YGE 120HV V4 - vbar governor TDR henseleit

Discussie in 'Flybarless' gestart door jandeman, 18 apr 2012.

  1. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    De 120 YGE HV voor de Henseleit TDR is binnen.. [​IMG]

    Maar nu begint het voor mij pas... Hoe aan te sluiten.
    Alles lekker in het Duits [​IMG]

    Het is type YGE Optoregler V4
    Het programeren met de progcard zal wel lukken,alleen even kijken wat ik
    moet programeren. heli middle? Plane fast-middle ??
    Dat is nog de vraag.

    En dan hoe verder aansluiten?
    Met hyperionsensor? (ik geloof niet nodig)
    Met de OPTO koppler modul ?(heb ik...maar weet niet of het nodig is)
    Met de VBar adapter? (Staat er een tekening van bij , ik denk dat je die zelf moet maken..?)

    Verder werk ik met externe BEC ..de twee uitgangen moeten in de ontvanger? !
    Voor welke kabels is het noodzakelijk ferrit ringen te gebruiken?
    Is het handig om een bufferpackje aan te sluiten?

    Duss... Mocht er iemand antwoorden op mijn vragen hebben...alle info is welkom en
    ik zal proberen er zelf ook achter te komen..
    Mocht het snel duidelijk worden dan kan hij het weekend al de lucht in ..

    Dat zou helemaal top zijn [​IMG]

    Grtz Jan
     
  2. R.Lim

    R.Lim

    Lid geworden:
    17 aug 2007
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Breda
    Ik heb ervaring met YGE esc, echter niet met de 120 HV, maar in principe is dat identiek. Misschien helpt je wanneer je de video gezien hebt.
    Succes er mee
     
  3. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    YGE+Vbar Gov.

    Hey Jan,

    Ik gebruik al jaren YGE's en vind ze helemaal top!

    Onderstaand een link vanwaar je beschrijvingen in het engels + vbar gov. info vandaan kunt halen.

    ElektroRC - RC Helicopters -

    Volgens mij gebruik je een WR BEC toch? Technisch gezien sluit je de BEC draden altijd zo dichtbij als mogelijk is aan bij de grootste stroomverbruikers. Dat geeft altijd de laagst mogelijke overgangsweerstand maar dat wordt pas echt kritisch als je stroomvretende servo's gebruikt.


    Gr. Maurice
     
  4. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Lekker TDR vliegen met Regelaar(+bec) en verder niks zoals het hoort...Ik zelf heb de Kontronik er op interne bec gebruiken aansluiten klaar..

    Ik had nog een jcooler leggen nog wat andere bling bling .. gaat er allemaal niet op.

    Ik heb Jan zijn manual aan gehouden voor de kontronik kabels de ferrit ringen er uit gehaald ik weet niet of dat bij jouw regelaar ook kan.
    En met de BLS servo's is het volgens jan niet nodig een buffer pakket te gebruiken dus zonde van het extra gewicht.
     
  5. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    VBAR Gov icm YGE

    Hier nog een link met uitgebreide instructies:

    YGE and VBar Gov Setup Instructions - HeliFreak

    Ik zou die ferreitringen er lekker op laten ziten, je gaat met een kabeltje een externe governer gebruiken, dan wil je zoveel mogelijk HF storing wegfilteren, en daarvoor zitten die ringen er dus op....
     
  6. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    jan neem anders contact op met rogier van rigidheli.com
    die heeft ervaring met deze regelaar
     
  7. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Thanks voor de replys..
    Ben vanavond nog aan het werk..
    maar ga re mee aan de slag :)
    Zal nog update plaatsen..

    Gtrz jan
     
  8. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Een ferit weghalen of de kabel verlengen...:rolleyes:
     
  9. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    120hv op een hens. Moet je niet de 160hv hebben? Zelfs die worden al knap warm op een henseleit.
     
  10. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Tja, dat is een goeie...
    Ik dacht dat het wel voldoende zou zijn???
     
  11. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    mij is verteld dat je die nooit zomaar mag verlengen.
     
  12. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Daarom heeft Mr henseleit 1000 test vluchten gemaakt zonder ferit maar hier zeggen ze dat het niet kan...

    Ik volg Jan H.

    Dit is wel met de kontronik...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Fire-Fly

    Fire-Fly

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Leiden
    Of je een sensor nodig hebt hangt af van de versie van de YGE120HV. Er is een V-bar versie waarbij er naast de kabel waarmee de regelaar aangestuurt word er nog een kabeltje uit de regelaar komt met daar de informatie overheen voor de v-bar over het toerental van de motor. Heb je een versie zonder die optie dan zul je bijv een hyperion sensor nodig hebben om de v-bar dat signaal te geven.

    Opto modul wordt gebruikt om van een regelaar met BEC de BEC uit te schakelen zodat een ontvanger accu of externe BEC kan worden gebruikt. Aangezien we het hier over een opto regelaar hebben (dus zonder BEC) is dit hier niet van toepassing.
    Hoe jou externe BEC aangesloten moet worden hangt van de BEC af. Ik heb maar 1 kabeltje en die gaat de ontvanger in, de vbar wordt vervolgens door de ontvanger gevoed. (mini v)

    Het aansluiten van een standaard v-bar staat uitgelegt op de v-stabi site. Volgens mij is het een kwestie van het signaal voor de toeren in de sensor2 poort steken. Bij een miniv is het wat ingewikkelder. Daarbij moet het signaal in de rxa poort maar deze heeft geen voeding. De voeding voor de sensor moet dus via een andere poort gehaald worden. Dit legt Mr Mell wel goed uit op zijn site vind ik : Governor - Electric

    Programeren van de YGE zegt hij het volgende over :
    YGE
    External programmer needed: Yes (Progcard)
    Setting for optimal performance: Plane-Fast or Plane-Middle
    (use plane middle if you get stuttering from your motor)
    Note: The programmed VBar mode from YGE (Plane Fast + Heli Middle) does not work well with low RPM flights, then you are better off doing Plane Fast only.

    Zelf heb ik nog geen ervaring met de v-bar gov. Ik heb wel redelijk wat onderzoek gedaan omdat ik het zelf in mijn protos in wilde bouwen. Mocht ik er ergens naast zitten verbeter me alsjeblieft.
     
  14. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Ik heb het ondertussen wel beetje door met alle info.. :)

    Maar ik zit nog met de vraag of de YGE120HV V4 krachtig genoeg is
    voor de TDR?
    Ik hoop het anders moet ik een andere...
    Is er iemand met ervaringen?

    Grtz Jan
     
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Een regelaar bepaalt de stroom niet. dat doet de piloot icm de motor. Zolang jij niet achterlijk idioot aan de sticks gaat trekken is 120A waarschijnlijk zat.

    Is dat niet zo heb je in t ergste geval op een gegeven moment 50% minder power.
     
  16. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Ja, de 2 uitgangen van de BEC gaan in de ontvanger (of in de vbar).
    De 2 kabels die uit de BEC komen hebben een ferrit ring nodig zo dicht
    mogelijk bij de ontvanger, ik heb het getest met en zonder ferrit ringen en
    in de Vbar log heeft de govenor sensor veel meer input glitches als de ringen
    niet gebruikt worden.

    Groeten,
    Bas
     
  17. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Dank voor de reply`s... :)
    @Bas, volgens mij had je me dat idd al keer gezegd.. top!
    @ Anko, ik durf nu de yge 120 te gaan proberen ..ik werd door eerdere post aan twijfelen gebracht.
    @ Mike, goede tip :)
    @ iedereen,thanks voor de info ,ik denk dat ik er nu aan de slag kan gaan en dat het ook gaat lukken.

    Keep in touch !

    Grtz Jan
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2012
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik vlieg de 120HV op mijn X7 met Vbar governor met powermotor. Ik had in het begin problemen met oververhitting van de regelaar. Ik heb het weten te reduceren door het gas wat verder open te gooien en timing van 24 naar 18 graden terug te zetten, dat scheelt al wat.
    Een koelopening voorin de kap maakt de regelaar bij mij al 15 tot 20 graden koeler dan voorheen. Dat doet veel meer dan de regelaarsettings.
    Op een 700 size zou ik voor 3D werk voor een nieuwe heli meteen een 160HV nemen.

    Ik gebruik de WR Hercules BEC zonder ferrietringen en heb helemaal geen last van sensor glitches. Maar ik gebruik ook de interne sensor van de YGE.

    Of je YGE een interne sensor heeft kan je zien aan de tekst op een van de condensators: als er 23 of hoger staat dan heb je de interne sensor. Zo ziet de mijne eruit:
    [​IMG]

    Koelopening, zit bij mij vlak voor de regelaar:
    [​IMG]

    Bert
     
  19. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Ik ben weer terug van vakantie... En dus kan ik eindelijk de governor goed instellen.
    Ben al een heel eind maar toch 2 vragen..

    1.
    Moet je de idlle2 op 100% zetten? En dan met procenten minderen om de juiste headspeed voor iddl1 en Normal te zetten.? Of kun je ook 90% 80% doen?
    De max headspeed wordt 1850 op de TDR
    Mijn "normal" wil ik op 1400 toeren zetten.... Kan zo`n lage headspeed op de governor of moet ik hoger gaan zitten?

    2.
    Je hoort de "full throtle" te calibreren.
    Dit doe je door de heli vol gas op te laten spinnen en wachten tot het led vd YGE uit gaat. Teminste ..zo heb ik dat begrepen.
    Nu probeerde ik dat gisteravond ,maar de vonken sprongen uit de motor..
    Dit omdat het laat was en de kamer schemerig, maar ik was onder de indruk van het geweld.
    Kan dit geen kwaad? Enof is er een andere manier om te doen?

    Vast bedankt !
    Grtz Jan
     
  20. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Je geeft in de vbar de max rpm op die je wilt vliegen (gebruik mr mels headspeed calc met external vbar gov om te berekenen of je genoeg headroom hebt)

    Die RPM die je daarin stelt krijg je dus als je 100% thr curve instelt op je zender. Daarna gewoon normal en idle1 instellen door met het % te spelen. In de vbar kan je zien welke rpm je terug krijgt.

    Ik calibreer de yge gewoon met endpoints door de progcard aan te sluiten op de vbar uitgang en dan idd de motor vol toeren te laten draaien via de end point calibratie in het gov menu. Vonken is NIET GOED.

    Verder is 120HV zeker te weinig. Bij een henseleit spelen ook nog eens langere vliegtijden mee. 160hv zal met warm weer ook soms oververhitting geven. Electronica is er niet op gebouwt om 12 minuten koel te blijven.
     

Deel Deze Pagina