YH Models ACTIVE – 90, assemblage verslag van een F3A trainer

Weliswaar nog bezig met de bouw van de Ultimate maar toch even een ARF-je ertussen door gepland.
De Active-90 leek me een leuke kist om de beginselen van het figuurvliegen wat beter onder de knie te krijgen. Voor de prijs (€139 in de aanbieding) kun je zoiets zelf niet in elkaar zetten dus daarom de gok maar gewaagd.

Wat foto’s;

13120485vd4.jpg

74523492lj7.jpg

Stabilo staat op de foto niet helemaal recht geloof ik…gelukkig mag ik die er straks zelf inzetten….

75185485hb2.jpg

De specificaties;

Wing Span 65in /1650mm
Wing Area 775sq in / 50sqdm
Fuselage Length 65in / 1650mm
Flying Weight 8.3lbs / 3750g
Engine Required 4c 0.90 cu in
Radio Required 4Channels 5 servos

Key Features :
One of the finest ARF model airplanes on the market
Top quality balsa and plywood construction
Premium hand iron-on covering film
Comes with pre-painted fiberglass cowling and wheel pants by fuel proof paint
Fiberglass belly pan for housing tune-pipe
Comes with all hardware and accessories

Klinkt allemaal prachtig, vandaag was het zover en kon ik het met eigen ogen aanschouwen.

56618450zy7.jpg

De transport doos was groot…behoorlijk groot zelfs want de vleugel bleek al te zijn samengesteld en is dus in 1 stuk vervoerd. Verder zat alles netjes in de folie, kwaliteit van de motorkap en wielkappen was dik in orde en de kit was compleet en voorzien van allerlei accessoires.

Als motorisering had ik oorspronkelijk een 20cc viertakt in gedachten maar ik zal even bekijken hoe ik dan met het zwaartepunt uit ga komen. De Saito weegt namelijk zo’n 1000 gram (is het oude model) Daarnaast beschik ik nog over een Magnum 18cc 2-Takt van 780 gram, dat scheelt nogal wat…we zullen eens zien…

De afgelopen weken weliswaar aan de Active geknutseld maar nog geen tijd gehad om een update te plaatsen, bij deze dus;

foto1xx9.jpg

De transparante cockpit kap vond ik niet mooi, zwart moest het worden. Van binnenuit spuiten geeft altijd een leuk resultaat, voor de zekerheid de buitenkant maar even afgeplakt.

foto2ag4.jpg

Het resultaat…

foto3mm3.jpg

De kap nog een beetje bijgeknipt zodat deze goed aansluit bij de striping en vervolgens op de romp gemonteerd.

foto4vn1.jpg

Alle roeren zijn voorzien van CA scharnieren

foto5ti6.jpg

Rolroeren aangebracht, scharnieren verlijmd.

foto6sc4.jpg

Servokabels verlengd en doorgevoerd.

foto7dl1.jpg

Rolroerservo’s ingebouwd

foto8uy9.jpg

Bevestigingen geborgd met brandstofslang

Weer wat verder gekomen met de Active;

f_IMG4095m_7a5a8ea.jpg

Stabilo gepositioneerd en verlijmd. Voor het eerst de vleugel er eens opgezet i.v.m het uitlijnen..best groot...

f_IMG4099m_1b8db37.jpg

De bodem…blote buik nog zonder bellypan…die is binnenkort aan de beurt…

f_IMG4101m_6ba174c.jpg

Hoogte en richtingroer vastgelijmd

f_IMG4104m_6109828.jpg

Staartwiel gemonteerd.

f_IMG4109m_3aa9dad.jpg

En ook het hoofdlandingsgestel plus wielkappen erop geschroefd.

Laatst bewerkt:
Ziet er best netjes uit voor het geld:) Heb eens een Jamara Stripe gehad (zelfde prijs), daar heb ik nog wel eens nachtmerries van....

Grt.

Mooi, misschien quicklinks vervangen voor metalen ipv. plastic

tja de miningen zijn daarover verdeeld.
ik vind die sullivan dingen ook niks, die zijn geklonken en als je die niet borgt of als dat loslaat gaan ze open op de draad.

de likns van plastic klikken muurvast dicht.
maar als je dat 30 keer gedaan hebt vind ik het ook link worden.

ps waar koop je zon ding ? vind het een leuk kistje.

ja met een brandstofslangetje :?

als je dit niet recht afknipt scheurt er dat in 2 vluchten af.

@Alexzzz : die Jamara Stripe ziet er wel heeeeel erg low-cost uit…zeker met het huidige prijskaartje…:D

smallyn5.jpg

Gezien je nachtmerries is dit waarschijnlijk 1 van de eerdere ARF modellen van een aantal jaren terug met de beruchte ‘twijfelachtige kwaliteit’ of heb ik het mis?:confused:

@Gerard & Tim : kwiklinks zijn geborgd met (recht afgeknipte;)) dikwandige siliconen slang. Ik heb deze slang nog niet eerder zien scheuren.

Zie ook geen reden om de links meer dan 30 keer vast te klikken…ik kom niet verder dan 3- tot 4 keer in totaal tijdens en na het bouwen, daarna blijf ik er vanaf…:cool:

Kistje komt overigens bij Global-RC vandaan.

Maar goed, inmiddels heeft er een huwelijk plaatsgevonden: de Magnum en de Active zijn nu officieel een paar… \:D/

img4161jp6.jpg

Gaten met behulp van een malletje aangebracht…

img4163ou4.jpg

en vervolgens de motor erop geschroefd.

img4164ln3.jpg

Gasaansturing ook gelijk meegenomen.

img4166ex5.jpg

Tank in het schuimrubber gestopt, verder is de romp nog lekker leeg…

img4170pi1.jpg

Vooraanzicht van het geheel.

img4171ap5.jpg

Zijaanzicht…

img4172lb3.jpg

Bovenaanzicht…

img4174xw1.jpg

Uitlaatpijpjes moeten nog worden verlengd, anders gaat het straks een vieze boel worden daar onder de motorkap… :fadein:

Laatst bewerkt:
Winfried, ik hoop dat je nog een behoorlijk dempende uitlaat er op gaat zetten. Met zo eentje raak je velden kwijt.

Winfried, ik hoop dat je nog een behoorlijk dempende uitlaat er op gaat zetten. Met zo eentje raak je velden kwijt.

Oef...:-?...dat wil ik natuurlijk niet op m'n geweten hebben...:cool:

Daarnaast bleek de zijwand van deze demper ook nog eens de binnenkant van de motorkap te raken...:(....weg ermee dus...

Inmiddels een andere oplossing gevonden in de vorm van een Krumscheid bocht en een resonantie uitlaat...:yes:e.e.a. moet precies in de romp/ bellypan gaan passen...no worries dus...gaat helemaal goed komen...:bye:

We zijn weer een paar weken verder dus het is weer hoog tijd voor een update;

foto1ce1.jpg

I.v.m. de positie van het zwaartepunt heb ik de ontvangeraccu iets verder naar achteren geplaatst, zwaartepunt is nu volgens opgave . Twee trays gemaakt, één voor de accu en één voor de ontvanger.

foto2mo8.jpg

Ontvangeraccu en ontvanger ingepakt in schuimrubber en servo’s erin gezet.

foto3ok1.jpg

Antennebuis aangebracht en servo-aansturingen op maat gemaakt.

foto4jv0.jpg

Aan-Uit schakelaar zit nu ook op z’n plek…

foto6add4.jpg

foto6bko1.jpg

foto6clf7.jpg

Kleine aanpassing aan het model. Besloten om voor het richtingroer een push-pull aansturing te maken, extra geleider buis aangebracht zodat dit gerealiseerd kon worden.

foto7lk2.jpg

Het hoogteroer wordt met de bijgeleverde stuurstang aangestuurd.

foto8hj6.jpg

Om een idee te krijgen van de grootte even samen op de foto met de CAP580

Uitlaat wordt dus bij nader inzien een resonantie uitlaat.

In plaats van bij Krumscheid heb ik bij Just Engines een op maat gemaakte bocht besteld. En dat ziet er ongeveer zo uit;

foto9aef3.jpg

foto9bbx2.jpg

Het wachten is nu dus op de postbode met de uitlaatbocht, met een beetje geluk is die eind volgende week binnen en kan de uitlaatconstructie worden gemonteerd. Daarna aftellen voor de maiden…

Laatst bewerkt:
img4215lz2.jpg

Vorige week de resonantie uitlaat opgehaald bij een clubgenoot. Lengte is 40cm, gewicht is 150 gram. Denk wel dat dit gaat passen.

img4221uv0.jpg

Het is een Robbe type 7205 met instelbare kamer.

img4218cr8.jpg

Druknippel er gelijk maar op gemonteerd.

Helaas, de diameter van het achterste gedeelte van de Robbe pijp bleek te groot waardoor deze zich niet liet inbouwen... :?

Toen maar bij Just Engines een Tuned pipe van 40mm rond aan de lopende bestelling toegevoegd.

Inmiddels zijn de spullen binnen en is een en ander gemonteerd.

img4275vj9.jpg

Alsof het ervoor gemaakt is..past allemaal precies...en het kleurt zelfs... :D

img4277ns0.jpg

De uitlaatbocht is een stukje vakwerk. Ook de zijwaarste stelling en de motordomp zijn in het ontwerp meegenomen. 8)

img4279fx6.jpg

Bevestigingsplaatje voor de uitlaat gemaakt waardoor je het het geheel met de vleugelbouten vastzet. :wink:

img4286ly9.jpg

Is wel een handige constructie, ook tijdens opslag en transport van het toestel. Loop je tenminste niet rond met een zwabberende pijp.

img4281dh4.jpg

Het is een vierkamer demper die waarschijnlijk stiller is dan de Robbe pijp. Hij is ook 25 gram lichter, weegt 125 gram.

img4282um3.jpg

Bellypan past er nu netjes op en daar was het allemaal om begonnen...

img4283ud3.jpg

Kiekeboe :shock:

img4285vo0.jpg

Nu de motorkap nog dan is die helemaal klaar...

Als het weer meezit zal ik hem morgenavond op het veld eens aanslingeren...ben benieuwd naar de nieuwe 'sound' :roll:

Mooi,mooi mooi!
Is hem al af?
Idd,zéér mooie uitlaatpijp!

Veel succes verder met je toestel!

img1570kn8.jpg

De Active heeft de eerste vlucht achter de rug!:bday:

img1700ui6.jpg

Na het afstellen van de motor...

img1703wu1.jpg

en een reikwijdte test was het zover.

img1705yq5.jpg

Final check

img1707fn8.jpg

en GO!...:D

img1709iz2.jpg

Eerste indrukken zijn goed. De Active vliegt strak en direct. Hier kunnen we wel wat mee...

img1716cf7.jpg

img1725ew8.jpg

img1733dy4.jpg

Wie goed kijkt ziet een luchtballon op de achtergrond...

img1740ea3.jpg

En toen hield de motor het voor gezien...op het veld landen ging niet meer...dan maar het weiland erachter opzoeken voor een zachte landing in hoog gras...

img1742rb7.jpg

Dit ziet er misschien dramatisch uit maar het valt reuze mee. Landingsgestel was iets verbogen en een wielkap heeft er een scheurtje aan overgehouden.

Een en ander is al weer hersteld en de Active staat startklaar voor de volgende vluchten.

Bij nadere inspectie bleek de stationair naald van de carburateur buiten het bereik afgesteld te staan. Ik had de gasschuif pas schoongemaakt maar de schroef kennelijk niet voldoende teruggedraaid. Dit verklaart het moeizame afstellen van de motor en is hoogstwaarschijnlijk ook de reden van het afslaan geweest.

Naalden staan nu volgens fabrieksinstelling ingesteld dus volgende keer zal het vast beter gaan.

Back