XXlite

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 31 okt 2011.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Wing warping.... Next step? StArt with a small chord and glide with a bigger one.. How to is still a technical challenge, i think. I' m gonna do some expiriments on that and keep you guys up to date, if it's worth the effort...
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Charlie Binder heeft dit idee in ongeveer 1986 uitgewerkt voor F5B (toen heette het nog F3E) en won er de technische bokaal van de Militky Cup in Pfäffikon mee. De gedachte was grote koorde voor zweven en kleine voor de rakken.
    Het gaf jammer genoeg geen voordeel in de praktijk, maar het was een mooi systeem.

    Rick
     
  3. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Het concept zou geweldig zijn voor F3k toestellen. Het zou erg moeilijk worden om een dergelijk model licht en degelijk te maken.
    De SB11 had zo'n vleugel.

    RC Groups - View Single Post - The future ???

    Rick is er documentatie beschikbaar over het model van Charlie Binder?

    Bas
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Koorde verbreding aan voorzijde in combinatie met zwaartepunt verplaatsing, zat ik te denken... Constructief zie ik dit wat simpeler gebeuren dan aan de achterzijde. Bovendien werkt het zwaartepunt wat beter mee, denk ik( start; voorlijk. Zweven iets achterlijk.) maar dat kan ook m denkfoutje zijn... Theoretisch zullen we het wel eens worden met zn allen, maar hoe zoiets te bouwen zal leuke discussies opleveren! Bijdeze doe ik daar graag aan mee!
     
  5. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Du bist ja herzlich wilkommen Heinz. The XXLite is an excellent glider, performance close to 80% of the Salpeter and 75% of the Stobel.
    Die lieben es hier wenn man solche Witze macht.
    Wenn Du der Hersteller kennst (Kristof) kannst Du einen guten Rabatt erwarten (Stern hat grob eingeschätzt etwa 50% bekommen). Joe W. unterhandelt immer noch... (will nicht nur Rabatt sondern auch ein Paar Bierkisten).
    So Ich wünsche Dir alles gute und bis bald (wenn Ich inzwischen hier nicht herausgeschmissen würde).
    Schön dasz wir uns in Chamblay getroffen haben:D. Ich freue mich schon auf einen nächsten Wettbewerb zusammen in 2013 mit Harald usw...
    Gruesse auch an unseren jungen "Wolfgang " !
    LG,

    Yves
    PS: I'm your biggest fan :p
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik zou mijn oude tijdschriften er eens op na moeten slaan, maar ik betwijfel of ik iets tastbaars heb.
    Ik meen me te herinneren dat er een glasvezel huid door een servo met wat hevels uit de vleugel geschoven kon worden. Maar het kan ook de onderzijde geweest zijn. In ieder geval aan de achterkant.
    Of het zwp ook mee schoof om een gewenste stabiliteitsmarge te houden weet ik niet.

    Verder denk ik dat het moeilijk wordt om zelfs maar een theoretische verbetering te krijgen met een grotere vleugelkoorde in de zweef. De enige voordelen zullen liggen bij een wat groter Re-getal en door de lagere vliegsnelheid een wat geringere 'schadelijke' weerstand van romp en staart. Maar die is in thermiek taak toch relatief laag.
    De geïnduceerde weerstand blijft door de constante spanwijdte belasting gelijk.
    Misschien kan je wel kortere bochten draaien met minder dwarshelling zodat je daar wat winst uit haalt.

    Voor F5B is ook geëxperimenteerd met vleugels waarbij de buitenste helft gedurende de klim dubbelgevouwen worden onder de binnenste helft. Je krijgt dan minder weerstand (halve vleugel) en een symmetrisch profiel tijdens de snelle vlucht en een mooi gewelfd profiel in de zweef.

    Rick
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Behalve koorde verbreding ook profiel verandering. Van semi symetrisch naar een hol profiel, zoals hierboven beschreven, zou mijn inziens erg hulpvol bij het dlg-en zijn en in sommige gevallen zelfs aanzienlijke verbeteringen qua starthoogte kunnen geven. Kortom, dit idee zou het typische xxlite dillemma kunnen omzeilen... "start als xxlite en zweef als een twister...
     
  8. pro021

    pro021

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    6
    evertime...

    ready for a joke :D
    Hello Yves yes I found it totally klass you're there appeared with Porsche. It was a little turned-like competition. In first the ski slope flying then flying on a hill and valley on evening pretty bad food around Chamblay (and the lord of the castle was it a bit rude).
    The Kristof I talked whit him in Chamblay for a while. In two months I get a the xxlite from . Kristof is a friendly guy.
    The starting heights (I could softly throw the xxlite from Mike) were times sensational for me. Certainly higher than my usual startingheigts (3 floors higher)!
    Afterwards came a russian high thrower and after this mike must be flicking :)

    Ciao Heinz





     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    een veranderend profiel moet doenbaar zijn (in theorie) maar in de praktijk gaat het totaalgewicht hier wel erg fors door toenemen....

    audi (of BMW) ik weet het niet meer, heeft een huid ontworpen voor hun wagen, die elastisch is.
    onder de huid zitten een aantal atributen waardoor men de lijnen van de wagen kan aanpassen, voor de stroomlijn en ook de looks.
    ik vermoed dat ALS iemand hier eens een proefopstelling van wil maken , hij in die richting moet gaan zoeken...


    het probleem dat wel overwonnen gaat moeten worden is stevigheid... ik kan me inbeelden dat men problemen gaat krijgen met de ligger...

    het verbreden van de koorde is eventueel op te lossen met een "schaarsysteem" in plaats van een vaste carbon disser?
    het enige probleem is dan weer dat de spanwijdte verandert (net als een schaarlift)


    maar waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden? ;)
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Is dit iets?

    [​IMG]

    Een flap die scharniert aan de achterlijst tijdens het gooien, en dan omklapr met een mooi Jedelsky profiel als resultaat.
    Met een touwtje aan de werppin om de flap bij de start weer in te trekken.

    Maar wie verzint er iets om hierbij een rolroer te maken?

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    het probleem is dat er geen touwtjes, en weet ik veel wat aan een dlg mogen hangen (zaken die los kunnen komen)

    trouwens, het is de bedoeling dat je lanceert met een slanke vleugel toch? en bij het thermieken pas breder gaat in koorde.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Je laatste zin is nu precies mijn reden om de verbreding aan de voorzijde vd vleugel te maken..Uiteraard geldt; hoe simpeler, hoe beter.
    @ vuurvosje toen de auto een achteruit functie kreeg, werd ie dubbel zo wendbaar... En alles zonder het wiel opnieuw uit te vinden.... Uw opmerking van de elastische huid lijkt mij idd het dichtste bij de realiteit te komen, ik heb het betreffende filmpje ook gezien, erg inspirerend. Was trouwens Mercedes;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. fireforx309

    fireforx309 Guest


    het probleem dat zich voordoet bij een elastische huid is dat de stevigheid van de glasvezel en carbon Dbox wegvalt... de binnenzijde van de vleugel is ook al beweeglijk.... ik vraag me dan af WAAR in hemelsnaam moet je de vleugel sterk genoeg maken, en dan vooral TORSIE stijf!

    t blijft wel een knappe auto ;) ondanks dat het "maar" een mercedes is ;)
     
  14. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Ja Heinz, Kristof ist wirklich ein freundlicher und sehr angenehmer Mensch wie sein Vater übrigens - und er baut sehr schöne DLG's. Das gute Piloten wie Stern und C° sich dafür entscheiden ist die beste Werbung. Klasse !

    War Chamblay eine Reise wert ? Naja, für mich schon, es waren nur etwa 186 km - also fast eine Stunde mit der Carrera. Zugegeben : Frankreich ist leider nicht mehr das Land für Gastronomie und Freundlichkeit. Es geht hier im Keller wie überall jetzt in Europa. Do you mean that the Lord of the castel is an asshole ? Haven't met him, so I cannot comment but I have very actively tried to seduce his wife (got her cellphone number). Woo-ooh-ooh got a one way ticket to the blue : [media=youtube]4xUl_jck27I[/media]

    DLG fliegen : Ich konzentriere mich jetzt auf V3. Ist ja logisch denn die V1 und V2 sind vor manchen Jahren alle richtung UK abgeflogen. Und sind dort ziemlich hart gelandet.

    Hab mal vor vielem Jahren Flugkapitän Hanna R. in Fayence getroffen. Für mich eine grosze Ehre. War leider unmöglich um über Ihre Flugerfahrungen mit V1 zu reden. Segelflieger im Herz und Nieren war Sie, wie wir (fast) alle.

    Mit Fliegergrusz,

    Yves
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik zie het probleem niet zo... Wellicht moet ik het eerst gaan bouwen om dat te roepen;) ik heb n draadje over dit thema geopend, binnenkort zal ik wat schetsjes plaatsen van mijn ideetje.. Eerst ff mn vakantie afmaken..(geen dlg te zien in Barca,gvd....);-)
     
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    A Carrera will hold up to 6 Avionic F5B Models, ask Kristof's father...:

    [​IMG]
     
  17. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Not so sure that Kristof's father even knows how to spell Carrera. After all, very few people are fluent in Spanish :p
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Carrera... Betekent dat ego op wielen met twin turbo?
     
  19. pro021

    pro021

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    6
    Throw a

    Hmm, maybe your statement meet the core :rolleyes:
    The situation: ...we were hungry (not eaten all day) and there was nothing left. So I wanted to maybe a second piece of cake. Finally, we paid for it. The lord of the castle has ignored me and i have to wait a lot of minutes but no cake for me. Instead has the official friends charged the plate. Fact: the food in Chamblay was questionable.
    We should cook self!

    I found a magazin named "Aufwind"! In this magazin it gives a publication from San Diego with Joe and Mike and all the other guys. I think the comment are from Reto Fiolka!
    Mike flew very good with the xxlite!
    Nice:p

    Gruß Heinz
     
  20. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Schilder gaat bergaf

    Je hebt blijkbaar een Spaans / Nederlands woordenboek nodig. Ego op wielen is meer Mercedes, DAF enz... Porsche staat voor zuinigheid, nederigheid, snelheid ook uiteraard. Niets met ego te doen. Alleen misschien voor mensen zonder kluiten ;-)

    Yves
     

Deel Deze Pagina