Yoda

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dentompie, 28 jan 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Voor dubbelzijdig tape heb ik geen raakvlak genoeg, 't is maar een milimeter of 3 à 4. Voor draaien hoef ik me geen zorgen te maken want het geheel is ovaal.
    Spijkertjes, in plastic? Ik heb al wel gedacht aan M2 boutjes, maar ja in dun zacht plastic (dicht bij de rand) is dat ook niet erg betrouwbaar, en wel erg zichtbaar.
    Het zal wel een strook tape rondom worden, als ik het met gewoon cellotape doe dan plakt dat prima en je ziet het nauwelijks. Ben even druk met iets anders, maar ook voor de Yoda komt maidden no. zoveel ook wel weer...
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Yoda heeft gezwommen

    Na een jaar heeft mijn 2meter Yoda eindelijk weer gevlogen... eerste vlucht met 2S lipo, dat bleek wat weinig want hij wilde niet verder klimmen dan een metr of 20 (hoewel ik er al heel happy mee was dat-ie vloog en goed te besturen was).
    Toen een 3S 1000 mah erin gestopt (dat is een beetje proppen, want het rompje is een Dove shampo flesje en het kan er maar nét in.) Nu vloog-ie prima en klom moeiteloos.
    Alleen trad af en toe flutter op. Ik merkte dat als ik dan even wat Up gaf, het overging, dus het leek me geen reden tot paniek en ik vloog door. Maar op een gegeven moment begon het weer en kreeg ik het niet onder controle... na wat zwabberend duiken deelde de vleugel zich en de twee delen vielen in het meer dat grenst aan het clubveld.

    De club heeft een roeiboot voor dit soort gevallen, en tegen mijn verwachting in vonden we beide helften, de éne dreef vlak op het water, van de andere zag ik een puntje van de winglet boven water uitsteken... het andere uiteinde -met rompje en electronica- zat op een meter diepte... toen ik de vleugel uit het water tilde was het een erg mooi gezicht om, door de transparante bespanning, het water door die opengewerkte ribben naar beneden te zien stromen...

    De schade lijkt minimaal, alleen een rib bij de vleugeldeling is kapot (servostekkertje is er met geweld uitgetrokken). Hij zal weer vliegen, waarschijnlijk zelfs met dezelfde lipo...
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Inmiddels heb ik alle onderdelen gedroogd, de ESC bovendien voorzichtig schoongeborsteld (krimpkous weggesneden).
    Maar toen ik het allemaal aansloot kwam ik eerst tot de ontdekking dat de rechter elevon servo het liet afweten, en kort daarna kwam er een rookwolkje uit de ESC en was-ie écht overleden.
    Nou, een ESC had ik nog liggen. Een servo ook wel, maar ik zal de bespanning open moeten snijden... en ik dacht nog wel dat de servo's de minste kans hadden op waterschade.
    De elevons heb ik trouwens nu tweezijdig getaped, ze gaan nu wat zwaarder en ik denk dat dat een volgende keer wel tegen flutter zal helpen.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het heeft weer een tijdje geduurd (o.a. omdat het de laatste tijd nogal woei en dat leek me niet fijn voor een Yoda re-maiden) maar vanmiddag heeft-ie weer gevlogen.
    Tja... vliegen, sturen en klimmem ging allemaal prima, maar af en toe begon-ie weer te flutteren. Ik heb maar niet gewacht tot-ie weer in twee stukken uit mekaar viel, en heb 'm geland. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen... tot dusver heb ik niet veel plezier van dit model, ik had de scharnieren van de elevons stugger gemaakt in de hoop dat het zou helpen, maar het is de vleugel zelf die gaat flapperen.
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel vervelend zo :( Heb je al geprobeerd om de spleet tussen de scharnieren (heb je die?) af te dichten met plakband?
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn elevons scharnieren met tape; er is dus geen spleet.
    In een eerder stadium heb ik tape aan beide kanten geplakt (onder/boven) in de hoop dat een beetje zwaar scharnieren de flutter zou onderdrukken. Helpt niks. Eenmaal op gang, wappert de hele vleugel als een kolibrie.
    Ik heb mijn ervaringen net op de Zanonia-site gepost. Misschien krijg ik daar nog een bruikbare suggestie.
    Wel gek, ook op die site ben ik nooit berichten tegengekomen over flutter. Wel dat sommige Yoda bouwers een sterkere constructie gekozen hadden...
     
  7. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Flutter ontstaat als de vleugel niet torsie stijf is.
    Dan gaat deze net als een vlag wapperen in de wind.
    De Yoda is een lange slanke vleugel en is daar eerder gevoelig voor.
    Wat je zou kunnen doen is de bespanning goed strak spannen.
    Of de vleugel gedeeltelijk of geheel te beplanken. D-box constructie.
    Zitten de ribben nog wel goed vast op de carbon ligger?

    Groet Arthur.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Of de ribben wel vast zitten... tja om dat te checken zou eerst de bespanning eraf moeten.
    Ik heb ook al aan beplanken gedacht. Ik weet niet of ik dat nog zie zitten - als het toestel zich nou eerder had bewezen, maar ik heb er nog niet veel lol van gehad... en dan zo'n operatie, daarna wéér bespannen... Hij zou natuurlijk ook een boel zwaarder worden, hij zit nu aan het door de ontwerper geadviseerde maximum.
     
  9. firefox309

    firefox309 Guest

    en als je eens probeert van zonder motor te vliegen?

    dan is hij een heel stuk lichter, en misschien is het gewicht per cm² minder. of anders die winglets zoals ik in het verkoop topic zei...

    ik zou het anders niet weten.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Zonder motor zou ik hem alleen op de club met de huckepack kunnen vliegen.
    Het kan best dat-ie, als-ie lichter is, niet of minder fluttert, geen idee. Maar ik heb 'm gewoon opgegeven.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is een jaar of 8 geleden dat ik een Yoda 2-meter bouwde, de bouw- en vliegavonturen zijn in dit draadje beschreven, jammergenoeg zijn de foto's weg. Om te laten zien om wat voor extreem toestel het gaat, even een paar foto's van de site van de Duitse makers:
    [​IMG] [​IMG]
    Vliegen was niet zo erg succesvol (last van flutter) maar inmiddels kwam het idee bij me op om er toch nóg eens een te gaan bouwen. Beetje kleiner ditmaal; ik aarzel tussen de 1.60 en de 1.80 versie; big is beautiful, maar kleiner zal ongetwijfeld minder flutterneiging hebben.
    Ik vraag me af of er nog meer mensen op dit forum zijn met Yoda-ervaring; ik zou willen weten of een 1.80 Yoda nog erge flutterneigingen heeft...?
    Mijn Yoda van destijds was het eerste wat ik bouwde sinds ik een jaar of veertig eerder stopte met de hobby. Inmiddels heb ik alweer heel wat modellen zelf gebouwd (met wisselend succes) maar mijn voorliefde voor vliegende vleugels is ongeschonden. Ik heb eigenlijk wat te veel zwevers in mijn hangar maar ja het bouwen is zo leuk, vooral als het weer niet toelaat gewoon lekker te gaan vliegen...
    Wie heeft hier Yoda-ervaring, en: hoe zit het met de torsiestijfheid en flutterneiging van de 1.80 en 1.60 versie?
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, ik had dus al een jaar het vage plan om nog eens een Yoda te bouwen, en gluurde af en toe naar de website van Decker Planes.
    Blijkt sinds kort dat die site is verdwenen! Andreas Decker was al een paar jaar overleden maar als ik het goed heb begrepen werd de site en de levering van freespakketten door zijn weduwe en vrienden onderhouden. Maar kennelijk is dat nu over. Pech gehad. Had ik 'm maar een maandje eerder besteld.
    Of heeft er nog iemand een beetje knappe Yoda ongebruikt liggen? :)
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het is sowieso erg jammer dat Decker er niet meer is... Die man werkte met zo enorm veel passie en energie aan projecten, ongekend. Hij heeft voor mij wel 's e.e.a. uitgefreesd en ik stond met m'n ogen te knipperen toen ik het pakket uit Duitsland binnenkreeg: topkwaliteit.

    Even terug naar jouw wens inzake de Yoda. Wat misschien een erg leuk alternatief is en, naar ik verwacht, constructie-technisch wat meer kan hebben is de RES-Dart. Misschien ben je het modelletje al 's tegengekomen op RC-Network.de. Hier in ieder geval het linkje:

    https://zeller-modellbau.com/catalogsearch/result/?q=res-dart
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Hee... die Res-Dart kende ik nog helemaal niet. Qua vliegbeeld inderdaad net een Yoda; ietsje minder slankheid, iets meer gewicht... prop vóór i.p.v. achter, dat gooit wat lekkerder op... EN óók nog remkleppen; dat vind ik een grote plus, als er geen wind is vind ik het soms een hele toer om een beetje in de buurt te landen. Mooi toestel! Daar ga ik me in verdiepen en ja, dat zou 'm best eens kunnen worden. Zeer bedankt!
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Persoonlijk zou ik de prop (en motor) weglaten en inruilen voor het elastiek of gewoon met de hand een eindje de lucht in werpen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zou kunnen overwegen het zwaartepunt van de rolroeren vóór de scharnierlijn te brengen d.m.v. balansgewichtjes. Als je dat nog niet geprobeerd hebt.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bart, je kan ook Bernd Pfeiffer zelf benaderen.
    Het is een F5F wedstrijdvlieger, vliegt ook met een vliegende vleugel.
    Even op RC Network een PM sturen naar gebruikersnaam Pfeiffer.
    Of op zijn eigen website http://www.zanonia.de/kontakt.php?who=Bernd+Pfeiffer

    Op die website staan nog veel meer leuke modellen.

    Gert-Jan
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Inmiddels heb ik bij Zeller een RES-dart bouwpakket besteld. Moest nog even wachten tot de elektroversie leverbaar was (de motorloze versie was al een half jaar leverbaar maar de elektro nog niet). Pakket kan iedere dag arriveren. Hoewel ik niet zo'n erg trouwe poster ben (en ook niet zo'n strakke bouwer) zal ik er t.z.t. wel een bouwdraadje over starten, want dat is hier op het Forum nog niet.
    De RES-dart heeft vergeleken met de niet meer leverbare Yoda een paar voordelen; een trekschroef (dat is toch een stuk vriendelijker opgooien) en remkleppen (ik vind de term remkleppen eigenlijk fout want ze zijn niet echt om langzamer te vliegen...) want een goede zwever is bij weinig wind soms lastig binnen het clubveld neer te zetten, bovendien wil ik in geval van té goede thermiek nog wat verweer hebben.
    Als ik het pakket heb ga ik kijken of ik de carbon liggers misschien wil vervangen door geweven carbon (verkrijgbaar als boogschiet-pijlschachten, heb ik al eens gebruikt bij de bouw van de Parabola).
    Ik heb een voorliefde voor vliegende vleugels, en vind een gepijlde vleugel eigenlijk nog aardiger dan een plank (ik heb een paar planken gebouwd, meest recent de Eyecatcher van Schweissgut). Zal wel iets te maken hebben met mijn andere grote hobby, deltavliegen...
    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. Termin8r

    Termin8r

    Lid geworden:
    6 mei 2015
    Berichten:
    13
    Het hele portfolio van Andreas Decker is een tijdje geleden overgenomen door PMSoaring. Mijn persoonlijke ervaring met wat Birdies en een Banshee is dat de kwaliteit in orde is en de after sales verbluffend goed. Ook de diverse maten Yoda's zijn inmiddels weer leverbaar.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @bdoets
    Op yt kwam ik op het kanaal PamperTV nog een video tegen over de bouw van de RES-dart. Zeer leerrijk, maar IMHO is bij de bouw toch iets niet goed gegaan. Het gewicht vliegklaar zou een stuk lager moeten liggen. Ik hoop dat je gaat voor starthaak in plaats van motor... dit model schiet je met een handvol postelastiekjes al in een thermiekbel.
     

Deel Deze Pagina