XYZ53, elektrodenafstand bougies

Beste forumleden,

Ben onlangs de trotse bezitter van een prachtige XYZ 53 twin boxermotor geworden en daar eigenlijk de volgende vragen over:

- op internet is soms de carburateur opgesteld tussen de 2 uitlaten en een enkele keer daarboven.(aan de andere kant) Heeft dit met de opstelling vd. gasservo te maken?
- de nieuwe meegeleverde bougies verschillen in elektrodenafstand! (de ene .90 de andere .70) Welke is de juiste??? Heb ergens ook al gehoord dat bij de meeste motoren de afstand .35 is...

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen???
Bvd.

Mvg,Ron

Met de plaatsing van de carb kan ik je niet helpen.

De electroden afstand van de bougies is niet kritisch (ik heb nog nooit, bij geen enkele motor ook maar een sikkepit verandering kunnen merken) maar voor veel motoren wordt 0.6 mm aangehouden.

Groet, Bert

Bedankt voor je reactie Bert.

Heb van een clublid vandaag gehoord dat ie meestal 0.4 aanhoudt. Misschien moet ik dan maar 0.5 proberen bij m'n XYZ 53 twin!

Overigens vraag ik me af of ik de enige ben, tussen al die anderen die een motor met een bougie hebben, die zo kritisch is naar dit gegeven...???

In m'n studententijd (geen geld genoeg voor een dure auto) deed ik ook vaak (onder bege/leiding van m'n vader) m'n bougies zelf verwisselen of schoonmaken en dan moest ik met een voelermaat (heb ik nog van die tijd overgehouden...) de juiste afstanden instellen!!!

Dus... misschien is dat bij deze (kleine) motoren helemaal niet zo belangrijk...???

Mvg,Ron

Dus... misschien is dat bij deze (kleine) motoren helemaal niet zo belangrijk...???

Mvg,Ron

Ik heb bij geen enkele motor erg veel verschil kunnen ontdekken....
Ook niet bij auto's of motorfietsen....

EDIT: Ik heb nog eens wat zitten spitten in deze materie, en niet echt duidelijk een verhaal gevonden, maar de algemene gedachtengang schijnt te zijn, dat bij een te korte electrodenafstand het idee bestaat dat het mengsel minder goed in de buurt van de vonk kan komen en dus minder goed ontsteekt, en dat door de intensiteit van de vonk de electroden weg kunnen branden. Ik heb beide nooit zelf vast kunnen stellen.

Bij een te grote electroden afstand zou de vonk op andere plekken kunnen overspringen dan alleen tussen de electroden, en dat zou onregelmatige verbranding kunnen opleveren, en vervuiling van de bougie, dus "storingen" in het motorbedrijf. Vuile bougies heb ik in de brommertijd vaak genoeg meegemaakt, maar dat lag nooit aan de electrodenafstand (in die tijd controleerde ik dat nog fanatiek), vaak aan de kwaliteit van benzine of olie

Alle maten die ik kon vinden lagen tussen de 0.6 en 0.9 mm, ongeacht de grootte van de motor, daarbij de "byzondere" bougies zoals rimfire en splitfire niet meegerekend.

Wat me wel opvalt, is dat deze verklaringen al zo oud zijn als de vonkontsteking zelf, en dus stammen uit een tijd dat men nog niet echt een goed idee had van wat er precies in de verbrandingskamer gebeurt (ik wil absoluut niet beweren dat ik dat wél weet :D ).

Ik heb ze in mijn "fanatieke" sleuteltijd ook altijd nauwkeurig afgesteld, waarbij me opviel dat bougies eigenlijk altijd rond de 0.2~0.3 mm te wijd stonden, maar ben op een gegeven moment uit pure luiheid zo uit de verpakking gaan monteren en heb daar nog nooit ook maar iets vreemds aan gemerkt.

Ik heb wel eens gemerkt dat een motor slecht ging lopen van oude bougies, (meestal pas na drie tot vier keer het aanbevolen vervangingsinterval) maar daarentegen mijn vorige auto (Alfa 33 16V) is naar de sloop gegaan met de originele, af fabriek gemonteerde bougies er nog in, en dat was bij 249000 km....
(dat zijn wél speciale bougies van rond de 100 Euro per stuk, vandaar dat ik héél zeker weet dat die nooit vervangen zijn; zoiets herinner je je wel....)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
0,4 stamt nog uit de tijd dat er met contaktpunten gewerkt werd
tegenwoordig worden alle bougies gebruiksklaar geleverd
dus niks buigen

hoe er rekening mee dat een bougie een vijlige levensduur heefd van normaal 2 jaar
nagelang gebruik natuurlijk
maar ik heb er al is 1 zen hand kapot zien slaan op een motor
tot ik hem een nieuwe bougie aanrade
motor starte meteen perfect

en dat was nou niet bepaald een beginner

Back