Xray X1 2016 (Formule 1 Chassis)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door hoeby, 31 dec 2015.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Allen,

    Ik ben al enkele jaren actief met modelvliegen. Maar daarvoor reed ik ook met auto's.
    Eerst in de straat, zoals velen. Daarna indoor in Kerkrade. Maar heel wat jaren geleden, toen ging de indoor baan dicht, want ze moesten uit het pand. Toen heb ik de auto's vaarwel gezegd, omdat het zonde is om met zo'n auto op de weg te gaan rijden (in de straat bedoel ik dan).

    Per toeval, kwam ik erachter, dat er nu een indoor baan in Sittard is.
    Het kriebelde toch wel weer, om wat met de auto's te gaan doen. Het vliegen is meestal in het weekend en 's avonds lukt niet (ja tuurlijk het kan, maar dan moet je toestel geschikt zijn). Dus van de week maar eens gaan kijken, en mijn losi meegenomen. Aangezien ik al jaren niets meer gedaan had met auto's, moest ik me maar eens laten informeren. De losi op de toonbank gezet. We hebben er leuk over gebabbeld, maar in het kort. Het werd tijd voor wat anders.

    De losi
    [​IMG]

    Daarna gekeken naar wat de opties zijn. Omdat ik het formule 1 volg, heeft dit de voorliefde.
    Dus daar kwamen enkele modellen op de toonbank. Aangegeven dat ik er wel mee vooruit wil in de toekomst. Toen werd me de serpent of xray geadviseerd. Het is uiteindelijk de Xray X1 2016 geworden.
    Helaas was hij niet op voorraad, maar de volgende dag zou hij weer binnen komen. Dus toen terug en hem opgehaald

    mooi doosje
    [​IMG]

    Zonder motor/regelaar wilt het niet vooruit. Ik had alleen nog maar borstelmotoren in huis.
    Dus gelijk een betaalbaar setup erbij gekocht, van hobbywing. Hiermee rijden er meerdere. Dus kan je mooi vergelijken, wat je rijders skills zijn. Mocht het ooit anders moeten, dan kan er altijd wat anders ingeschroefd worden, maar ergens moet je starten.
    [​IMG]

    Er werd ook geadviseerd enkele componentjes te vervangen. Deze zijn van kunststof, maar bij het veranderen van de setup, zijn deze gevoelig dat ze kapot kunnen gaan. Dus deze maar gelijk toegevoegd bij de koop
    [​IMG]

    Thuis gekomen alles even apart moeten zetten.
    Vandaag het moment, de dozen open en alles bij elkaar zoeken om te bouwen.
    Helaas kwam ik niet ver. Ik wil beginnen met het smerige klusje, dus bodemplaat zijkant behandelen met secondelijm. Ik heb wel secondelijm in huis (tenminste, dat staat erop), maar het is net stroop. Dus rijp voor de prullenbak. Volgend jaar maar eerst nieuwe seconde lijm halen.

    Inhoud van de doos
    [​IMG]

    Inhoud van de hobbywing motorset
    [​IMG]

    Wat nog moet aanschaffen.:
    - Banden (mogelijk de GRP setjes)
    - Servo (savox low profile)
    - Lipo accu

    Ik heb nog een 40mHz zender van graupner. Werkt nog perfect. Maar ben toch aan het neuzen naar iets met 2,4Ghz. Maar dit is geen must. Eerst de auto maar eens opbouwen.
    Let wel, ik doe dit misschien rustiger aan, dan andere doen. Wil er echt van genieten en de hobby budget voor deze maand is er nu al doorheen, dus overige componenten zullen pas volgende maand aangeschaft gaan worden
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 dec 2015
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Helaas zijn je foto's hier niet zichtbaar.
     
  3. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik zie ook geen foto's maar ben wel benieuwd :D
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Foto's herstelt. Sorry mijn fout
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er goed uit!
    Mooie auto!
     
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dat is een hele mooie auto.

    Kennis heeft er ook 1 gekocht. Die heeft vorig jaar met de 2015 versie gereden en heeft nu deze. Hij gaat straks ook weer onroad wedstrijden rijden bij real80.

    Zat nog wel heel wat afstelwerk in om hem goed op de baan te krijgen. Maar dat is fun, rijden, rijden, rijden en afstellen en weer rijden, rijden rijden.
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Gisteren de seconde lijm gehaald. Dus er stond nu niets meer in de weg om te starten.

    Begonnen met al het koolstof rondom te schuren.
    Daarna afgenomen met een doekje en alcohol, zodat alle rotzooi/stof verwijdert is.
    Een berg wattenstaafjes genomen. Deze doordrenkt met secondelijm en de zijkant ingesmeerd.
    Iedere keer als het wattenstaafje begint uit te harden, dan weggooien en een nieuwe nemen.
    Ook al is dit in enkele seconde droog. Dit heb ik gisteren gedaan en verder niets.

    Zojuist begonnen met de assemblage.

    De armen in elkaar gezet[​IMG]

    De onderste armen gemonteerd aan de bodemplaat. Ook de stuur stoppers zitten er al op.
    [​IMG]

    En rustig verder. Hier zitten ook de eerste optie onderdelen erop. Die 3 oranje plaatjes. Deze werden geadviseerd, omdat bij vast/los schroeven ze kapot zouden gaan.
    [​IMG]

    En op het chassis gemonteerd
    [​IMG]

    De bovenste armen vervolgens gemonteerd.
    [​IMG]

    Als laatste voor nu even. De stuurblokken gemonteerd. Goed opletten met de vele ringetjes die ertussen moeten
    [​IMG]

    Dat was het voor nu heel even.
    Heb mijn kleine dochtertje beloofd, dat we de auto samen zouden bouwen. Dus moet me aan het woord houden. En zij heeft nog niet de rust/enthousiasme om verder te bouwen. Maar vrees niet, binnenkort weer vervolg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Toch nog wat verder gebouwd.

    De achterbrug in elkaar gezet
    [​IMG]

    En de achterbrug gemonteerd aan de rest van het chassis
    [​IMG]

    De zijarmen erop. Geeft gelijk veel meer stabiliteit
    [​IMG]

    Aan de achterkant zitten 2 veren, die de achterbrug stabiliseren.
    Dit met de schuifmaat afgesteld op precies 2.0mm. Beide zijden netjes gedaan, zodat er geen verschil ontstaat in veerkracht
    [​IMG]

    Het plaatje, dat de achterbrug helpt te stabiliseren
    [​IMG]

    En gemonteerd op het chassis
    [​IMG]

    De kleine brug gemonteerd. Waaraan de veer gemonteerd moet gaan worden.
    Eigenlijk zouden nu ook de zijwaardse stabilisatoren geplaatst moeten worden. Maar deze zijn met olie gevuld en niet afgesloten. Ik heb ervoor gekozen om deze pas als laatste erop te zetten. Er zit nog zoveel beweging in de auto door het bouwen (in de hand, op de kop, op de zijkant etc.) Dat anders de kans is dat straks er 1 al deels olie verloren is. Het moet toch gecontroleerd worden, dus daarom plaats ik ze als laatste.
    [​IMG]

    De andere zijde erop gemonteerd, waaraan de veer gemonteerd gaat worden. Tevens de ophangpunten voor de kap.
    [​IMG]

    De achteras met diff geplaatst
    [​IMG]

    En de veer gemonteerd. Dit kostte nogal wat tijd. Eerst veel last gehad om de luchtbellen eruit te krijgen (ik heb niet zo'n luxe vacuumpompje). Toen de lucht eruit was en de veer gesloten werd. Ging er teveel olie uit. Dus weer open. Dit tot 3x toe, totdat ik tevreden was. Daarna netjes gemonteerd.
    [​IMG]

    Wat me nu opvalt na 1 dagje rustig sleutel. Dat de auto heel makkelijk in elkaar zit.
    Er is maar 1 puntje geweest, waar ik lastig met mijn vingers bij kwam. Dat was de blokjes monteren, waaraan de bovenste voorarmen gemonteerd zijn. Maar niets dat onmogelijk is
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Afgelopen week nog wat geschroefd.

    Van vrouwlief een geschikte servo cadeau gekregen.
    Dus blij, want deze kon direct zijn plaats krijgen.
    Ook is de optie voorvleugel gemonteerd (tegelijk met de aanschaf gekocht). Standaard zit hier een kunststof deel bij, waar je een lexan vleugel op moet schroeven. Sorry voor Xray, maar dan maak je zo een mooie auto. En dan doe je die zo'n slecht uitziende voorvleugel erbij. Dat heeft Serpent dan beter voor elkaar.
    Wel heb ik gekozen voor de voorvleugel van Serpent. Waarom? De Xray voorvleugel heeft in het midden een kuil zitten. Op de indoor baan zag ik dat meerdere voorvleugels meer over de grond schaven dan zweven. Diverse rijders hebben iets onder de vleugelmontage gelegd, om bodem vrijheid te krijgen. De serpent is recht, waardoor dit niet hoeft.
    De achtervleugel is standaard (dus ze kunnen het wel, mooie vleugeltjes toevoegen). Deze heb ik met rode plakfolie bekleed, om een ander uiterlijk te krijgen dan de meeste auto's op de baan
    [​IMG]

    Als laatste de motor gemonteerd.
    Maar hier loop ik tegen een probleem. De meeste motoren hebben de connectoren aan de as-zijde zitten. Dan gaat alles goed. Maar deze motor heeft de connectoren aan de achterkant uitsteken. Als ik de contra connector monteer, dan zit ik tegen het chassis aan. En dit is nog zonder de kabel die gesoldeerd moet worden.
    Ik heb al gekeken of ik de connectoren los kon solderen en dan omdraaien. Maar er moet zoveel hitte in gestookt gaan worden, om de connector los te krijgen. Dat ik bang ben dat dit de motor beschadigd. Dus de vraag aan jullie, heeft iemand tips wat hiermee te doen?
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Ik denk niet dat je dicht in de buurt woont van mij, maar ik kan je er zo mee helpen.

    Goede hete soldeerbout, soldeertip schoonmaken en vertinnen, vervolgens de achterkant van je stekkertjes die je wilt verwijderen vertinnen. Dat doe je door je bout er tegenaan te houden en snel wat tin aanvoeren. Niet langer dan 3 sec. Je zal zien dat de tin nu gaat vloeien, houd de bout er nog tegenaan en trek het stekkertje eraf met een tangetje terwijl je het tin nog steeds laat vloeien. Dit alles echt zo kort mogelijk en wees voorbereid. Bepaal met welke hand je een handeling uitvoert en in welke volgorde.

    Plaatsen goudcontacten:
    De boel af laten koelen.
    Tip weer opnieuw schoonmaken en vertinnen. Dan het goudstekkertje dat geplaatst moet worden opnieuw vertinnen aan de achterzijde.
    De gaten in de contactpunten op de motor (waar je stekkertjes in/op gesoldeerd moeten worden) even weer opnieuw vertinnen.
    Tip weer opnieuw schoonmaken en vertinnen. Dan naar de motorcontactpunten; aan de achterzijde het zojuist vertinde contact verhitten terwijl je meteen wat vers tin toevoegt. Dan vloeit het tin, snel goudstekkertje in het gaatje/of sleufje duwen en de boel zit vast.
    Ook dit moet uiteraard allemaal zo kort mogelijk duren. Als het te lang duurt, even pauze nemen, de boel volledig af laten koelen en rustig opnieuw beginnen.

    Belangrijkste is vooraf de punt schoonmaken en vertinnen en een beetje nieuw tin aanvoeren aan de achterzijde van je stekkertje (waar al tin is aangebracht door de fabrikant). Dit versnelt het vloeibaar worden van de tin.
     
  11. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Goed voorbeeld waarvan ik vind dat het niet goed gaat: hier worden de contacten die op de motor zitten niet van tevoren vertind. Ook vertint hij het draad niet opnieuw met verse tin. En bij het daadwerkelijk samenvoegen van motorcontact en draad voegt hij niet opnieuw klein beetje tin toe. Doe je dit wel, dan vloeit het tin vele malen sneller. Er is maar een mm vers tin nodig meestal tijdens dit samenvoegen. Dit even als voorbeeld voor hoe het niet moet. Je krijgt geen mooie soldeerverbinding op deze manier. Of het nou draad is of stekkertjes, de techniek blijft in principe hetzelfde.

    Dit soldeerproces duurt tevens veel te lang. Langer dan nodig is.

     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    @Govert,

    Dankje voor de tips.
    Slechte soldeer spullen heb ik niet. Maar heb een soldeerbout met dunne punt. Dus warmte overdracht is bij die dikke draden slecht. En lang de soldeerbout erop wilde ik niet. Om interne schade te voorkomen.

    Heb afgelopen dagen een soldeer pistool geleend. En inderdaad even extra handen gevraagd van de vrouw. Een soldeer pistool handelt zich niet zo makkelijk als een soldeerbout. Maar daarmee is het wel gelukt. Heb besloten om de draden aan direct aan de motor te solderen.
    Alles eerst schoongemaakt en met litze de oude tin weggehaald. Daarna alles met nieuwe tin. Alles is mooi gevloeid en de tin blinkt, dus alles goed gegaan.

    Op naar het volgende. De servo kabel inkorten. Er zit zoveel aan de kabel. Dat dit nooit netjes te verwerken is.
    Dit zijn allemaal puntjes die ik zelf doe. Daar helpt mijn dochtertje niet bij. Te gevaarlijk met die soldeer spullen
     
  13. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    @hoeby, hier een algemene tip wbt servokabel inkorten. Mocht je al weten hoe je het doet, dan is het wellicht voor anderen nuttig.

    Een Savöx servo kan je uiteraard inkorten bij de stekkertjes. Echter, ik ben zelf meer voorstander van solderen, mits je de hier de vaardigheden en middelen voor hebt. Een kleine tip is dan meer dan welkom.

    Het servokabeltje zit een soort van "geweven" door je printplaatje in je servo. Het verwijderen van het kabeltje is makkelijk, maar het solderen van een ingekorte kabel terug via hetzelfde "pad" is ingewikkeld. Je kan dan de servokabel aan de andere kant van de printplaat monteren. Beetje kromme uitleg, maar komt erop neer dat het de makkelijkste methode is. Daarna even de soldeerverbinding met een beetje siliconenkit o.i.d. afschermen. De verbindingen kunnen wel eens gevoelig zijn voor vuil wat voor problemen kan zorgen.

    Hier zie je op 31 sec hoe het draadje loopt. Als je die configuratie nou opnieuw wilt doen moet je het binnenwerk eruit, zodat je wel de kabel op de originele manier kan solderen. Het is even kijken wat het meest makkelijk is en waar je het meest vertrouwen in hebt.



    Wat uiteraard ook gewoon werkt is het kabelttje netjes gekruld oprollen. Wikkel het servodraad strak om een inbusschroevendraaier en je zal zien dat het draad deze wikkeling behoudt. Goedkoop en simpel.
     
  14. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Nog een tip qua soldeerbout:

    Haal bij de Gamma of Karwei een 100W soldeerbout. Hiermee kan je perfect kabels en stekkers solderen. Doe ik al jaren en perfecte verbindingen zonder te bakken. Kost tegen de 20 Euro.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    ik heb een regelbare weller soldeerbout staan. Daarmee doe ik ook normale alle electronica solderen. Maar de kan te weinig warmte overdragen naar de dikke motor kabels.

    in korten van de kabel wil ik in de servo doen. Maar moet inderdaad even kijken hoe de servo er van binnen uitziet.
    Oprollen is ook een optie. Maar ik ben eigenwijs en vind ik korten mooier.

    Dank je voor het filmpje. Altijd handig die digitale info hoe anderen mensen het al gedaan hebben.

    @ roept. Ook dank je voor de link. De basis is nu binnen (de info). Nu ligt het aan mij of het ook slaagt
     
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De motor soldering klaar.
    De servo inkorting klaar en getest.

    Ook nog iets verzinnen voor de ontvanger antenne. Het liefst wil ik deze niet rechtop, dan moet je hem steeds door de kap steken. Ook bij over de kop gaan, is dan de antenne kwetsbaar. Het liefste zou ik hem in een buisje over de voorophanging geleiden. Maar dit is eigenlijk ook niet ideaal. Want rechtop staande heeft de ontvanger het beste bereik.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik had nog geen eindresultaat geplaatst.
    Op de foto was de auto nog niet geheel gereed. De wielen zitten er los onder. Maar dit waren de kleine dingetjes.
    Auto heeft inmiddels de eerste run gehad. Moet nog fine-tuning doen. Maar volop plezier

    [​IMG]
    Ps Dit was de eerste F1 kap. De volgende wordt gewoon simpel 1 kleur.
    Hier en daar een compensatie moeten doen. Omdat de stickerset niet voor deze kap ontworpen is
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    ho ho rustig aan.
    Eerst maar oefenen, om de auto onder de knie te krijgen. Daarna zie ik wel verder.
    Denk ook dat de F1 wedstrijd klasse me nog te hoog gegrepen is. De ronde tijden zijn nog niet constant genoeg.
     

Deel Deze Pagina