XT60 solderen op dikke draden

Ik ben bezig mijn lipo's aan te passen op mijn stroomtoevoer van mijn F550. Op de lipo's zitten busconnectoren. Bij één lipo heb ik geprobeerd een XT60 connector te solderen. De draden zijn wel erg dik.... Met veel pijn en moeite (en mede dankzij een filmpje op Youtube) is het wel gelukt maar twijfel of het wel degelijk vastzit. Hebben jullie tips hoe ik dit beter voor elkaar kan krijgen. Ik gebruik een Velleman soldeerbout. Misschien heeft deze ook wat te weinig vermogen? Hebben jullie eventueel ervaringen met verloopstekkers?

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
XT-60 zijn lastig te solderen als er ook een dikke draad op moet (bv AWG10)

Ik gebruik daar voor een 100W bout en zet er ook een contrastekker op bij het solderen.

Mvg Johan

Als je eraan trekt en het zit goed vast en soldering ziet er netjes gevloeid rondom uit is het goed.

Eventueel soldeervet gebruiken, dan vloeit alles wat beter en heb je betere hechting

Gr danny

Zoek voor de gein eens op Ron van Someren en s39......... ;-)

Gewoon een goede ZWARE soldeerbout en harskernsoldeer.
Voor lipo kabels (10~12awg) gebruik ik standaard mn 80 watt bout of gasbrandertje als het om goudstekkers/bussen gaat , minder is gewoon vragen om gedoe ;-)

Misschien een domme vraag maar waarom een contrastekker erop?

PS waarschijnlijk as zondag de 'maiden'.....!!!!

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Door de contrastekker word de hitte beter verdeelt en loop je niet zo snel de kans dat het plastik te heet word en de stekkers scheef gaan zitten in het plastik .

Mvg Johan

De contra stekker neemt wat warmte over van de te solderen stekker en voorkomt zo dat je stekkers kunnen smelten/verschuiven.

Zeker met het solderen van dikke draden stook je er nogal wat warmte in waardoor het nylon/kunstof van de stekker kan smelten en je goudstekkers zelf verschuiven in de stekkerbehuizing.

De contra stekker verkleint die kans door warmte over te nemen en de stekkers op hun plaats te houden.

Back