Hierbij ook mijn beschrijving van mijn bouwplannen. Natuurlijk is het voor een deel nabouwen, maar ok, who cares... het lijkt me geweldig om zo'n machine te vliegen en zo op een afstandje te kunnen fotograferen en filmen. De weg naar het resultaat lijkt me ook geweldig. Dat is waarschijnlijk voor de meeste bezoekers van dit forum het geval.
Na het zien van diverse bouwprojecten en filmpjes wordt je toch op een gegeven moment met het virus besmet geloof ik.
Frame
Mijn multicopter wordt een hexacopter op basis van de Hornbach aluminium profielen. De besturing wordt op basis van de flyduino, dat concept spreekt me erg aan.
De profielen hebben een dikte van 1mm. Ik heb gekozen voor de 10x10 mm omdat deze vorm me meer aanspreekt, een fractie lichter is, geen inkeping in de lengterichting heeft en geextrudeerd (en daardoor sterker?) is.
De vorm van het frame wordt een cirkel met een concentrisch middelpunt
ha ha, een spider dus, ik ga maar geen nieuwe hippe naam van een beestje verzinnen (althans... nog niet)
De vorm ziet er zo uit:
Ik heb de vorm zo gemaakt (waarschijnlijk het wiel opnieuw uitgevonden): de grote cirkel is in exact 6 stukken gedeeld. De onderste 4 punten worden kruislinks verbonden en de overige 2 vanuit het kruispunt. Ik heb de tekening van the_dude op de mijne gelegd en de hoeken blijken exact gelijk. De propellergrootte kan tot 11 inch, bijna 12.
Wat me opviel aan dit frame is dat elke motor bijna een gelijke hoeveelheid frame onder de propeller heeft.
Het aluminium frame zal 186g wegen.
De poten worden met elkaar verbonden via een koppelstuk:
Via shapeways wordt dit onderdeel momenteel geprint in 3d. Ik dacht eerst aan aluminium maar heb toch gekozen voor SLS (PA2200). Vermoedelijk is het lichter en sterker en ook nog goedkoper.
Het zal denk ik wel nodig zijn om een 'bodemplaat' te monteren voor de stijfheid van het geheel. Ik ga proberen om gebruik te maken van het gebied in het midden van de cirkel, zodat het niet boven de propellers komt (althans, zo weinig mogelijk).
Brain
- Flydunio 2.0 (ATMEGA2560) van Paul Bake
- Flydusense Sensor BreakOut Board
Hierop worden sensoren gemonteerd:
voor de gyroscoop een Wii Motion Plus (origineel, marktplaats)
en voor de XYZ versnellingsmeter (accelerometer) de BMA020 (kinderkram)
- Stroomverdelingsboard (Flyduino - Flydubution Stromverteiler Board)
Na het zien van diverse bouwprojecten en filmpjes wordt je toch op een gegeven moment met het virus besmet geloof ik.
Frame
Mijn multicopter wordt een hexacopter op basis van de Hornbach aluminium profielen. De besturing wordt op basis van de flyduino, dat concept spreekt me erg aan.
De profielen hebben een dikte van 1mm. Ik heb gekozen voor de 10x10 mm omdat deze vorm me meer aanspreekt, een fractie lichter is, geen inkeping in de lengterichting heeft en geextrudeerd (en daardoor sterker?) is.
De vorm van het frame wordt een cirkel met een concentrisch middelpunt

De vorm ziet er zo uit:
Ik heb de vorm zo gemaakt (waarschijnlijk het wiel opnieuw uitgevonden): de grote cirkel is in exact 6 stukken gedeeld. De onderste 4 punten worden kruislinks verbonden en de overige 2 vanuit het kruispunt. Ik heb de tekening van the_dude op de mijne gelegd en de hoeken blijken exact gelijk. De propellergrootte kan tot 11 inch, bijna 12.
Wat me opviel aan dit frame is dat elke motor bijna een gelijke hoeveelheid frame onder de propeller heeft.
Het aluminium frame zal 186g wegen.
De poten worden met elkaar verbonden via een koppelstuk:
Via shapeways wordt dit onderdeel momenteel geprint in 3d. Ik dacht eerst aan aluminium maar heb toch gekozen voor SLS (PA2200). Vermoedelijk is het lichter en sterker en ook nog goedkoper.
Het zal denk ik wel nodig zijn om een 'bodemplaat' te monteren voor de stijfheid van het geheel. Ik ga proberen om gebruik te maken van het gebied in het midden van de cirkel, zodat het niet boven de propellers komt (althans, zo weinig mogelijk).
Brain
- Flydunio 2.0 (ATMEGA2560) van Paul Bake
- Flydusense Sensor BreakOut Board
Hierop worden sensoren gemonteerd:
voor de gyroscoop een Wii Motion Plus (origineel, marktplaats)
en voor de XYZ versnellingsmeter (accelerometer) de BMA020 (kinderkram)
- Stroomverdelingsboard (Flyduino - Flydubution Stromverteiler Board)
Laatst bewerkt door een moderator: