Yorkshireman

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Happy-Spica, 31 jul 2007.

  1. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Hallo allemaal,
    Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een nog af te bouwen Yorkshireman. 8)
    Ik heb d zoekfunctie al gebruikt maar blijf toch nog met wat vragen zitten. :?
    Ben van plan om hem op 6v te gaan varen en wil toch ook wel gaan slepen met haar en zou graag willen weten welke motoren ik het best kan gaan gebruiken. :?:
    En zijn de assen die bij de bouwdoos zitten goed genoeg om mee te gaan varen,in de beschrijving staat dat je ze niet met vet mag smeren daar deze gesmeerd worden door water :?:

    Voor de rest vind ik het een pittig bouwdoosje maar wel een hele mooie.

    Mvg.Eric
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Happy-Spica :p
    Een paar foto.s van de assen :en de rest zeg veeeeeeeel meer hoor.
    En als het van mij was nam ik 12 volt :roll:
    Of je moest al de motoren hebben he :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Zo denk ik er ook over
     
  4. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Ik zal even wat foto'tjes maken van de assen.
    Wat is het grote verschil dan tussen 6 en 12v dan??
    Ik heb hier nog 2 motoren leggen,dit zijn graupner speed 500 8.4v motoren.
    Zijn deze geschikt voor dit project??

    Mvg.Eric
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wat ik er van weet zijn de assen van de Model Slipway niet van de allerhoogste kwaliteit, maar ik kan me vergissen.
    Vwb de motoren, mijn keuze zou het niet zijn.
    Als je nog kan (en wilt) veranderen zou ik voor wat langzamer lopende motoren gaan bijvoorbeeld de Speed BB 720 torque om maar eens wat te roepen
     
  6. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    het heeft even geduurd maar hier zijn de foto's van de assan van de Yorkshireman die bij de bouwdoos zitten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat de motoren betreft kan ik nog alle kanten op,die speed 500 maken ook een hoop geluid en draaien inderdaad erg snel.
    De 720 torque zijn vele male stiller en dat is al een flink pluspunt.

    Mvg.Eric
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Happy-Spica

    Dat zijn zeker kl------ assen :oops:
    Je moet watergesmeerde en met kogellagers nemen :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik zou zeker aan de schroefzijde geen kogellager nemen, dat is vragen om moeilijkheden.
    Gewoon bij Conrad bestellen: Messing buis, sinterbronzen glijlager(s) aan schroefkant, eventueel kogellager aan motorkant, en een stuk V2A staal als as. (misschien kun je de bijgeleverde as nog gebruiken als het een metrische maat is.
    En vetnippel op de koker solderen en klaar is kees.
    Goedkope, simpel te maken, en water dichte assen
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Een deel van de as draaid in het water deze komt in een witmetalen uithouder te zitten.
    Bombast heeft het model ook of heeft hem al verkocht, het probleem is de lagering bij de schroef.
    De as die hier boven staat is wel gelagerd.
    Gewoon een langere buis nemen met sinterbrons lagers anders wordt het veel te grof voor dit model.
    Maar neem eens contakt op met Bombarst uit Zuidbroek.
     
  10. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Hier heb ik wat hulp bij nodig,de messing buis kom ik wel uit maar de sinterbronzen lagers daar loop ik vast.Ik weet niet welke maten ik moet hebben.
    De as is 5mm dik en 300mm lang deze kan ik nog wel gebruiken.
    De koker is 8mm buiten en 7mm binnen en mag 250mm langworden deze kan ik wel vinden maar welke lagers heb ik daar bij nodig??

    Mvg.Eric
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Kijk Spica zo moet je het doen :roll:
    De koker is 8 mm buiten kant.
    Binnenkant is 6 mm.
    Zodat je een wantdikte heb van 1 mm.
    1/2 mm is te licht (doorbuigen)
    Daar doe je een as van 4 mm in.
    Aan de motorzijde Kogel lager met afdichting voor water.(simmiring)
    Aan de schroefzijde een Teflon lager.
    Dan hoef je de as niet te smeren
    mvg
    Frederik :D
     
  12. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    een as van 4 mm in een koker van 6? Dat springt toch alle kanten op?
     
  13. Mark DRC2

    Mark DRC2

    Lid geworden:
    6 jul 2006
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Heerlen
    Alleen als je de lagers weglaat!
     
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Buis rond 10/8mm bestnr221797-91 l=500mm
    Sinterbronslager inw rond 4mm (bij 5mm moet de koker zo groot worden) bestnr23713591 2st per as nodig
    As rond 4mm 237060-91 l =500mm

    Eventueel kun je nog een smeer nippel er op solderen, maar die heeft Conrad niet in z'n assortiment.
    Zo kun je relatief goedkope en goede schroefassen maken.
    Misschien wel een iets hoger stroomverbruik, maar geen simeringen die kapot kunnen gaan of kogellagers die vast kunnen lopen.
    En bij goede vet vulling gegarandeerd water dicht.
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Adam

    Ik heb en had het: over watergesmeerde assen hoor :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Heb jij wel eens een schroefas in je handen gehad dan. :?:
    Daar twijfel ik dan wel heel erg aan hoor :!:
    Ga maar naar Raboes toe.
    Koop daar een as en haal hem uit elkaar.
    Je zal vesteld staan van de ruimte .
    In de koker.mvg
    Frederik :D :D
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    En ik heb het over gewone conventionele assen, die eenvoudig zonder als te veel moeite te maken zijn.
     
  18. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    Mja ik heb wel eens een schroefas in mijn handen gehad..Ik bouw namelijk modelboten :roll:
    En volgends een wiskundige berekening heb je dan aan iedere kant 1 mm speling(6-4=2 2/2=1)
    Verder heeft men mij bij natuurkunde geleerd dat er bij zo een opening adhesie optreed. Dus loopt je boot vol water...En dat willen we niet he :wink:


    Groetjes,
    Laurens

    Ps, ik praat ook over normale assen en niet over een watergesmeerde...

    Edit: Ik had over het bericht van Mark DRC2 heen gelezen. Dan snap ik wat je bedoelt frederik :wink:
     
  19. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    wel eens gehoord van lagerbussen
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik zie hier nu maar pas dit draadje en ik wou er toch eventjes op reageren.

    M'n Christel II is een gemodificeerde Yorkshireman van Model Slipway en die vaart/sleept al jaren met de originele schroefassen.
    Ik heb enkel op die assen een smeerpijpje gesoldeert en deze dan volgespoten met schroefasvet. Geen vaseline o.d. maar vet wat ze in de 1:1 scheepvaart ook gebruiken. Ik beweer nu niet dat vaseline of uierzalf niet goed is, in tegendeel, maar ik kan nu eenmaal via m'n job gemakkelijk aan schroefasvet geraken.
    Zoals ik reeds zei vaart Christel nu al jaren met deze originele assen rond en heeft ze nog geen enkel spatje water in de machinekamer gekregen. :wink:


    Droop
     

Deel Deze Pagina