Yamaha Round the World !!

• Topicstarter Topicstarter Jaap68
  • Startdatum Startdatum
Roel ik heb zelf de saudade boot daar zit een trommellier in voor het grootzeil en een servo met een rondje erop voor de fokzeil, dat rondje is verboden met een ander rondje achter in de boot geplaatst er onstaat dan een als het ware een ronde rechte ronde rechte baan in die baan koppel je het touwtje voor de mast en touwtje voor het fok, ik ben nog maar net op dit forum bezig en weet nog niet hoe ik een foto kan plaatsen dit vergemakkelijkt het verhaal. ik doe mijn best

@Piet: je systeem voor de fok ken ik; de zogenaamde "eindeloze lus", waar je fokkeschoot aan vast zit.
Ik begrijp dat je een servo hebt verbouwd tot fokkeschootlier; Kan een oplossing zijn, omdat die niet zoveel kracht hoeft te leveren.

Overigens:
een boot "krijgen" bij Tamiya kan je vergeten; je kan haar hooguit "kopen".;)

Klopt Roel ik heb hem op internet gekocht, alleen nog een beetje opknappen, wat ik nog niet heb uitgeprobeerd, of de servo met lange stang zal ik maar zeggen, volledig zeil geeft bij voor de wind gaan ik ben benieuwd aanstaande maandag ga ik hem ophalen ik laat nog wel wat van mij horen de boot heeft mij 400,- euro gekost wel een beetje duur maar ik heb geen keus, tamiya is volledig gestopt met zeilboten bouwen 3 jaar geleden, en er is mij vertelt dat er geen opvolger gaat komen.

Hallo allemaal kan iemand mij vertellen waar ik nylon tuigage draad kan kopen?
rond 0,8

Roel, en Alle tamiya fans even een vraagje ik heb de boot nu in mijn bezit godzijdank alleen de kiel is gelijmd waardoor ik de kielpen niet kan verlengen hoe nu te werk gaan met een zwaberende kiel heeft iemand een idee.
Nog een vraagje voor Roel kun je dat nylon draad ook knopen?

hoi pietj35

je kunt ook gevlochten dyneema lijn (voor karpervissers) krijgen bij de
hengelsportwinkel, die kun je prima knopen. vraag wel om de dikkere
variant, vissers willen het graag dun hebben, wij liever wat dikker zodat
ze in de klemschuivertjesniet slipt

ook hebben ze zogenaamde pike wire, dit is een zeer dunne rvs staalkabel.
uit zeven strengen met en zonder coating, deze is zeer goed te gebruiken
als staand want.

de kiel is een specifiek yamaha probleem, daar weet ik zo geen antwoord op

groeten en succes johan

m.b.t. de kiel: Ik heb de kiel omwonden met stevig tape. Geen schoonheidsprijs, maar het hield de delen in ieder geval bijeen.
Dit tape verving ik elk jaar vóór het zomerseizoen.
Wat je ook zou kunnen doen is: een glasmatje er omheen leggen en een dunne laag epoxy. Is wellicht wat netter; maar ervaring heb ik er niet mee.

Mannen bedankt ik ga er mee aan de slag, misschien is het een keer leuk om een keer gezamelijk te gaan zeilen (is maar een idee lijkt me gewoon harstikke leuk alle tamiya boten die onderling gewoon lekker zeilen) maar eerst de boot uit het droogdok te zien krijgen, want ik ga een constructie maken voor de mast waarschijnlijk een alluminium buisje in de boot met een gat erin van +- 4 mm en dan een pin onder in mast natuurlijk, je krijgt zo een pen gat verbinding makkelijk met het optuigen van de boot aan de waterkant, ik bedoel hier eigenlijk mee dat de mast blijft staan met het optuigen, met name dank aan Johan K en Roel van Essen.

Sorry,

ik kaap dit topic even ;)

hoi pietj35
ook hebben ze zogenaamde pike wire, dit is een zeer dunne rvs staalkabel.
uit zeven strengen met en zonder coating, deze is zeer goed te gebruiken
als staand want.

Johan,

Die pike wire, hoe klein is de minimum radius die je er mee kunt maken?
Dat idee van het staand want spreekt mij wel aan voor m'n 1 op 20 Marieje. Maar, daar zit het want door blokken. Kleine radius is dus een vereiste.

Wim

hoi wim

ik denk niet dat je pike wire door een blok kunt trekken, de bocht zal erin gaan staan, je kunt natuurlijk wel onderaan de pike wire een blok monteren en dan dat met gewoon takelgaren naar het bevestigingspunt toe trekken.

ik hoop dat je me begrijpt:mrgreen: zoniet zal ik alsnog een schetsje maken

groeten johan

Bedankt Johan,

ik snap 'm.

De radius die pike wire kan maken is te groot om mooi door de blokken te lopen.
Ik zal tzt eens een bezoek aan een hengelzaak afleggen voor een andere soort lijn. (Karperlijn?)

Wim

Nog steeds even off topic:

is die karperlijn wel een beetje te knopen?
Vaak wil dat nylon achtig spul zo slecht blijven zitten.

Daarnaast is de kleur natuurlijk ook niet als het originele want (zwart).
Is het te kleuren? (Is ook wel eens een probleem met dat soort materialen)

Wim

hoi wim

karperlijn is gevlochten, dit knoopt prima. (ik zeker altijd even met een drupje seconde-lijm)
gewone vislijn is monofilament, dit knoopt een stuk slechter.

ik heb zelf een paar jaar terug een grote rol fluor geel gekocht, als ik het zwart wil hebben gewoon even langs een edding stift trekken, blijft zeker een jaar zwart.

groeten johan

Laatst bewerkt:
wanneer gaan we nou zeilen dan? kan de mijne ook weer eens het water zien (na zo'n 5 jaar)... moet ik alleen wel een beetje gaan opknappen.. draadjes gebroken, mannekes gevallen etc etc..

ik heb overigens nooit die kiel versterkt hoor, gewoon de originele delen.. en niet gebroken.. geen scheurtjes.. wellicht ooit nog eens wat versterken.. maar voor nu.. ziet die er nog goed uit .

Vervangende onderdelen

Ik heb een nieuw bouwpakket van de Yamaha Round the World uit een erfenis gekregen.:D Mooie aanvulling op mijn Micro Magic!

Aleen is de inhoud van de doos niet meer helemaal kompleet. Oa. ontbreken beide gieken voor grootzeil en fok.:mad:

Wie weet of deze onderdelen nog te bestellen zijn? en waar?

Alvast bedankt voor de input!!:D

Jan-Paul

kun je de gieken niet vrij eenvoudig namaken met wat hout en een buisje 8-6 mm carbon voor de stevigheid?

groeten johan

Dat is zeker het alternatief. Als ik exacte maten en of andere ontbrekende delen mis meld ik me.

Groeten Jan-Paul

kun je de gieken niet vrij eenvoudig namaken met wat hout en een buisje 8-6 mm carbon voor de stevigheid?

groeten johan

Back