 jul 2009
    Berichten:
    3
    Een heleboel onzin over schuim hier !!

    Tja,
    Sorry maar er wordt een hoop foute info gegeven over schuim:confused:


    XPS = extruded polystyrene foam: trade namen zijn o.a. Depron en Noma
    Plan van NMC

    Is er verschil tussen deze merken: ja
    Zoek maar eens een technische data sheet van b.v. Noma Plan of Depron
    Depron: die vind je: er is een 40 en een 30 kg/m3 versie (laatste is lichter)
    Depron heeft hoge specificatie op oppervlakte structuur en constante dichtheid.
    Noma plan wordt veel toegepast in industrie voor isolatie etc.
    Niet zo'n nauwe spec op dichtheid (ze geven daarom geen datasheets uit).
    Maar Noma Plan is wel iets goedkoper (bij parkethandel b.v).

    EPS: is expanded polystyrene schuim, dit zijn de voor geexpandeerde bolletjes. is verpakkingsschuim voor b.v TV (was zo nu allemaal karton), maar ook de koelverpakkingen van export vis etc.
    Niet geschikt als modelbouw materiaal vor F3P etc, te ruw en 'bros'

    EPP: is expanden Polypropylene schuim. bekendste tradename is die van multiplex: Elapor, is eits gemodificeerd EPP met PS erin voor verlijmbaarheid. Een zeer impact resistante foam, Twinstar ect zijn hiervan gemaakt. Maar ook veel kleine heli's maar ook je interne auto stoel structuur bv.

    Tot zover de meest verwarde materialen.....
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Elapor is geen EPP .

    Mvg Johan
     
  18. xpsion

    xpsion

    Lid geworden:
    9 jul 2009
    Berichten:
    3
    Een heleboel onzin over schuim hier !!

     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En EPP vervormt niet blijvend . :D

    Het word ingedrukt en gaat in zijn oude vorm terug .
    Breekt er iets uit is dit bijna onzichbaar te herstellen .

    Naden bij gekleurde EPP gewoon met een permanente Edding na verven .;)

    Mvg Johan
     
  20. sanderw13

    sanderw13

    Lid geworden:
    8 feb 2012
    Berichten:
    763
    Locatie:
    westervoort
    ik weet dat deze topic al bijna een jaar plat licht maar weten jullie waar je xps foam kan kopen. en werkt dat goed met een heet draad????
     

Deel Deze Pagina