Xray x1 Formule 1 wagen

Na een paar maanden terug de T4 2015 gebouwd te hebben, had ik zin om nog een mooie kit te bouwen...
Al jaren trekt een formule 1 wagen mij wat dus deze maar aangeschaft.
De electronica en wielen/banden laten nog even op zich wachten.
Zoals je kan verwachten van een kit van xray, zit alles super netjes verpakt en is de handleiding super uitgewerkt..
Ik heb me eerst bezig gehouden met de voorwielophanging.. Dat is namelijk zakje 1.

DSC_0022.jpg


Nou alles eerst bij elkaar voor stap 1 (en ja ik moet het chassis nog even behandelen met secondelijm)

DSC_0023.jpg


Nummer 1. de bovenste draagarmen met de kogeltjes en de houders ervoor.. Dit is een mooi systeem.. Kogeltje in de houder drukken. Deze in het carbon plaatsen en een rubberen O-ring zekert de hele houder..

DSC_0024.jpg


DSC_0025.jpg


Dan tijd voor de onderste draagarmen.. Deze hebben stoppers voor de knuckles erop zitten. deze zijn door een klein inbusschroefje instelbaar..

DSC_0026.jpg


DSC_0027.jpg


Tijd voor het plaatsen van de onderste armen op het chassis.. Je kan door gebruik van dikkere of dunnere ringen het rollcenter aanpassen evenalf de rijdhoogte..

DSC_0028.jpg.html


DSC_0029.jpg


Het "upperdek" Voor het monteren van de bovenste draagarmen.. Heel mooi systeem met kleine busjes.. Hierdoor verander je het caster en camber van de wielen..
Camber gaat van 1.0 tot 2.5 graden en caster van 3 - 12 graden in 3 graden stappen

DSC_0030.jpg


DSC_0032.jpg


DSC_0033.jpg


DSC_0035.jpg


DSC_0036.jpg


Tijd voor de knuckles.... Niet echt iets speciaals.. Wel weer het standaard e-clip gepriegel met grote vingers... Evenals de vele ringetjes waarmee je diverse afstellingen kan maken in de voorwielophanging... Eerst alles maar gewoon standaard gelaten zoals de tekening..

DSC_0037.jpg


DSC_0038.jpg


DSC_0039.jpg.html


DSC_0040.jpg


Dat was het voor nu... tijd voor even rust met bouwen ;)
 
Vandaag tijd voor stap 2 in de handleiding.. Het achter deel/motormount.

Eerst alle onderdelen maar uitgestald...

DSC_0044.jpg


Deze stappen zijn vrij simpel... Kind kan de was doen ;)

DSC_0045.jpg


DSC_0046.jpg


Dit bleek een lastiger onderdeel te zijn dan ik dacht... Deze moest diverse malen weer los om de hele boel soepel te laten lopen (anders was er enige weerstand in de beweging van de achter pod)

DSC_0047.jpg


DSC_0048.jpg


Het maken van de "links" Is toch heel wat anders dan bij mijn vertrouwde crawlers ;)

DSC_0049.jpg


DSC_0050.jpg


Het plaatsen van de stang voor de veertjes (wat tevens de accuhouder achter is) was een makkie. Alleen even de 2 boutjes in het carbon draaien kwam wel wat kracht bij kijken.

DSC_0052.jpg


En de achterste demperplaat ook gemonteerd.. Daar valt verder niet veel over te vertellen...

DSC_0053.jpg


En hoe de wagen er nu bij staat... Misschien maandag weer even verder...

DSC_0054_1.jpg
 
Erg gave auto en mooie foto's.
Komt deze ook op de plank te staan naast je mooie T4 2015, of ga je ze ooit rijden.
 
Ik heb hem ook. Ik heb ontdekt dat het balkopje voor de side demper aan de korte kant is. Dat had Jitse Miedema ook, en hij heeft bedacht om geen 2mm shim onder het balkopje aan het chassis te doen, maar 1 mm. Onder het balkopje aan de motorpod kan dan 3 mm shim. Dat gaat wel goed. Ik had mijn balkopje al uit de aluminium post gedraaid. Draad dol gedraaid.

De blatter die in de demper gaat past niet lekker. Met als gevolg dat de demper rebound blijft houden. Als je daar een blatter van een T4 shock in stopt gaat het wel goed.
 
MACD - Model Auto Club Drachten

vanaf april beginnen wij weer met het buitenseizoen in Drachten. 1x in de 2 weken wordt er gereden op asfalt en wij organiseren ook een clubwedstrijd wat 1x in de maand plaats vindt gedurende het seizoen. (6 wedstrijden)

F1 Klasse en Tourwagen klasse
 
Dank je allemaal....

Maar we zijn vandaag weer een beetje verder gegaan.. Met de achteras wel te verstaan... Priegel priegel priegelwerk met al die kleine kogeltjes, druk ringen en druk lagertje....
Nog geleer van vroeger... zuinig met het diff vet...
Echt verhaaltje heb ik er niet bij... de foto's zullen voor zich spreken... heb maar even de tekening bijgevoegd voor de priegelduidelijkheid ;)

DSC_0068_1.jpg


O ja, gekozen voor Rubber banden.. dus dan gaat de rijdhoogte in de 0 instelling.

DSC_0058_1.jpg


DSC_0059_1.jpg


DSC_0060_1.jpg


DSC_0061_1.jpg


DSC_0062_1.jpg


DSC_0063_1.jpg


DSC_0064_1.jpg


DSC_0066_1.jpg


DSC_0067_1.jpg


Tijd om een shorty accu te bestellen en een low profile servo in oranje (savox). En dan kijken we wel weer ;)
 
voor de ride banden kan je de achteras 1,5 mm omhoog zetten, zodat hij lager komt.Dan komt je op een rijhoogte van ca. 3 mm uit. (als je binnen gaat rijden)
 
Dif platen met 600 waterproof polijsten.
Worden ze vlakker van en krijgen beter grip op de kogels.
Ook een aanrader is ceramische dif kogels te gebruiken.
Mooier lopend dif en gaan veel langer mee.

Mvg Roy
 
voor de ride banden kan je de achteras 1,5 mm omhoog zetten, zodat hij lager komt.Dan komt je op een rijhoogte van ca. 3 mm uit. (als je binnen gaat rijden)

Ik heb gekozen voor de gpm banden die nu bij the border te krijgen waren... dus even kijken hoe dat uitpakt met de hoogte..

En dat van die diffplaten is een leuke tip... maar t loopt nu aardig soepel vind ik.. eerst maar eens rijden voor ik me daar dieper in ga verdiepen
 
Update:

Dempers geplaatst en de wielen en banden even gepast. Heb gekozen voor de grp banden combo... Ik houd meer van zwarte wielen dan zilver, vandaar... En ik haat lijmen...

DSC_0069.jpg


De demper... Blijkt een foute bladder bij geleverd te zijn.. 1 voor de nieuwe schokdempers die op de tourwagens zitten.. Deze is te groot namelijk.. Maar wel opgelost tijdelijk nu.. Zien of er nog iets geregeld word vanuit xray ;).. Foutje is ook aangepast nu in de handleiding..

DSC_0070_1.jpg


DSC_0071_1.jpg


DSC_0072.jpg


En gemonteerd op het chassis..

DSC_0073.jpg


En dan de side demper met nog kleinere e clips..... lol

DSC_0074.jpg


DSC_0075.jpg


DSC_0076.jpg


DSC_0077.jpg


En voor de oplettenden onder ons... De shaft gaat er helemaal doorheen.. Hierdoor blijft het volume in de demper altijd gelijk en heb je geen bladder nodig..

Gemonteerd en klaar voor vandaag ;)

DSC_0078.jpg


DSC_0079_1.jpg
 
duhhhh.


Ik heb hem ook. Ik heb ontdekt dat het balkopje voor de side demper aan de korte kant is. Dat had Jitse Miedema ook, en hij heeft bedacht om geen 2mm shim onder het balkopje aan het chassis te doen, maar 1 mm. Onder het balkopje aan de motorpod kan dan 3 mm shim. Dat gaat wel goed. Ik had mijn balkopje al uit de aluminium post gedraaid. Draad dol gedraaid.

De blatter die in de demper gaat past niet lekker. Met als gevolg dat de demper rebound blijft houden. Als je daar een blatter van een T3 shock in stopt gaat het wel goed.
 
Haha. Ja bricks... Helaas heb ik alleen niet zo'n blader liggen.
Ik Had geen problemen met t kogelkopje daarintegen...

Als dat gedoe met die demper even netjes opgelost gaat worden ben ik wel heel blij. Anders moet ik op zoek naar een onderdeel waarvan de verzendkosten hoger zijn dan t onderdeel..
 
Back
Top