Yellow Aircraft F-4

Discussie in 'EDF forum' gestart door MrBean, 6 okt 2010.

  1. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    een tijdje geleden kocht ik mezelf een F-4 Phantom van Yellow Aircraft. Deze was vliegklaar en met 2 electro EDF motoren.

    [​IMG]

    Jammer genoeg is deze in Rheidt vorig jaar gecrasht door storing. :-(

    Nu heb ik van iemand anders eenzelfde toestel gekregen, met alle servo's erin maar zonder motor. Hij is echter voorzien voor de standaard methanol motor.
    Het vorige toestel was door JePe helemaal aangepast voor de 2 EDF's. Ikzelf zie het niet zitten om die zelfde actie te gaan ondernemen.

    Ik zou dus kunnen kiezen voor de vervangmotor in electro of een turbine. Een P60 is een optie maar kost wel 1750 EUR (zonder toebehoren). Ik liet me vertellen dat een Dynamax EDF een mogelijkheid is.

    Hier zijn de foto's van de nieuwe.

    [​IMG]

    Na wat zoeken op het internet vond ik een leuke combo van de XPS Extreme Fan van Dynamax (At AirShow RC! DYNAMAX EXTREME POWER SYSTEMS XPS EDF EDF Power Systems Dyn-a-max). Er kwam te staan dat verzenden naar Belgie 215 dollar was maar na wat navragen bleek het maar 65 dollar te zijn.

    Het is natuurlijk niet goedkoop maar is wel een compleet pakket met motor, fan, regelaar en 12S lipo's... Blijkbaar is de stock wel pas binnen en zal het 2 weken duren voor verzending...

    Nu heb ik even verder gezocht en ook volgende setups gevonden, maar weet niet of deze al dan niet beter is ... Als ik me niet vergis, is de Yellow Aircraft F4 standaard voorzien voor een Ramtec motor.

    Ramtec : RAMTEC 127mm FAN & CUSTOM SCORPION MOTOR - $495.00 : RC Hobbies at Extreme RC Electric flight Specialist, best range of ducted fan EDF jets in Australia!

    Ook vond ik de Dynamax hier (geen pakket, dus zelf nog zoeken naar juiste setup. Wel met andere motor als het pakket in vorig bericht) : EXTREME 120mm DYNAMAX ALLOY FAN & MOTOR COMBO - $599.00 : RC Hobbies at Extreme RC Electric flight Specialist, best range of ducted fan EDF jets in Australia!

    Denken jullie dat deze setup voldoende is voor dit toestel ? P.S. mijn eerste F4, boven, werd aangedreven door 2x 90mm Spiderfans met elk 6S lipo's...

    Iemand enig idee of Dynamax aan redelijke prijzen te verkrijgen is bij een Europese dealer of in de BeNeLux ?

    Groetjes,

    Davy
     
  2. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Tjesses man,.die Dynamax allu fan and engine set :p
    Ik moest even knipperen met me ogen wat zo ding kan,.performance is 3740 watts and 25,500rpm, approx 6.4kg thrust,.
    Ze kosten wat maar dan heb je ook wat,.en dat twee keer,.12.8 kg !? volgens mij overtreft dat zelfs een kleine jetcat.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik heb geen van bovengenoemde sets.
    Maar heb me enige tijd geleden een dynamax fan gekocht op e-bay. (75 euro)
    Vervolgens een Scorpion motor (630Kv, koste 130 euro) gekocht in duitsland.
    Deze set kan je op 12S gebruiken. Je kan ook voor een scorpion 800Kv gaan, die kan je op 10S gebruiken. Stromen van de 12S liggen net boven de 100-110A. Voor de 800Kv gaan ze richting de 120-130A.

    De dynamax is normaal 128mm. Ik heb zelf een sting van Paf modellbau. De gemeten inlaten van dit model, zijn te klien om een 128mm fan van voldoende lucht te voorzien. Daarom wordt de fan verkleint naar 115mm. Daarmee is de fan afgestemd op de inlaten. Momenteel ben ik bezig om de fan te gaan aanpassen. Heb hem in Acad getekend, zodat alles straks past. Want de onderdelen die van de dynamax gebruikt gaan worden, zijn de bladen en de statoren. De rest wordt allemaal nieuw gemaakt. (nieuw spinner, hub, motor mount en buitenste huls).
    Waarom alles nieuw maken? Origineel was de dynamax voor een brandstof motor, hiervan zit de cilinder netjes in de luchtstroom, dus goede koeling. Bij een testloop van de scorpion in de dynamax, werd opgemerkt, dat er geen goede luchtstroming door de motor was. Nu wordt de hub van de rotor kleiner gemaakt, dan de diameter van de motor. Daardoor wordt de luchtstroming door de motor geperst (zoals bij een schuebeler fan), dus nu is er zeker dat er koeling is.

    succes met je keuzen
     
  5. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    bedankt voor jullie antwoorden.
    Ben er idd nog steeds niet uit ! Een andere mogelijkheid is de Wren44 uit mijn Falcon 120 halen ! :)

    Ik heb ook nog 2 Stumax 120 mm fans liggen met motor. Deze zou ik eens moeten gaan passen. Maar dan nog kiezen voor de juiste regelaar.

    I keep you posted.

    Groetjes,

    Davy
     

Deel Deze Pagina