Yak 55 shocky plakverslagje..

Hoi,

Hier even een plakverslagje van een depron Yak 55 shockflyer.
Want... Het indoorseizoen staat er weer aan te komen.

Ik hoop hiermee ook wat tips en tricks op te doen... Dus laten we beginnen.

Het eerste wat ik gedaan heb, is de onderdelen lichtjes schuren, zodat de haakjes en dergelijke verdwijnen.
Heb hier nog geen foto's van, bedacht dat pas later.

Na het schuren heb ik de neus op het horizontale deel van de romp geplakt.

Na de neus is nu de vleugel aan de beurt, en wel voor een latje koolstof 3x1. Ik heb deze erin gelijmd met epoxy. De koolstofstaaf vastzetten met tape, zodat deze niet verplaatst, en blijft waar hij gelijmd wordt. Tevens met verschillende zwaardere voorwerpen het horizontale deel van de romp vlak gehouden.
bild2141.jpg

bild2137.jpg

Dit duurt ongeveer een 5 minuten, maar voor de zekerheid heb ik het 10 minuten laten liggen. (kamertemperatuur.)

Nu de koolstofstaaf goed droog is, is het eerste stuk van de staart aan de beurt.
Goed insmeren met UHU Por, of een andere contactlijm, zoals Cre-ation, die bij de Action verkrijgbaar is. Daarna even laten liggen (5/10 minuten), zodat het dadelijk meteen hecht.
bild2150.jpg

bild2156.jpg

Ook hier weer een zwaar voorwerp erop zodat het lekker horizontaal plakt, en je er geen rare bochten in krijgt.

Plaatsen van het gefixeerde deel van het stabilo gaat net zo… (Heb hier geen foto’s van).

Daarna op het hoogteroer de koolstofstaaf van 3x1mm ingebracht. Eerst even de randjes van de staaf glad geschuurd. Dan beide kanten van het depron insmeren met epoxy, zodat je de staaf aan beide kanten tegelijk kan lijmen.
bild2165.jpg

Daarna laten drogen, maar dat spreekt natuurlijk voor zich.

Even op een rijtje wat ik nu allemaal gedaan heb.
- Schuren (heel lichtjes);
- Koolstofstaaf in de vleugel ingelijmd met epoxy;
- Beide delen van de staart vastgelijmd met UHU Por;
- Hoogteroer voorzien van koolstofstaafje;

Laatst bewerkt:
Tussendoor even de set-up die ik ga gebruiken.

- hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1700kv (24 gram) 400+ gram 'voortstuwingskracht' hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1700kv wordt--> Turnigy 2204-14T 19 gram (19 gram)

- HobbyKing 12A BlueSeries Brushless Speed Controller (10 gram) HobbyKing 12A BlueSeries Brushless Speed Controller wordt --> 8 gram --> wordt HK 8-10A (6 gram) Hobbyking SS Series 8-10A ESC

- Turnigy 1440A Servo 4.4g/0.8kg/.10sec (V2) 3x (13.2 gram) Turnigy 1440A Servo 4.4g/0.8kg/.10sec (V2)

- Turnigy 500mAh 2S 20C Lipo Pack (36 gram) Turnigy 500mAh 2S 20C Lipo Pack wordt? --> 11.5 gram wordt in eerste instantie toch --> Turnigy Nanotech 2S 300mAh 35-70C Turnigy nano-tech 300mah 2S 35~70C Lipo Pack De regelaar vangt deels dit gewicht op... Binnenkort misschien wel de lichtere 260mAh versie, maar eerst maar deze...

- OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver (w/ Sat Port) van omhuizing ontdaan (3.7 gram) OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver (w/ Sat Port) wordt --> 2.9 gram

- Als prop een 8x3.8 sf-prop.

Totaal: 86.9 gramgewicht van rompje + koolstof schat ik rond de 65 gram. Dit zou betekenen dat het vliegklaar gewicht 151.9 gram zou zijn. Spanwijdte is 75 cm.
Misschien nog wel voor verbetering vatbaar, dus tips zijn welkom.

Het nieuwe streefgewicht, na deskundig advies, zal rond de 100 gram komen te liggen. De aangepaste setup zal 51.7 gram wegen. Dit is ten opzichte van het eerdere gewicht, 86.9 een vermindering van 32.3 gram.

Laatst bewerkt:
Ik zou voor een lichtere accu gaan, iets rond de 300mah.
Jasper,

Motor en ESC zijn overkill...
Servo's en accu zijn te zwaar...

Meer dan 150 gram voor een spanwijdte van 75 cm is te zwaar voor acro indoor (en dat is de bedoeling neem ik aan).

M'n eerste depron modelletje was een Graupner Acro UHU (later de pico raven geworden), daar zat een brushed speed 300 plus motor in, een 450 mAh Lipo en 2 9 grams servo's. Dat ding had een totaalgewicht van 150 gram en spanwijdte van 60 cm. Dat ging veel te snel om indoor te vliegen (circuits zou misschien nog lukken, maar zeker geen acro)

Ik zou iets in deze stijl kiezen
- Turnigy 2204/14 motor (19 gr zonder prop)
- ESC van max. 10A (9 gr, niet gestript)
- 3 x 5 grams servo's (15 gr)
- 250 mAh 2S Lipo 25C (12 gr)

Je zou niet ver boven 100 gr totaalgewicht mogen uitkomen...
Een 3mm depron (standaard geen depronaero) romp voor een toestel met een spanwijdte van 90 cm zit rond de 50gr, als ik me goed herinner. Voor 75 spanwijdte zou je toch ergens op max. 40 gr moeten uitkomen.

Hier vind je een draadje over een 53 cm span yak55 die ik dit voorjaar gebouwd heb (met een totaalgewicht van 55 gr):
mini-yak-55-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hans,

Jasper,

Meer dan 150 gram voor een spanwijdte van 75 cm is te zwaar voor acro indoor (en dat is de bedoeling neem ik aan).

Oke, ik zal eens kijken wat hobbyking allemaal in duitsland heeft liggen..
Wat die servo's betreft denk ik dat je je verlezen hebt, ze zijn namelijk 4.4gram/servo. Dat maakt totaal 13.2 gram...
Bijvoorbeeld deze accu? 17 gram.Tunigy Nano-tech 300mAh 2S 35~75C
Of meer zo:...

Een 3mm depron (standaard geen depronaero) romp voor een toestel met een spanwijdte van 90 cm zit rond de 50gr, als ik me goed herinner. Voor 75 spanwijdte zou je toch ergens op max. 40 gr moeten uitkomen.

Ik heb gewogen toen onderkant van vertikale deel erop zat, met koolstofstaafjes 27 gram. Nog rol + richting + hoogte en bovenste deel v/d romp.

Heeft het eigenlijk zin om richting pull-pull te willen maken??

En hoe bevestig ik het motortje?
Hier heb ik geen idee van.

Groet.

Wat die servo's betreft denk ik dat je je verlezen hebt, ze zijn namelijk 4.4gram/servo. Dat maakt totaal 13.2 gram...
OK, mijn fout. Dat zit dus wel goed. Hoewel ik het zelfs met 2grams servo's zou durven proberen...

Bijvoorbeeld deze accu? 17 gram.Tunigy Nano-tech 300mAh 2S 35~75C
Of meer zo:...
Een 300 mAh 35C kan, maar waarom niet de Turnigy nanotech 260 mAh 2S 35C (11,5 gr)? Die levert je ook al 260 mAh x 35C = 9,1A. Een Turnigy 2204-14 met een 8x4 prop trekt max. 7,5A.
Die Turnigy nanotech 300 mAh 35C 2S Lipo weegt 17 gr (dat is al 5 gr meer)

Heeft het eigenlijk zin om richting pull-pull te willen maken??
Het heeft altijd zin pullpull te willen maken omdat dat een lichtere oplossing is. Het totaalgewicht van je toestel neemt dus af, en bijgevolg ook de vliegsnelheid. Daarenboven neemt het gewicht af in de staart. Dat geeft meer mogelijkheden ivm positie zwaartepunt.

In dit geval zou ik het niet doen. Het is nogal een gedoe om het netjes te doen en voldoende spanning te krijgen (maar ook weer niet teveel). In dat verband is het goed te weten dat depron vrij veel uitzet onder invoed van warmte (de romp wordt dus langer), terwijl de stuurlijnen dat meestal niet doen... Er ontstaat dus een grotere spanning en je loopt het risico dat je romp krom trekt of dat je roer te sterk tegen de romp wordt aangetrokken waardoor de servo's weer meer stroomtrekken. Er zijn wel mogelijkheden om die spanning instelbaar te maken door met een stelschroefje te werken.

Bij pushpull kan je de invloed van het uitzetten van de romp gewoon wegtrimmen.

Ook voor het zwaartepunt moet je het in dit geval niet doen, aangezien je (nog) niet op de max. limieten zit wat betreft gewicht van je setup. Bij wedstrijd F3P modellen zijn de componenten (in de neus) zo licht dat er vaak pull pull moet gebruikt worden omdat anders het zwaartepunt te ver naar achter ligt.

Tenslotte nog wel een puntje voor pullpull ipv pushpull. Afhankelijk van het model kan de controlhorn van het richtingsroer in de weg komen te zitten bij het uitslaan van het hoogteroer, zeker wanneer de control horn van het richtingsroer dicht bij de langsas van je model zit. Daarom wordt de control horn van het richtingsroer vaak wat verder weg geplaatst van de langsas (meestal naar boven toe).

Met pull pull hoef je de stuurlijnen niet te ondersteunen omdat ze onder lichte spanning zitten. Moet je met een pushrod van de servo naar de roerhevel dan wordt ie meestal op een paar punten ondersteund (om doorbuigen onder z'n eigen gewicht te vermijden). Loopt die pushrod van de servo - die in de buurt van de langsas zit - naar de roerhevel die wat verder weg staat van de langsas, dan wordt die ondersteuning iets moeilijker realiseerbaar...

En hoe bevestig ik het motortje?
Hier heb ik geen idee van.

Kan op een kruisje uit 3 mm triplex. Kruisje lijm je tegen de romp, motortje schroef je vast op het kruisje.
Andere mogelijkheid is 4 stukjes "bowden-kabel" in 4 gleufjes in de romp te lijmen en vervolgens de motor hier op vast te schroeven...

Zo, een hele boterham. Hopelijk heb je er wat aan...

Andere mogelijkheid is 4 stukjes "bowden-kabel" in 4 gleufjes in de romp te lijmen en vervolgens de motor hier op vast te schroeven...

Zo dus... ff niet letten op de barsten en kreuken... De neus van m'n Precise heeft al een paar een flinke tikken te verwerken gekregen ;)

Hier zijn trouwens maar 3 stukjes gebruikt (onderaan niet) omdat de toegepaste motor maar 3 montageopeningen heeft...

full

Oke, duidelijk wat betreft die bowden-kabel...
Waar kan ik die eventueel krijgen?

Wat betreft die Nanotech 260mAh 35C 2S, die kan ik wel vinden, maar de ene is 16 gram, en de andere 14 gram... Die van jou, met 11.5 gram kan ik niet vinden.. Heb je misschien een linkje?

Eerst maar eens die pushpull proberen inderdaad, en dan wat omhoog, van de langsas weg... Deze tip gaat meteen het boekje in.

Misschien nog wel even handig om te vermelden, het betreft hier nog maar een eerste versie, die nog een aantal verbeterpunten kent.

Nog een vraagje wat betreft koolstof verstevigingen. Waar zijn deze het meest effectief en is het zinvol deze te plaatsen met betrekking tot het (geringe) extra gewicht??

Dank voor je tips.

Trouwens, wat de regelaar betreft, heb deze ook nog liggen, H-KING 10A Fixed Wing Brushless Speed Controller, zit in mijn bonsai combat vleugeltje.. Die 2 gram van de blueseries kan dat dingetje wel hebben.

Wat me opvalt aan de accu, heb hem namelijk inmiddels gevonden. Hobbyking reclameert dat het dingetje 14 gram weegt, is dat er een speciaal stekkertje aan zit. Deze moet ik natuurlijk ook op mijn regelaar solderen, maar ik kan niet vinden of hk deze stekkertjes ook heeft liggen.
Turnigy nano-tech 260mah 2S 35~70C Lipo Pack (E-flite EFLB2002S25 micro series compatible)

Als ik het dan toch goed wil doen, dan bestel ik ook gelijk wel de 4-kanaals orange ontvanger mee, 2.9 gram inc krimpkous. Dat scheelt dan ook weer 0.8 gram.

En ik heb het verhaal over de pushpull roeraansturing nog eens op mij in laten werken. Is het misschien een idee om het stuurstangetje door de romp te laten lopen, zodat er geen extra ondersteuning nodig is?
Misschien moet ik het even beeldend schetsen.

Je kijkt van achter het vliegtuig op je richtingsroer. Ergens halverwege (afhankelijk van de gewichtsverdeling, waar ik nog niet helemaal uit ben) zit de richtingsroerservo. De stuurstang is relatief lang, waardoor het risico bestaat, dat deze na verloop van tijd doorbuigt, onder zijn eigen gewicht, of door de druk van de servo.
Wanneer ik deze nou vanaf de servo-arm, die naar de linkervleugel van het toestel wijst, schuin naar rechts laat lopen, dan door de romp naar de rechterkant hiervan, en dan op het roer bevestigen. Is dit een idee om extra gewicht van ondersteuning uit te sluiten?

Laatst bewerkt:
Jasper,

M'n eerste depron modelletje was een Graupner Acro UHU (later de pico raven geworden), daar zat een brushed speed 300 plus motor in, een 450 mAh Lipo en 2 9 grams servo's. Dat ding had een totaalgewicht van 150 gram en spanwijdte van 60 cm. Dat ging veel te snel om indoor te vliegen (circuits zou misschien nog lukken, maar zeker geen acro)

Ik zou iets in deze stijl kiezen
- Turnigy 2204/14 motor (19 gr zonder prop)
- ESC van max. 10A (9 gr, niet gestript)
- 3 x 5 grams servo's (15 gr)
- 250 mAh 2S Lipo 25C (12 gr)

mini-yak-55-a

Hansl, ik ben het op dit gebied niet met je eens. De setup die Jasper aangeeft vind ik al redelijk in de richting komen van een mooi vliegend indoor modelletje. Ik heb destijds een PlingPling V1.4 gebouwd en die woog vliegklaar 140 gram. Dat vloog zeer goed en als je toch geen wedstrijd wil gaan vliegen hoeft een model ook niet meteen 120 of 130 gram te wegen.

Ik had de volgende setup:
- Turnigy 2204/14 motor (19 gr zonder prop) > dit motortje raad ik ook echt aan)
- ESC van 12A (6 tot 7 gr, gestript) > de turnigy 6A esc is ook goed te gebruiken met bovenstaand motortje. Weegt erg weinig ongestript
- 3 hxt 500 servo's (wegen rond de 6,5 gram, gestript denk ik 17-18 gram)
- 500 mAh 2S Lipo 20C (gewicht rond de 28-32? gram volgens mij)
- Jeti ontvanger van 8 gram. De meeste ontvangers die nu te koop zijn wegen nog maar 4 gram.
Totaal dus 142 gram vliegklaar. Vloog top, hoveren geen probleem.

Vliegtijd met een 250 mah pakje is wel erg laag vind ik persoonlijk. De 500 mah gaat al redelijk snel leeg...

Gewicht van een gemiddeld 80 cm breed depron indoorvliegtuig inclusief koolstof,roerhoorntjes en landingsgestel (licht) weegt zo'n 50 gram (mits licht gebouwd). Dit was met normaal depron (wel gekocht in modelbouwwinkel).

Met een 2S 1000mah 20C werkt het trouwens ook goed hoor. Net iets zwaarder maar je kan dan ook net iets langer vliegen. Vlieggewicht zit dan vaak rond de 160-170 gram, ook nog een zeer netjes gewicht dus (als het puur hobby is). Voor een wedstrijd model zul je namelijk wel direct duurdere electronica halen....

Hopelijk heb je wat aan mijn tips Jasper:)

EDIT: ik zou persoonlijk dan eerder voor dit ontvangertje gaan: OrangeRx R410 Spektrum DSM2 Compatible 4Ch 2.4Ghz Receiver

Groeten Ike

Wat betreft die Nanotech 260mAh 35C 2S, die kan ik wel vinden, maar de ene is 16 gram, en de andere 14 gram... Die van jou, met 11.5 gram kan ik niet vinden.. Heb je misschien een linkje?

Turnigy nano-tech 260mAh 2S 35-70C Lipo Accu (EFLB2002S25) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's
Ik haal dat stekkertje eraf en soldeer er een JST stekkertje op. Ik laad die turnigy's dan wel ongebalanceerd.. .

@trampo:
Een 1000 mAh voor een indoor acrotoestelletje van 75 cm span... dat i s wel heel erg veel.

@Jasper
Ik zou gewoon pushrods toepassen in 1,5 mm koolstof zoals hieronder (langs de romp, niet ondersteund). De V-vormige inkeping in het hoogteroer achteraan zorgt er voor dat je hoogteroer niet tegen de roerhevel van het richtingsroer aan komt

full

Wat zijn eigenlijk de vliegtijden met deze accu?

Geen idee, heb de 260 mAh zelf niet.

Ook moeilijk te zeggen, hangt van zoveel parameters af: vliegstijl, gewicht, prop maat, motor...

Ik vlieg met dat mini yakje met een Tunigy nanotech 180 mAh 2S Lipo 4x het F3P C programma na elkaar (staal turn, roll, halve cubaan, rugvluchtcirkel en een looping).

Hansl: klopt 1000 mah is wel de grens (dit was trouwens op een 80 cm model, niet 75).

Ik begreep ooit te hebben gelezen dat je met 200-300mah pakketjes ongeveer 2 keer een f3p parcour kan vliegen. Dat is (gok ik) zo'n 5 minuutjes. Ze vliegen bij f3p wel erg rustig dus de vliegtijd is per persoon verschillend...

Het moet voor mij niet zo zijn dat ik na 2 minuten moet stoppen omdat de accu leeg is.

@Hans, motortje zal dus die 19 grammer worden, die zowel jij als Ike hebben aangeraden. Prop wordt een 8x3.8, gewicht zal 'jouw' streefgewicht worden... Ongeveer.

Het moet voor mij niet zo zijn dat ik na 2 minuten moet stoppen omdat de accu leeg is.

@Hans, motortje zal dus die 19 grammer worden, die zowel jij als Ike hebben aangeraden. Prop wordt een 8x3.8, gewicht zal 'jouw' streefgewicht worden... Ongeveer.

Puur intuitief: alles wat langer dan zowat 6 minuten vliegt is eigenlijk te zwaar voor indoor acro... die dingen moet je dan zo snel vliegen dat het niet meer mogelijk is om je figuren mooi af te werken...
Uiteraard speelt de grootte van de beschikbare ruimte hierin een belangrijke rol. Ik ga uit van een gymzaal van 45 m x 25 m x 7 m.

Als je horizontale vliegsnelheid 10 m/s bedraagt (36 km/h) heb je welgeteld 4,5 seconden tussen de muur links en de muur rechts. Maak je je toestel lichter, waarbij je bijv. een vliegsnelheid van 5 m/s hebt, dan heb je al 9 seconden tussen de muur links en rechts...

En dat lichter maken hoeft dan niet per definitie met duurdere electronica. Ik bouw nu zelf een F3P Xerces (als trainiginsmodel) met HXT500 servo's, Turnigy 2204 motor met 8x4 GWS prop en Turnigy nano-tech 180 maAh 2S Lipo. Ik zal op ongeveer 115 gram uitkomen (depron aero, spanwijdte 90 cm).
Duurdere componenten (andere motoren , carbon props, enz...) leveren nog minder gewicht op, maar zijn vooral veel nauwkeuriger... Het is geweten dat de HXT500's niet goed centreren. Dat neem ik er in dit geval bij... Ik strip liever de tanden van de tandwielen een HXT 500 servo als ik per ongeluk een stuurfout maak bij het trainen dan van bijv. een Dymond 4.7

Of een 6A ESC geschikt is hangt af van je prop... volgens de specs trekt die motor met een 8x4 prop 7,5A op vol vermogen. Een 6A ESC is dus niet voldoende in dat geval... Let ook op dat de capaciteit en C waarde voor ontlanden voldoende zijn om die stroom te leveren (en neem liefst nog wat marge)

Ik gok dat een vliegtuigje rond de 130-140 gram ongeveer 3 - 5 meter per seconde vliegt, die kun je vaak namelijk rennend bijhouden, dat is ongeveer 11 -15 km/u.

Zoals Hansl ook zegt. Duurdere electronica is geen must. Zolang je geen wedstrijden wil vliegen kan je met vrij goedkope spullen een mooi indoorkistje bouwen.

Over de 2204-14t motor; ik zag dit bij de reviews staan:
Thrust with GWS 8x4.3 propeller :
3.5oz(100g) 1.50A/8.0v
5.3oz(150g) 2.35A/7.9v
7.0oz(200g) 3.40A/7.6v
9.0oz(250g) 4.70A/7.3v
Zou dus moeten kunnen. Als je deze regelaar stript hou je natuurlijk nog minder gewicht over...=) De BEC van de regelaar is daarentegen wel aan de kleine kant maar zou moeten voldoen zolang je er niet te zware (of teveel) servo's aan hangt.

Laten we voor het voorbeeld deze motor/regelaar combo nemen, uitgaande dat de motor maximaal 6A trekt (marge). Met een 20C accu mag je dus niet lager gaan dan 300mah 2S. Stel je motor trekt maximaal 5A, dan deel je 5A (5000mah) door 20 en dan kom je uit op 250mah. Simpel sommetje om het even gauw te kunnen berekenen. Ik weet alleen niet of je hierbij rekening moet houden met het maximaal 80% kunnen ontladen van de Lipo's.
Ik lees op Hobbycity bij de reviews van de motor dat je met een 2S 360 mah pakketje rond de 7 1/2 minuut kan vliegen. Zeker leuk dus!

Groeten Ike

Ik gok dat een vliegtuigje rond de 130-140 gram ongeveer 3 - 5 meter per seconde vliegt, die kun je vaak namelijk rennend bijhouden, dat is ongeveer 11 -15 km/u.

De vliegsnelheid hangt af van de vleugelbelasting (gewicht per vleugeloppervlak) Een toestel van 130 gr met een spanwijdte van 90 cm vliegt trager dan hetzelfde toestel (verschaald) met een spanwijdte van 60 cm (bij hetzelfde gewicht)

als de schaalfactor 2/3 bedraagt (60cm/90cm), dan is de vleugel belasting 3/2*3/2 = 9/4 groter (meer dan dubbel zo groot), de bijhorende vliegsnelheid wordt dan ook meer dan dubbel zo groot (in de veronderstelling dat het gewicht gelijk blijft)

Zie ook dit draadje:
formule-vliegsnelheid-functie-van-vleugelbelasting

M'n Precise (spanwijdte 85 cm, gewicht 127 gr) vliegt met een snelheid van ong. 4 m/s (die kan je rennend bijhouden). Die mini yak (53 cm span, gewicht 55 gr) vliegt sneller omdat de vleugelbelasting hoger is (die hou je niet meer bij). Theoretisch zou die yak net geen 50 gr mogen wegen om ong. dezelfde vleugelbelasting en dus vliegsnelheid te hebben... in de praktijk nog minder om dat de Precise relatief gezien een groter vleugeloppervlak heeft.
Ik zou voor indoor niet hoger gaan dan een vleugelbelasting van 15 gr/dm². Ik probeer zelfs altijd te streven naar 10 gr/dm². Bij een invalshoek van +3° kom je dan tussen de 3 à 4 m/s vliegsnelheid uit.

Nog even ter info:

Ik ben zonet nog 2 accuutjes (Turnigy nanotech 180 mAh 2S 25C) gaan leegvliegen met m'n Precise.

Bij wijze van test heb ik enkel bij elke passage van rechts naar links afwisselend een roll en een looping gevlogen. Timer op 4,5 min gezet.

In beide gevallen voldoende capaciteit...

Back