XXL BO 105

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door fronsje, 12 dec 2019.

  1. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    hier een paar fotos en filmpje op youtube,na paar vluchtjes waren er problemen met de BO 105,dus deze die bij de exec 90 over bouwen bezig waren,wel deze heb ik beetje verbouwd en doet het nu prima,dit is nu het tofste aan vario,je kan hem verbeteren ;
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De mijne draait op benzine, en heeft 7 jaar probleemloos gevlogen. Staat al weer een fors aantal jaartjes stil, denk dat de membramen in de carb vervangen moeten worden.
    Met een slipkoppeling heb je dat probleem van strippende tandwielen niet.
     
  3. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
  4. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    Zoals je op filmpje kan zien was er op deze dag heel veel wind en ik was de enige die met mijn schaal modellen heb gevlogen,
    Ik zou graag eens een XXL BO 105 met benzine motor zo een vluchtje zien doen,zijn tandwiel zou dan ook wel strippen,wil hiermee zeggen dat het er van af hangt hoe je met je heli vliegt eer je tandwiel kan strippen,met een benzine motor van 3,5 HP zal niet inderdaad niet lukken .
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2019
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Elektro heeft ongenadig veel vermogen en de mechanieken zijn daar niet op ontworpen.
    Ik heb een Rossi motor versleten op een Vario Jet Ranger maar nooit een tandwiel hoeven vervangen. De Bo had een erg slappe staart in het filmpje. Daar moet je last van hebben gehad tijdens die vlucht.
     
  6. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    Zoals ik al zei dat er die dag heel veel wind was,ik was de enige die heeft gevlogen die dag,dat is de reden dat de staart niet rustig was,maar ik had daar geen last van.als het minder wind is heeft hij dit niet
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zit hem niet in het vermogen, maar in het koppel, en de manier waarmee je je rotorsysteem optoert. Zolang het systeem op nominaal toerental is moet het heel gek gaan als je je tandwielen stript, domweg omdat vermogen=koppel maal toerental, en "normaal toerental" betekent dus ook "normaal koppel"
    Nare eigenschap van een electromotor is dat hij ook bij weinig toeren het toegevoerde vermogen op de as probeert te zetten, en
    "het zelfde vermogen"="minder toeren" x "veel meer koppel".
    Het zijn de nogal forse en vooral snelle toerentalveranderingen die je tandwiel slopen dan wel verzwakken, niet de kilowatts of PK's
    Met een electromotor van 3,5 pk (2,6 kW) trek je die tandwielen namelijk nog steeds vrij makkelijk kapot bij het optoeren.

    Daarom zeg ik ook: "met een slipkoppeling er tussen ga je je tandwielen niet slopen" want slipkoppelingen limiteren het overgebrachte koppel maar geven, eenmaal op toeren, wél het volle vermogen door.

    Maar met een benzinemotor ga je zonder meer niet het vermogen hebben om op die manier rond te smijten met zo'n heli, dat geef ik absoluut toe, maar je kunt dat ding tunen, je kunt continue vol gas rond rossen, en je kunt nog zo wild proberen op te toeren, die koppeling houdt je tandwielen heel.
     
  8. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    Ik ben een tijdje geleden op reis geweest en ben iets tegen gekomen dat ook een hobby is van u dacht ik
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina