YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    Naalden mogen ze toch niet zomaar verkopen? ... i.v.m. verslaving, junks.
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.311
    Locatie:
    groningen
    Blijkbaar zie ik er niet als een junk uit, of alsof ik er relaties mee heb, en kan ik heel overtuigend overkomen als ik uitleg waarvoor ik het nodig heb.

    ;)


    jan.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    Injectie naalden kan je gewoon kopen.Misschien moet je om de niet gesteriliseerde versie vragen.
    Wij modelbouwers moeten altijd iets uitleggen, in mijn jeugd had ik een briefje van mijn vader nodig om ether te mogen kopen voor de dieselmotortjes van de lijnbesturingsvliegtuigen, Nog meer uitleg en briefjes was nodig voor amylnitraat ,een hartmedicijn.De motoren gingen er harder van lopen.
    In de tijd van de 4 takt motoren met 30 % nitromethaan stond de nitro op de lijst van Bush van gevaarlijke vloeistoffen waarmee terroristen bommen kunnen maken.( trein in Madrid)
    Het werd geïmporteerd als landbouw bestrijdingsmiddel voor het lage BTW tarief.
    Voor de injectienaalden is er ook weer een oplossing te bedenken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    Ik dus wel blijkbaar. :D
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Een foto van de voortgang van de romp.'Na een maand dit draadje te hebben ingericht en de schaalmodelbouw draadjes te hebben gelezen voldoet het aan het beeld wat ik had van de activiteiten op deze kant van het forum. Een tiental mensen reageren naar elkaar. Gezien het aantal bezoeken moeten er genoeg mensen zijn die tegen zaken aanlopen met hun eigen modellen welke ook gedeeld kunnen worden op de populaire draadjes.Al zit je met een vraag of jouw oplossing van een detail ,deel het.
    Je krijgt altijd antwoord.
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    1.420
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ed

    Ik volg jou draadje met veel genoegen en heb al wat voorbij zien komen wat voor mij ook interessant was.
    Je vroeg laatst naar cockpit rail's, ben je er al wat verder mee?
    Welke maten zouden die moeten zijn?

    Grt John
     
  7. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.598
    Locatie:
    Heeze
    .
    Hoi Ed,

    Hier ook een "stille" volger...(tot nu toe) ;)
    Had nog niet eerder gereageerd maar lees wel vanaf het begin mee...
    Dit wordt een hele mooie Yakovlev Yak 3, je bouwt netjes!
    En het is een prachtige karakteristieke kist.

    Die verlenging welke je op de injectiespuit hebt gemaakt, is die alleen niet wat te dik om klinknagels mee te simuleren?
    Ik denk dat het makkelijker, sneller en preciezer gaat met een dunne stompe naald.
    In deze post kan je zulke stompe naalden zien, die vind ik persoonlijk heel erg fijn om klinknagels mee te simuleren.

    [​IMG]

    Veel plezier met de bouw verder, ik blijf het volgen!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Met de rails ben ik nog niet verder gekomen dan de site bekijken.
    Dit soort details zijn voor mij nieuw en probeer er wat meer van te weten te komen.
    Ik heb ook wel eens een cockpit kap gezien welke vanaf de zender geopend en gesloten kan worden.
    Lijkt mij ook een detail wat ik wil maken.
     
  9. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.598
    Locatie:
    Heeze
    .
    Wat vaak gedaan wordt is om een sail winch servo te gebruiken om de cockpitkap open en dicht te laten schuiven.
    De uitslag van de hevel van een normale servo is namelijk te beperkt hiervoor.
    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Ramses ,

    Probeer de drempel wat te verlagen dat ook beginnende bouwers reageren en vragen stellen Het bouwen is veel te leuk om te doen. Injectiespuiten kan je voor veel doeleinden gebruiken.
    Met deze spuit ,met een maattabelletje er op zuig ik de olie op om de benzine te mengen voor de brandstof van de DA motoren.
    Om met een injectie spuit klinknagels te maken is geniaal bedacht.Ik heb al een aantal maten injectie naalden binnen gekregen ,gewoon via een internetwinkel..
    Kan ik binnenkort eens mee experimenteren.
    De AIVD is nog niet op bezoek geweest.
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.311
    Locatie:
    groningen
    In Scale Model Airplanes besteedt Boddington ook de nodige aandacht aan sliding canopies . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    Hallo ramses ,

    Bedankt voor de informatie van de door jou gebruikte naalden.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het nagelen kan beginnen.Binnenkort proven maken.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    detail van de basisplaat voor de regelaar.
    [​IMG]
    Weer een stapje verder, de bovenste romphuid aangebracht.
    Volgende week de eerste keer schuren.
    Gisteren bericht gekregen dat de vleugeldelen welke fout gefreesd waren zijn opgestuurd.
    Na het schuren kan ik nog de deksel van de voorkant maken,dan is het wachten op de motor.
    Eerst moet de motorbevestiging gemaakt worden voordat de indekking kan worden afgerond.
    Kan ik nog even nadenken of er side trust in gebouwd moet worden,down trust is wel ingebouwd.
    Side trust kan gemakkelijk weg getrimd worden met een mixer. Staat de motor mooi recht, schaal ???
     
  16. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    1.420
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ed

    Ries Pieterse heeft op zijn Spitfire ook een sliding cockpit gemaakt, je zou aan hem kunnen vragen hoe hij dat gedaan heeft?
    Jou motor is die al binnen, en de nieuwe vleugeldelen?
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    Hallo John, schaalmodelbouw is een kwestie van lange adem.
    De nieuwe ribben zijn per trekschuit onderweg ,veel beloven en lang wachten.
    Het zelfde geldt voor de motor, op zijn vroegst eind maart.
    Kan mijn nu volledig storten op de documentatie ,ook leuk.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    Ga je aan de schaalwedstrijden mee doen? :yes:
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.108
    Locatie:
    Lisse
    Als de Yak 3 af is ben ik dat wel van plan.
    Ik heb nog wel een weg te gaan.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    :koud: Welkom! ... alvast. ;)
     
    kvlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina