YAK15 proto voor RBC met Midifan en retract

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton van Munsteren, 16 jan 2006.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    oké, kleine correctie:

    Het was nauwelijks vliegweer, dus daar kan het niet aan liggen...

    :wink:

    Ik wacht met spanning op -voor mij- fatsoenlijk vliegweer om m'n Sparrowhawk te testen.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Marco,

    Dank je :lol:

    Wiebe,

    Dank je :lol: en natuurlijk lekker blijven kijken, hoewel meedoen toch echt leuker is.

    Wouter,

    Ja dat bedoel ik nou, er toch wel iemand aan een schaalmodel aan het bouwen.

    Berto,

    Dank je maar vind het zelf ook leuk om over je schouder mee te kunnen kijken bij de bouw van je P40 en natuurlijk ook bij Arvid met de Corsair en zo had ik eigenlijk gehoopt meer Warbird te zien hier op het forum.

    Is gewoon jammer dat er nagenoeg geen nieuwe modellen bijkomen.

    :cry: :cry: :cry:


    Ton
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Het is weer even stil Ton, toch niet sneaky wezen invliegen die Yak :wink:
    Het was tenslotte prachtig weer dit weekende 8)

    Grtz Ger.
     
  4. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Ton, Ik volgt het ook hoor!.. al typ ik weinig de laatste tijd.
    Vind het een mooi ding worden.
    Ben inmiddels ook weer begonnen met de me 1092-3, die moet toch wel ergens dit jaar gaan vliegen natuurlijk..

    Peter
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ger,
    Stil :? ja klopt heb weinig gedaan had wat klusjes in en om het huis.

    Heb ook wat zitten tekenen aan nieuwe modellen.

    Ben wel weer wat verder en moet zeggen dat het lekker vlot gaat, maar vliegen zal nog wel even duren.

    Peter,
    Dank je en goed te horen dat de ME1092-3 toch ooit nog de lucht in zal gaan. Moet toch gemakkelijk lukken een eerste testvlucht zo rond eind Maart (2006).

    Hier zijn weer wat plaatjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Onderdelen los in elkaar gestoken en passen prima :lol: lijmen komt later wel moet ook nog beplanken.

    Ton
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Erwin,
    Dank voor het verplaatsen


    Eerst even een update.

    De YAK15 heeft een 2 maanden houdbouwklaar stilgestaan omdat ik geen zin had in de afwerking met PU100 en glas.

    Kreeg gisteren (zaterdag) weer wat motivatie en ben wat verder gegaan, de YAK staat nu geheel in de PU met glas en denk dan ook dat er deze maand nog een eerste testvlucht zal zijn.

    Zal eerdaags weer wat foto's plaatsen en het verslag vervolgen.

    Ton
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    HEHE de YAK15 heeft eindelijk gevlogen.

    De eerste bungee start was bijna fataal maar door een mooie redding van Rob kon toch veilig geland worden.

    Met wat plaklood (van MAO / Alex) en halfgas van de bungee :lol: ging de YAK prima met een mooie klimvlucht omhoog.

    Bij het 2esten op volgas bleef de motor na 2 sec uit te vallen en werd er een ontvanger van en zender van Rob gebruikt omdat daar de motor op was afgeregeld.

    Alsnog werden we toch nog verrast door het spontaal stoppen van de Kontronic motor.

    Gelukkig niet op kritieke momenten en was er telkens voldoende tijd de motor met de gaskuppel opnieuw te starten om door te kunnen vliegen.

    Na een overshoot door te hoog inkomen werd de vlucht afgerond met een perfecte landing.


    Hier staan wat plaatjes en wat filmpjes geschoten door MAO / Alex, waarvoor mijn dank.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=479865&page=2&pp=15

    Ton
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gefeliciteerd Ton!

    T'is wel een flinke kist geworden.
    Wanneer kunnen we de grotere warbirds (oa Tempest (of was het Typhoon)van Rob verwachten?
     
  9. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ziet er goed uit Ton. Maar ja jouw bouwtalent is ook gewoon super.
    Ga je ook nog zo'n kist voor jezelf bouwen? Of blijft het bij deze midifan kist.
    Want is het niet begonnen, om van deze kist uiteindelijk een model te maken met een kero-kacheltje erin?

    groeten Paul
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    WV,

    Dank je Wouter.

    Ja de YAK is wat groter uitgevallen dan ik had verwacht, op de PC leek tie toch een stuk kleiner.

    Moet ook bekennen dat de power van de Kontronik motor zeker niet tegen is gevallen en dat de snelheid hoger was dan gedacht.

    Een kit van de Tempest zal nog wel even gaan duren en het probleem zit em in de neus want die is lastig te bouwen in die vorm en moet van glasfiber gaan worden.

    Heb tegen Rob gezegd de Tempest aan de kant te zetten en een serie Warbird zo rond de 1800-2000mm op te zetten voor de grotere motoren als de AXI 4130.

    Zal dus nog wel even gaan duren want Rob heeft nog heel veel projecten liggen die eerst moeten gebeuren en dat zijn voornamelijk jets.


    salamander,

    Dank je Paul.

    Nee, ga geen tweede YAK maken.

    Een prototype bouw ik voor mijzelf en een tweede om de kit te testen op modificaties wordt dan meestal voor Rob.

    Maar omdat prop modellen mijn voorkeur hebben en ik ook ruimegebrek heb is de Yak naar Rob gegaan voor de afwerking en voorbereidingen voor de kit.

    In de Yak moet zeker een turbine kunnen maar heb hem daar niet voor ontworpen :wink: , dat is aan Rob omdat verder uit te werken.

    Heb zelf niets met turbines 8) wel heel mooi maar te veel toestanden.

    Denk namelijk zelf dat we de piek van de turbine modellen wel hebben gehad :? omdat elektro steeds beter wordt en een stuk eenvoudiger is.

    Natuurlijk kun je in de Yak ook een turbine monteren, maar waarom zou je dat doen als het met elektro ook prima gaat en je daarmee overal kunt vliegen.

    Ton
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Nou de reden dat ik dat vroeg.
    Was omdat op een ander forum, zag je een turbine model van rob.
    En daar werd gesproken, dat er een schaal model aankwam, helemaal houtbouw, en speciaal voor turbine.

    En nu zie ik deze yak15, beetje aan de grote kant voor midifan misschien. Daarom had ik de gedachte, misschien is dit de kist die ze bedoelde.

    groeten Paul
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Paul,

    Dat klopt wel een beetje want het zou eventueel gaan om deze YAK15 en een ander model de Gloster G40 die elk moment zal worden ingevlogen.

    Omdat Rob de gedachten had dat de turbinewereld behoefte had aan een trainer model heb ik die ontworpen en dat model genaamd FLAME vliegt prima en wordt misschien een kit.

    Had toen ook de tekening van de Gloster en de Yak zogoed als klaar en vandaar dat Rob de gedachten had die voor turbine te gaan aanpassen en misschien als kit uit te gaan brengen.

    Voor de Turbine zou de Yak kwa uiterlijk beter op schaal worden, omdat de luchtinlaat kleiner zou kunnen en er dus niet van de 3View hoeft te worden afgeweken.

    We zijn er nog niet helemaal uit wat te doen voor de turbine en of dat wel zin heeft want de gedachten was toch eigenlijk iets groter te gaan en misschien zelfs over te gaan naar glasfiber :cry: .

    En daar zit het volgende probleem :? Rob wacht al maanden op een eerste romp van de F35 in glas 8) die al lang had moeten vliegen :cry: , maar er nog niet is en vanwege de tijdgebrek en het vele werk ook niet zelf te doen is.

    Er lopen voor nu te veel projecten die eerst af moeten 8) want voor mij maakt het niet uit waarvoor ik ontwerp turbine of electro.

    Ton
     

Deel Deze Pagina