Yet Another Hexacopter

Hierbij ook mijn beschrijving van mijn bouwplannen. Natuurlijk is het voor een deel nabouwen, maar ok, who cares... het lijkt me geweldig om zo'n machine te vliegen en zo op een afstandje te kunnen fotograferen en filmen. De weg naar het resultaat lijkt me ook geweldig. Dat is waarschijnlijk voor de meeste bezoekers van dit forum het geval.
Na het zien van diverse bouwprojecten en filmpjes wordt je toch op een gegeven moment met het virus besmet geloof ik.

Frame

Mijn multicopter wordt een hexacopter op basis van de Hornbach aluminium profielen. De besturing wordt op basis van de flyduino, dat concept spreekt me erg aan.

full

De profielen hebben een dikte van 1mm. Ik heb gekozen voor de 10x10 mm omdat deze vorm me meer aanspreekt, een fractie lichter is, geen inkeping in de lengterichting heeft en geextrudeerd (en daardoor sterker?) is.

De vorm van het frame wordt een cirkel met een concentrisch middelpunt :) ha ha, een spider dus, ik ga maar geen nieuwe hippe naam van een beestje verzinnen (althans... nog niet)

De vorm ziet er zo uit:
full

Ik heb de vorm zo gemaakt (waarschijnlijk het wiel opnieuw uitgevonden): de grote cirkel is in exact 6 stukken gedeeld. De onderste 4 punten worden kruislinks verbonden en de overige 2 vanuit het kruispunt. Ik heb de tekening van the_dude op de mijne gelegd en de hoeken blijken exact gelijk. De propellergrootte kan tot 11 inch, bijna 12.
Wat me opviel aan dit frame is dat elke motor bijna een gelijke hoeveelheid frame onder de propeller heeft.
Het aluminium frame zal 186g wegen.

De poten worden met elkaar verbonden via een koppelstuk:
full

Via shapeways wordt dit onderdeel momenteel geprint in 3d. Ik dacht eerst aan aluminium maar heb toch gekozen voor SLS (PA2200). Vermoedelijk is het lichter en sterker en ook nog goedkoper.

Het zal denk ik wel nodig zijn om een 'bodemplaat' te monteren voor de stijfheid van het geheel. Ik ga proberen om gebruik te maken van het gebied in het midden van de cirkel, zodat het niet boven de propellers komt (althans, zo weinig mogelijk).

Brain

- Flydunio 2.0 (ATMEGA2560) van Paul Bake

- Flydusense Sensor BreakOut Board
Hierop worden sensoren gemonteerd:
voor de gyroscoop een Wii Motion Plus (origineel, marktplaats)
full

en voor de XYZ versnellingsmeter (accelerometer) de BMA020 (kinderkram)
full

- Stroomverdelingsboard (Flyduino - Flydubution Stromverteiler Board)

Laatst bewerkt door een moderator:
@steef !!!
Dat is alleen het gedeelte met de cpu, je hebt ook nog een sensor bord (IMU) nodig.

@geert
Ik ben benieuwd. Zelf ga ik Shapeways ook eens proberen.
IK denk ook dat je er nog iets van een plaat op moet monteren, dat blokje in het midden is veel te klein zo...

@edo
Ik ben zelf ook zeer benieuwd. Ik heb bevestiging gekregen van shapeways dat mijn model nu wordt verwerkt. Er stond wel een waarschuwing bij in het bericht:
Warning: Please note that the 3D printing materials we use for manufacturing the products make the products suitable only for decorative purposes and they are not suited for any other purpose. The products are not suited to be used as toys, to be given to children. The products should not come in contact with electricity or food&drinks and should be kept away from heat.
Nah ja, we zullen zien. Het koppelstuk is in eerste instantie bedoeld om de 6 uiteinden te verbinden. Omdat de poten met elkaar verbonden zijn zullen ze (na borging) niet 'naar buiten' kunnen. Inderdaad Edo, het zal nodig zijn iets aan stijfheid van het geheel te doen. Dat kan een plaat zijn, maar misschien zijn er ook andere opties. Het zou mooi zijn als een frame een crach zou kunnen overleven.

Iemand ervaring met de sterkte van PA2200 SLS (Selective Laser Sintering)?

@steef !!!
Als je een geintegreerd geheel zoekt wil je de flyduino misschien niet, maar als je gaat voor flexibiliteit dan wellicht wel. Je kunt in principe zonder de sensorboard, maar dan kun je niet hoveren. En dat wil toch iedereen...

Overigens, ik hou de eerste post in dit draadje als projectbeschrijving.
Vandaag is de 'brain' sectie toegevoegd met foto's van de sensoren.

Overigens2, als het goed is, zijn de flyduino spullen vandaag verzonden...

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik veronderstel dat je dit al eens bekeken hebt;
x6-650-derde-keer-goeie-keer

(Bekijk ook de andere bouwverslagen van XXL66)

Hij gebruikt het materiaal 'Strong and Flexible'. Zo te zien is het sterk genoeg...
EDIT; [post31]
EDIT 2; Ey, XXL66 je had die video niet moeten verwijderen :-)

Groeten,

Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteraard, het werk van XXL66 heb ik een tijdje geleden gezien. Zo kwam ik ook bij shapeways terecht. Onvoorstelbaar wat hij gemaakt heeft en wat de mogelijkheden van 3d printen voor de toekomst gaat betekenen!
Zou mooi zijn om het filmpje weer online te hebben. :)

PA2200 is voor de duidelijkheid 'Strong and Flexible'. Ik heb voor de gepolijste versie gekozen.

Bedankt Edo!

Laatst bewerkt:
Back