Yoda

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dentompie, 28 jan 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja het wil nog niet helemaal lukken met de ResDart... recent weer een poging gedaan. Meteen na de start brak er een propblad los... (merkwaardig, snap nog niet precies hoe dat kon).
    Het toestel stallde en dook naar beneden de grond in. Schade valt mee, gebroken vleugelpen en een kapotte elevon pushrod. Komt weer goed...
    Maar het gaat zoals met bijna al mijn vliegende vleugels: op de één of andere manier vragen ze altijd wat meer aandacht dan een klassiek model, geven wat meer gedoe... maar ja als het dan uiteindelijk vliegt loonde dat wél de moeite...
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    @bdoets
    Ik ben wel erg benieuwd naar je bouwresultaat. Wat is het AUW geworden van de elektro-versie? En waarmee (motor, ESC, LiPo) heb je 'm uiteindelijk geëlektrificeerd?
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zal antwoorden in het ResDart-draadje. Eerst nog even wegen, dat had ik nog niet gedaan...
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Omdat je momenteel niet kan vliegen ben ik maar weer gaan bouwen. En hoewel ik nog 2 vliegende vleugel zwevers heb liggen die nodig gemaidend moeten worden heb ik me nog eens een Yoda 2 meter aangeschaft. Mijn tweede; over de eerste kan je ergens in het begin van dit draadje lezen- hij was aan de zware kant en dit was waarschijnlijk de oorzaak dat het ding sterke flutterneigingen had. Ik heb hem uiteindelijk verkocht, maar vond het nog steeds een mooi ding dus besloot er opnieuw een te bouwen, ditmaal gemotoriseerd met de hardware van mijn Robbe Sportwing, die inmiddels zo gehavend is dat-ie aan vervanging toe is. Weliswaar is de Sportwing maar 1,20m. span en mijn Yoda 2 meter, maar de Yoda is extreem licht van bouw en meer een echte zwever dus ik denk dat dat gaat kloppen.

    Oorspronkelijk werd de Yoda ontworpen door Zanonia flyers en later geleverd door Decker Planes. Inmiddels door PM Soaring in Schmitten. Momenteel is er nog een uitvoerige email discussie aan de gang tussen deze firma en mij, vanwege het ontbreken van een stukje 6mm carbonbuis (voor de vleugeldeling)... maar dat zal wel goed komen. Ondertussen ben ik alvast begonnen met het maken van de bouwplank:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
    eric_laermans vindt dit leuk.
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mocht er nog iemand zijn die een Yoda wil bouwen, binnenkort kan deze plank gratis worden afgehaald in Harderwijk. Maar eerst nog even bouwen...
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mocht er een moderator meelezen... langzamerhand zou het opportuun zijn de titel van dit draadje te veranderen in "Yoda 2meter" (of alleen maar "Yoda") maar dat kan ik niet omdat het ooit door iemand anders gestart is... ?
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]
    Er ligt al heel wat Yoda op mijn bouwplank, en er zit ook al heel wat CA aan mijn vingers.
    Nee ik zit niet naast de markeringen op de tekening... de vleugel is hier al los van de bouwplank, vanwege het invoeren van de servokabels.
    Overigens, ik gebruik nooit meer keukenfolie om de tekening af te dekken; ik gebruik brede doorzichtige tape (5cm breed, kost bijna niks bij de Action) en tape daarmee de liggers op de tekening af. Veel prettiger dan folie, het zit goed vast en je lijm (zelfs CA) hecht er niet aan!
     
    dries_neyrinck en eric_laermans vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zijn de ribben nou van triplex?
    Vroeger waren ze balsa toch?
    En waarom gebruik je zulk dik (lees zwaar) servosnoer, er bestaat veel dunner en lichter snoer.
    PS, ik heb ook een Yoda besteld, altijd leuk voor op de helling bij minimale wind.

    GJ
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja de ribben zijn triplex, en dat waren ze tien jaar geleden ook al.
    Ja je hebt gelijk, snoer is redelijk dik... had ik toevallig in huis, en modelbouwwinkels zijn tegenwoordig mondjesmaat open...
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb die van Bernd Pfeifer gezien en die ribben waren van balsa.
    Ik heb hier niet eens een modelbouwwinkel in de buurt die iets nuttigs verkoopt dus alles gaat online.
    Ik heb 0,08 mm2 servosnoer besteld, wil hem zo licht mogelijk houden.
    Volgens Bernd kan ie als je hem goed bouwt op electro rond de 400-450 gram wegen, nou weet ik niet of hij dan uitgaat van de balsa ribben of de freeskit.

    GJ
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb ik geloof in 2007 of zo een Yoda 2m. gebouwd, die had triplex ribben, alles was erg hetzelfde als nu, behalve dat nu het extra materiaal voor de deling ontbrak (carbon buis of staaf 6mm).
    Wel een verschil: huidige set is gelaserd i.p.v. gefreest, hierdoor iets betere passing.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je nu wel de koppeldelen?
    Ik vind het nadeel van laseren dat je dat roet er af moet schuren.
    Ik denk je oude set nog van Decker Planes was.
    Ik heb een uitvergrote Yoda gevraagd, dus alles 10% opgeblazen, koorde van de ribben, spanwijdte.
    Maar het is Pasen en dan is Duitsland echt dicht.

    GJ
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een stukje beuken rondhout als koppeling. Had liever carbon staaf gehad maar het lijkt me sterk genoeg... is geen toestel om mee te stunten.
    Ja die oude kwam van Decker Planes.
    Spannend, een vergrote Yoda... hoe werkt dat, dan moet je ook dikkere carbon buizen hebben? En de afstand tussen de ribben wordt weer 10% groter, da's wel jammer natuurlijk.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Je had beter een eigen topic gestart dan :thumbsup:. Verdient deze vogel ook trouwens...

    Wat ik me afvraag: Is de vleugel deelbaar om te stockeren en te vervoeren? Ik vind het een bijzonder ding alleszins.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In veel gevallen is hout sterker dan carbon.
    Carbon kan geen puntbelasting hebben, dan spat het uit elkaar, vroeger met vliegeren, je kon er kilo's aanhangen maar tikte je zacht tegen een paaltje dan brak het.
    Ja, de carbonbuizen moeten ook wat dikker, maar dat is mijn probleem, niet van de constructeur, dat los ik wel op.
    En de ribben komen inderdaad iets verder uit elkaar maar misschien kan ik dat opvangen door wat extra balsa her en der.

    Dries, je kan hem eendelig en deelbaar bouwen.

    GJ
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja de vleugel is naar keuze deelbaar, al levert de huidige leverancier niet meer alles wat je daarvoor nodig hebt. De deling is asymmetrisch, en je kan desgewenst twee delingen maken. Wat je extra nodig hebt is een stukje rondhout of carbon van plm. 6 mm doorsnee, dat zuigend in de ligger past.
    Je hebt wel de nodige bouwervaring nodig, en je moet goed Duits snappen om dit toestel te bouwen.

    Dentompie was dit draadje gestart onder de naam "Yoda 1,80", en het leek me destijds logisch om daar bij aan te sluiten ondanks dat ik een 2 meter maakte.
    De Yoda is leverbaar in vier spanwijdtes van 150 tot 200 cm, maar de hardware is identiek, bij een 150 zitten de ribben dichter bij elkaar.

    Het bouwpakket geeft heel beperkte aanwijzingen over de inbouw van een motor, en die gaan vooral over een borstelmotor. Dus ook dat vraagt de nodige eigen kennis.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2020
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik had deze Yoda eigenlijk willen uitvoeren met een centrale remklep (ja GJ, dat is een persoonlijke liefhebberij van mij, het heeft iets te maken met clubwedstrijdjes waar een doellanding bij hoort, laat maar zitten) maar ik geloof niet dat ik ruimte genoeg heb. Ik moet misschien weer gaan neuzen bij drogisterijen naar een plastic flesje van een geschikte vorm en grootte...
    Destijds had ik op mijn vorige Yoda een Dove flesje, maar de firma Dove is van model veranderd...
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Klaar voor het bespannen.
    Ik zie nu op de foto dat de winglets niet helemaal met elkaar lijnen... ik heb ze demondabel gemaakt maar er moet nog een torsiepennetje bij... komt goed.
    [​IMG]
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zorgt hier alleen de vleugelbuis en de bekleding voor de torsie stijfheid ?
    Hoe hou je dit recht tijdens het bekleden ?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kent mijn mening, als je voor de Yoda een remklep nodig hebt om een doellanding te maken dan moet je leren vliegen...

    Maar omdat je zo aandringt, kan je niet 2 klepjes, 1 in elke vleugelhelft, maken die omhoog kunnen klappen?
    Het zou met 1 servo kunnen die met 2 draadjes de klepjes naar boven trekken en door veerspanning naar beneden trekken.

    Als je zoiets maakt met de breedte tussen 4 ribben dan het je een klepje van 12cm, er zit al geen snelheid in de Yoda maar dan hangt ie helemaal stil.

    GJ
     

Deel Deze Pagina