YEP 120Amp Opto

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 16 aug 2018.

  1. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Ik kocht recent een esc YEP 120Amp opto voor mijn Sebart 2.2m op 10S lipo.
    Ik kocht er meteen een programmeerkaart bij om deze af te stemmen.
    Op een filmpje via HK zie je dat de esc bij elke instelling met de kaart (na entertoest) een korte signaal geeft, deze van mij doet dat niet. Maar verder lijkt het wel of alle instellingen worden geregistreerd en draait de motor.

    Wanneer de lipo is aangesloten geeft de esc steeds 2 korte biepen en brandt het lampje van de esc. Van het ogenblik ik gas geef en de motor aanslaat, stopt het biepen, blijft het lampje branden en draait de motor normaal.
    Bij net geen full gas, gaat het lampje uit terwijl de motor toch blijft draaien en dit tot full gas.
    Wanneer ik de motor stil leg (null gas) krijg ik weer die 2 korte bieptonen op de esc. Gezien dit een opto esc is, werk ik met een ontvangstbatterij en schakellaar (on/off) tussenin. Zet ik deze schakelaar uit, dat blijft deze 2 korte bieptoon.
    Deze korte biepen stoppen enkel wanneer ik de lipo-bedrading ontkoppel van de esc.
    De 10S lipo batterijen zijn 99% geladen alsook de ontvangsbatterij.

    Iemand enig idee wat het probleem kan zijn of is er geen probleem of is dit een defect aan de esc ?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik mag aannemen dat je de ontvanger ook voeding geeft tijdens het programmeren?
    En sluit je ook de aandrijfaccu op de regelaar aan tijdens programmeren want anders krijgt de regelaar geen spanning (haal voor de veiligheid de prop van de motor af).
    De ledjes branden op de programmeerkaart?
    En als je een instelling gedaan hebt druk je rechts onderin op de kaart op Enter?
    Als de motor geen piepsignaal geeft dan lijkt het erop dat hij de instellingen niet opslaat.
    De motor zal altijd wel draaien omdat hij in de fabriek een standaard programma geladen krijgt (heli).

    Stel eens iets in wat je meteen zal merken, programmeer hem eens met de rem uit en dan kijken of hij niet remt en dan een volgende keer programmeren met de rem op hard.
    Dat verschil moet je meteen zien.
    Als je geen verschil ziet dan slaat hij het niet op.

    GJ
     
  3. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Beste,
    De ledjes branden en bij elke instelling druk ik op Enter, als ctl koppel ik de lipo af en sluit hem weer aan en de ingestelde instellingen blijven. Doch als ik de zender uitzet en nadien alles weer opzet, lijken alle instellingen plots weer weg te zijn.
    Ik ga zeker proberen met die rem, prima idee maar vertrek straks voor 10dg naar Oostenrijk. Ik laat u bij terugkomst zeker iets weten
    Alvast bedankt
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel apart dat als de zender uitgezet wordt de instellingen vergeten lijken te zijn.

    Goede reis naar Oostenrijk!

    Gert-Jan
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De regelaar zelf ken ik niet, maar het zou kunnen dat de eindpunten niet goed staan waardoor de zender wellicht telkens bij het aanzetten in de programmeer stand gaat.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De software is (was) gelijk aan die van de YGE.
    Om die in programmeerstand te krijgen via de zender moet de knuppel in volgas gezet worden, dan de regelaar aanzetten en dan gaat ie 20 keer piepen.
    Ten eerste is het onlogisch dat je de knuppel volgas zou zetten als je het model inschakelt en 20 piepjes is ook zo apart dat dat ook meteen opvalt.
    Dus dat zal het niet zijn, hoewel het een goede logische gedachte van Onno is.

    GJ
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Bij de heel veel regelaars fungeert de motor ook als speaker. Je hoort dus alleen die piepjes als de motor is aangesloten. Mijn vraag is dus of de motor wel is aangesloten? Zonder de motor hoor je geen piepjes!
    Als je de motor aansluit raad ik je wel aan om de prop er af te laten! Als de motor (per ongeluk) op een ongewenst moment gaat draaien zouden er door die prop nare dingen kunnen gebeuren.
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    From the manual:
    1 Beeps/flashes: Incorrect throttle curve for Gov.-Store Mode
    2 Beeps/flashes: Under-voltage identification
    3 Beeps/flashes: Temperature rise warning
    5 Beeps/flashes: Receiver signals failed
    6 Beeps/flashes: start up failed

    Any error that happens during flight is signaled by the ESC after motor stop (flashing LED and beeps).

    In case the ESC reduces power completely because of low-voltage, critical temperature, receiver signals lost or the startup failed, the error levels 2,3,5 and 6 will be stored permanently (crash analysis).

    To reset these errors connect the ESC to the battery with the stick at full power and/or with 100% throttle pre-selection (throttle curve), and disconnect it after the interval beep. Please leave the stick at full power, while disconnecting, otherwise you activate the RC-Setup. Alternativly the errors can be cleared by connecting the ProgCard. With an activated brake, the error is only signaled after a tension reset or in wind milling position.

    PS. Niet mee gaan vliegen zo, je moet eerst het probleem oplossen.
     

Deel Deze Pagina