Yak 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tom Verstappen, 19 mei 2004.

  1. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi modelbouwers,

    De laatste maanden hebben we veel te veel kunnen nadenken en veel te weinig kunnen bouwen, maar we hebben een toekomstig project gevonden. :lol:

    Het ging van FW190 D9 naar een Mig3 om dan uiteindelijk te eindigen bij een Yak3.

    En zo hebben we de plans van Jerry Bates http://www.scaleaero.com/jerrybates.htm besteld.
    Jerry is een enorm vriendelijke persoon die zijn mails binnen de dag telkens heeft beantwoord, een echt voorbeeld.
    De plans waren 1,5 week na bestelling hier bij mij thuis en ze zijn vrij goedkoop kreeg hier een pakketje met 5 grote plans en dan nog eens 6 kleinere plans met de 3 views en details op... :thumbsup: wat een service.

    De Yak3 is schaal 1/4 en heeft een spanwijdte van 90,5 inch dus in fatsoenlijke maten is dit 2.30 meter de lengte van dit toestel zal ongeveer 2.125 meter zijn en word gevlogen met een G62 motor of meer, voor mezelf denk ik weer aan een 3w75i.

    Van het ogenblik dat ik ermee begin zal ik hier een bouwverslag plaatsen, de romp word net zoals de Spitfire afgemald worden heb hiervoor de toestemming van Jerry Bates gekregen. :twisted:

    Mocht je mij meer informatie over de Yak kunnen geven is deze van harte welkom!!!!

    Alvast tot hoors
    Tom
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Ah TOm ,


    Jou hand is heel duidelijk genezen :lol: Succes ermee :thumbsup:
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    He tom,

    goeie keus.. ik weet niet veel van de yak.
    Russisch.. meer weet ik niet ;-)

    Ik volg je bouw verslag, ben erg benieuwd.
    Jerry bates zijn manier van bouwen is erg fijn..

    Cheers

    Peter
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    :evil: Je bent me "net" voor. Hoewel ik natuurlijk nog bezig ben met de corsair, ben ik ook aan het rondkijken voor een toekomstig project. En ik vind persoonlijk dat er te weinig Russische vliegtuigen rondvliegen en dat terwijl ze zo mooi zijn. Ik was ook al aan het kijken naar de Yak3 :D .

    Ik zal je bouwverslag in de gaten houden. Succes! :thumbsup:
     
  5. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Yakke tie yak

    Hoi Arvid,

    The Yak 3 en de Mig3 zijn naar mijn mening de meest mooie Russische toestellen die er zijn geweest.
    Niet voor niks dat ze de Yak 3 de Russische Spitfire noemen. :wink:

    Waarschijnlijk start ik dit toestel in Augustus - September daar ik eerst de vleugel van de Spitfire moet afwerken.
    Ben vorige week een vleugel gaan oppikken in Engeland, maar die is zo slecht gebouwd dat ik deze niet ga gebruiken om af te mallen en gewoon mijn vleugel indien de pols het toelaat ga afbouwen en afmallen.

    Reken hier nog op 1 a 2 maanden werk.

    Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk ook de Yak plans klaar om te frezen en kan het bouwen starten.

    Tot hoors
    Tom
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    En dan heb je het nieuwe revolutionaire toestel van ze nog niet genoemd. Dit toestel is een nieuwe generatie Harrier. Mijn vriendin vertelde het en ik kon het niet geloven totdat ik het op tv echt zag, dit toestel maakt een haakse (!!!) bocht in vlucht! Komen wij aan met een JSF-je.....

    Toch jammer dat de Russen zo ondergewaardeerd worden, ze hebben prachtig spul.


    PS: ik hoorde van Ron dat je je Spit bij hem gaat (laten) invliegen als'ie af is?
     
  7. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey Arvid,

    Wat het invliegen betreft, dat staat nog niet vast, hangt ervan af.
    Bij ons in de club zit er ook een SUPER PILOOT...Chris Derboven!! Jullie misschien wel bekend allicht enkele onder jullie kennen hem.

    Als hij de Spit wil invliegen dan zal hij dat waarschijnlijk doen....maar zover zijn we nog lang niet.

    Het is aan ons om de Russen te introduceren in Europe. :)

    Tot hoors
    Tom
     
  8. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    hey Tom,

    je kan je geen betere piloot kiezen als Chris Derboven, als het hem niet lukt, lukt het niemand. Doe hem de groeten van me (zeg maar Kurt uit Schaffen)
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wel even zeggen dat het geen pitch heeft tegen chris :wink:
     
  10. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    tom,

    je moet dat ding gewoon zelf vliegen man..

    1/4.. vliegt als op rails.. ;-)
     
  11. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Gerard,

    Inderdaad zal het zeker tegen Chris zeggen, maar als er iemand is die met alles overweg kan, dan is het hem wel....prachtige, rustige en beheerste persoon.
    Van hem kan ik nog enorm veel leren, hij heeft het gewoon in de vingers.

    Kurt ik zal hem zeker de groeten doen.

    Tot hoors
    Tom
     
  12. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    tom,

    leuk dat je me negeert overigens..
     
  13. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Invliegen

    HOI PETER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    hahaha de Yak zal ik inderdaad ooit zelf invliegen, maar ik had het zelf over de Spitfire.

    Die ga ik zelf niet invliegen naar alle waarschijnlijkheid!!!

    Hopelijk voldoet dit antwoord Peter. :wink:

    Groetjes
    Tom
     
  14. Flyman

    Flyman Guest

    de yak3 is inderdaad een zeer mooi toestel, zoals reeds werd opgemrkt in dit onderwerp worden de Russen zeer ondergewaardeerd als het om hun toestellen gaat.
    De Yak3 is ook bijna qua vorm een "spit", daarom misschien dat je interesse ervoor gewket werd Tom?
     

Deel Deze Pagina