YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Mooie uitlaatjes! (Goede kleur?)

    Wat we hierboven precies zien: ???


    jan.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Voor de uitlaatjes is het nog slechts het basismateriaal,afhankelijk van de motor moeten ze nog gekleurd worden.
    Wat je ziet zijn de 45 graden bochtjes 12 mm .het spruitstuk zit wat dieper in de romp.
    Ben nu aan het uitzoeken of er nog wat aan gesoldeerd moet worden.
    Wordt het een verbrandingsmotor dan wil ik de uitlaten ook gaan gebruiken en de demper er op aansluiten.
    Heb ik een andere methode nodig voor het op kleur maken.
    Wordt het een elektro motor , dan kunnen de uitlaatjes in de gewenste kleur gespoten worden.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Begonnen met de romp in elkaar zetten.
    Jammer dat de frees kit zoveel fouten heeft.
    Het is nu weer een simpele zaagsnede ,dan weer iets niet gefreesd.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Waar komt de kit vandaan?


    jan.
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Omdat u aangeeft dat er een paar fouten zijn in de kit.

    Voordat u EVENTUEEL beslist om een cockpit kit te bestellen......???

    Kijk dan nog even of de maten overéén komen.

    Gewoon een tip Groet:Robin IMG_4301.JPG IMG_4303.JPG IMG_4300.JPG
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Jan,

    Ik heb de kit een half jaar geleden bij Fun gekocht. Dacht dan heb ik de kit alvast en hoef ik niet te wachten.
    Er is iets mis gegaan met de frees files van de ribben en hoofdliggers.
    Fun is een keurig bedrijf en lost het op. In de week na de kerst worden de foute delen opnieuw gemaakt.
    Bij de romp past alles perfect.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2016
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Robin,

    Ik zie dat er ook in cockpit land wat afwijkingen zijn.
    Ben al aan het zoeken geweest of er voor de Yak 3 ook zulke mooie sets zijn.
    Nog niet gevonden.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Avondje plakken,voor het buigen van latjes gebruik ik water met een heel klein beetje ammoniak.
    De latjes en plankjes worden heel mooi soepel.Afzuiging aan ,masker op en gelukkig alleen thuis.
     
    bladak en strutter vinden dit leuk.
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    In de kerstdagen eens rustig op een rij zetten wat betreft de motorisering.
    Ik moet een keuze maken waar het motorschot wordt geplaatst.
    De Yak 3 is ontworpen met een Zenoah 62 motor. Deze past mooi in de contouren van het model.Ook de uitlaat is mooi weggewerkt.
    Een aantal keren is het model voorzien van een Desert Aircraft 60.
    Hier is het al moeilijker om de motor weg te werken, de uitlaat wegwerken kost ook de nodige hoofdbrekens.
    Maar ja , dat 2 takt geluid.
    Heel lang was ik van plan om er een Roto 85 2 cilinder in lijn in te plaatsen.
    De vries motoren heeft ook een 85 CC in het programma, Voorlopig te veel orders voor stermotoren.
    Met Dick van Brown Bear motors veel gesproken over een 4 cilinder in lijn 90 cc ,100cc kan ook.
    Al een paar keer gemeten en nagedacht om 250 mm vrij te houden voor de motor .
    Maar ruim 5 kg (ingeschat gewicht voor de motor, vloeistof koeling radiateur, tank , batterij voor ontsteking , ontsteking ,servo , naaldregeling enzovoort is wel veel)
    Een verbranding motor van 100 cc kan zonder vertraging de schaal propeller 28X12 niet aan.
    Met vertraging moet de spoed van de propeller flink omhoog om nog wat vliegsnelheid te hebben.
    De motor draait 5000 RPM.14 of 15 spoed komt al snel in beeld.
    Waarom niet een E motor er in geplaatst.
    Motor is zeer compact, 74 mm dik en een diameter van 110 mm.
    10 KW en, met een 2x12 cellen pakket van 5000 Ma.
    Vanuit de X ervaringen van mijn vliegmaatje weet ik dat 8 minuten motorlooptijd met deze configuratie realistisch is.
    Motor weegt 1500 gram ,het accu pakket 2600 gram en 200 gram voor de regelaar.
    Ruim 1.5 kg minder dan de brandstofmotor.
    De motor kan de 28X 12 gemakkelijk rechtstreeks draaien en 10 Kw.
    Met dit vermogen moet het gemakkelijk zijn de schaalsnelheid van 1/4 van het origineel te realiseren.
    Het zal wel veel te snel zijn maar ik weet uit ervaring dat E motoren heel goed te doseren zijn.
    Ik heb nog een 200 Ampere YGE regelaar liggen.
    Nog maar eens wat verder filosoferen.
     
  10. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    e-geluid voor een Yak..?

    Dat kunde gij niet menen.
     
  11. Sandy Groen

    Sandy Groen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Noord-Holland
    elektro setup voor deze kist is een heel goede optie, tenzij je een kist met een radial bouwt is een brandstof setup qua geluid nooit schaal, dan kun je beter voor elektro gaan. Als je wilt kun je dan met deze vermogens zelfs zonder problemen een meerblads schaalprop draaien.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    JGM Designs maakt erg mooie vertragingen voor grote motoren





    Wellicht ook te overwegen?

    Groeten, Ralf
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ralf , bedankt voor de info. De JRM design vertragingen zien er indrukwekkend uit.
    De Yak heeft een heel slanke neus en is ontworpen met een 2.5 kg motor uitlaat combi.
    Met een beetje schaal geluid verbranding motor zit je al snel op het dubbele van het gewicht.
    Mogelijk ben ik nog wat voorzichtig met gewicht vanwege het nog geen ervaring hebben met schaalmodellen.In de voorbereiding heb ik naar een Valach 120 2 cilinder in lijn motor gekeken.Deze motor kan wel de schaalpropeller draaien. De motor is simpelweg te groot en te zwaar voor de Jerry Bates Yak 3.
    Er is een kit van een Russische aanbieder van een Yak 3 schaal 1: 3.8 ,2.44 m1 spanwijdte waar deze motor wel in past.
    Deze kit is nog in het ontwikkel stadium.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Het enige bezwaar is het schaalgeluid, ik heb op You-tube heel veel Yak 3 films gezien en met enige fantasie is er een overeenkomst met het echte geluid.
    Een tweetakt met een uitstekende uitlaat is geen optie.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    De prop maakt het meeste geluid bij de grote E motoren , mogelijk kan dit tot een oplossing leiden.
     
  16. Sandy Groen

    Sandy Groen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Noord-Holland
    Dit klopt helemaal, ik draai zelf een 20/16 fiala e prop op een 2 mtr spitfire en zeker op vol vermogen zit er een mooie brom in.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb de vorige Beech van Han bij een schaalwedstrijd zien vliegen. Die had twee grote electromotoren en die klonk zelfs realistischer dan veel brandstofkisten. Het kan dus wel.
     
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Met een 10 Kw motor zal vol gas vliegen een zodanige snelheid geven dat dit geen optie is .
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De litho plaat om de cockpit af te werken heb ik gekregen, Ronald bedankt hiervoor.
    Nu ben ik op zoek naar rails om de cockpit schuivend te maken.
    Wat is de methode ,je kan niet vroeg genoeg beginnen met verzamelen.
    [​IMG]
     
  20. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp

Deel Deze Pagina