xray 1:12 x11 regelaar motor 1 cell

Beste race vrienden

Ik ga indoor rijden en heb een x11 van xray overgenomen.
nu wil ik daar met een xerun 120amp 1s regelaar op zetten.
bij de set zit een lrp vector x11 stock spec motor en een lrp spx comp, met 4 nmhi. 4200mah

de vraag is: heb ik voor een 1s regelaar ook een speciale motor nodig die op 1s kan of kan ik gewoon de x11 gebruiken? of bijde maar wat is dan het verschil in prestatie?

ik hoor graag jullie technische kennis.

mvg Hanskez

Er bestaan speciale rotoren voor 1S. Maar deze zijn niet speciaal nodig.
Met een X11 motor kun je prima op 1S Lipo rijden. Je LRP regelaar daar in tegen zal een hogere spanning verwachten. De Xerun niet, als deze op 1S kan werken.

Verschil in prestatie. Met NiMh zul je sneller zijn, je hebt, ondanks het hogere gewicht veel meer koppel. Je bochtensnelheid zal iets lager zijn, maar dit kun je ruimschoots met power (koppel) compenseren. Je zult 2 á 3 tiende sneller per ronde zijn met NiMH tenaanzien van Lipo.

Groet Robert

Verschil in prestatie. Met NiMh zul je sneller zijn, je hebt, ondanks het hogere gewicht veel meer koppel. Je bochtensnelheid zal iets lager zijn, maar dit kun je ruimschoots met power (koppel) compenseren. Je zult 2 á 3 tiende sneller per ronde zijn met NiMH tenaanzien van Lipo.

Groet Robert

hmm, waar bazeer je het koppel op?
ik heb gehoord dat lipo's veel langer de spanning hoog houden waardoor je veel meer power houd.
en die tijdswinst zal per circuit verschillen denk ik.

mvg Hans

voeg me anders even toe op msn.

hmm, waar bazeer je het koppel op?
ik heb gehoord dat lipo's veel langer de spanning hoog houden waardoor je veel meer power houd.
en die tijdswinst zal per circuit verschillen denk ik.

mvg Hans

voeg me anders even toe op msn.

MSN Werk op dit moment niet.

Nu, een 1S Lipo heeft een spanning van 4.20V in volledig opgeladen staat. Maar deze "piek" zal zeer snel inzakken naar ongeveer 4V.
Een NiMH 4Cellen accu had, zeker toen ze nog erg goed waren afslag spanningen van ruim 6V. Dat verschil in spanning resulteert in een hoger koppel. Dit hebben we vorig jaar uitvoerig getest op verschillende banen. Dat de NiMh Cel inzakt klopt. Maar dat doet een Lipo Cel ook. Afgelopen CW zagen we dat iedereen moeite had met het "constant" rijden. Dit ligt deels aan de banden, deels aan de temperatuur in de motor, maar ook grotendeels aan de accu spanning van de 1S Lipo. Ik zelf heb meestal een verschil van ongeveer een halve seconde op mijn snelste en laatste ronde met 1S Lipo.

Groet Robert

maar wat is je advies om te rijden?
ik heb er al mee gereden op de indoorbaan nuclea mol.
maar zie de ontwikkeling wel tegemoet. maar wil het beste snelste en makkelijkste qua laden en omgang.

mvg hanskez

Lees het wedstrijd regelement van je club even door. Daar staat precies wat je wel en niet mag rijden. 1/12 wedstrijden worden nu over het algemeen met 1s lipo's gereden. 4 cellen sub c zijn in de meeste regelementen niet meer geoorloofd.

1s lipo;), maar lees ook even het regelement door van desbetreffende clubs/ wedstrijden. Dan weet je waar je aan toe bent?

Back