ik heb me een xray t3 2012 gekocht, hier zit een 64 dp spur op. ik ga hier een 9t brushless motor en een 60 amp esc op zetten, ik zal er mee rijden op het circuit van de baanbrekers, maar weet niet goed welke pinion en spur hiervoor het beste is, ik heb me al suf gezocht, maar het ligt zo uiteenlopend dat ik niet weet waar te beginnen. is het trouwens ook niet beter om een 48dp te gebruiken ivm vrijving?
Weerstand zal geen verschil maken. Wel zijn er mensen die voor flink opgevoerde auto's de voorkeur geven aan een grove vertanding. Het idee is dat de grove tanden meer kunnen hebben. Dat is in ieder geval het verschil tussen 48dp en 64dp. Het aantal tanden wordt weergegeven met "T". Dus 50t en 48dp. Let daar goed op. Afgezien dat 48dp niet past op 64dp is een 50t 48dp tandwiel veel groter dan een 64dp 50t tandwiel. Meestal kun je het aantal dp niet zomaar wijzigen.
De 13.5T ETS setup kent bij de Baanbrekers tijdens de wedstrijden een verplichte FDR van minimal 3.5. Voor jouw motor afhankelijk van de vertiming zou dat meer richting 4 tot 4.5 moeten zijn. Overigens zal je met jouw motor niet zomaar met de clubraces mee kunnen doen. De enige klasse is de mod klasse maar die rijden met duidelijk betere en snellere motoren.
Kunt ook een hoop info vinden op de site van JaRo Racing Linkje: Team Jaro Racing - (www.jaro-racing.nl)
bedankt allen voor de wijze reactie's, dus ga ik er vanuit dat ik start met experimenteren met een fdr van 4.5. dus ik ga een spur gebruiken van 84t en een pinion van 36t een 9t brushless motor en 60 amp esc op circuit v/d baanbrekers. 38/20=1.9x84/36= 4.43 fdr (klopt dit) met deze setup zou hij snel gaan maar minder snel opstrekken dan een fdr van 6 of 7? ik ga toch maar voor de 48 dp gearing. roelof: de motor en esc ga ik nog wel veranderen van zodra ik het experimenteren achter de rug heb. zou zonden zijn als ik een dure motor combi in rook laat opgaan vind ik, zijn er sugesties welke motor combi (modified) een voorkeur hebben?
Kom aanstaande zondag anders langs bij het circuit in Rucphen, er wordt dan een clubwedstrijd verreden waar ook de electroklasses zullen rijden. Daar kan men dan vertellen wat je het beste wel, of juist niet kan aanschaffen.
Ik rijd ook met de t3. Ik rijd wel met mabuchi 540 . Omdat ik onroad indoor rij kan ik die power van een brushless momenteel niet benutten. Ik zou blijven met de standaard spur rijden !! Want ik heb al gemerkt vanaf je andere spurs gebruikt lopen de temperaturen hoog op.
Ik heb alle T1 en T2 en T3,s gehad. Alles wat je wil doen met je spur en pinion is een kwestie van leren of je nou een standaard motor rijdt of een modified motor (4,5T). Ik rij ook op de Baanbrekers en rij met een eind overbrenging van 7,8. Je kunt dit bereken door spur DELEN door pinion MAAL interne gearing. Bij Xray kijk even hoe groot de pully van je diff is en je midden pully die DELEN door elkaar en je weet je interne gearing. Bij Xray heb je bijv 1,7 en 1,9. Met een 9,5T motor niet een te klein spur op de auto monteren de standaart is 84t 48dp. Ik zou niet lager gaan dan 80t 48dp, maar je moet wel de juiste combi maken met je pinion. Mocht je vragen hebben kun je idd a.s zondag langs komen dan rijden wij met de Elektro klasse ook zowel Stock en Modified en misschien Pro-10. Gr Patrick