Your first thoughts... is dit wat?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 30 mrt 2016.

?

Is dit wat?

  1. Niet aan beginnen...

    9 stem(men)
    100,0%
  2. Ja, het lijkt me een leuk model, alleen ik weet niet waarom?

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Ja, dit model is prima.

    0 stem(men)
    0,0%
  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Al geruime tijd ben ik op zoek naar een leuke hellingzwever, ditmaal mèt staart (dus even geen wing, plank, staartloze, etc.). Het budget is niet meteen hoog, maar het moet leuk kunnen zweven ook aan de grotere hellingen zoals we die in Duitsland kennen. Ik kwam dit modelletje tegen van Aero-naut en het leek me wel wat:

    https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=131900

    Is het ook wat, of zijn de euro's beter besteed aan een ander model? Ik kan er vrij weinig over vinden op internet, hier zitten mensen met expertise, vandaar mijn open vraag.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ken 'm niet, hij lijkt wel okee, maar aan de helling zou het kunnen dat-ie aan de lichte kant is, dan zou het nuttig zijn als er plaats was voor wat ballast.
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ken m ook niet, wel Leuk klein dingetje, hier een filmpje (bij 4m/s) en hier nog een.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou mijn geld ergens anders aan uitgeven.
    Ten eerste is het modelletje in Duitsland zeker 15 a 20 euro goedkoper te vinden maar ik zou het daar ook gewoon lekker in de winkel laten staan.
    Leuk model dat het altijd doet is de Ridge Runt.
    En ik lees ook dat de Birdy DS van Decker het ook goed doet.
    In ieder geval, voor zo'n 100 euro koop je veel betere modellen.

    GJ
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Goede verhalen gehoord over de Ridge Runt, de tekeningen heb ik nog liggen. Zelf heel fijne ervaring met een vier kleppen Spinnin Birdy. Heerlijk aan de helling, met de kleppen zo ongeveer op de laatste meter te landen. Of op het laatste moment de kleppen weer intrekken en precies over de rand schuiven en doorvliegen.

    En het weer wordt weer beter en de avonden langer. Tijd om weer te gaan hellingvliegen.

    groet,
    Erik
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit soort kistjes doen het volgens mij het best op de kleinere hellingen.
    Op grotere helling vlieg je al snel heel ver van je vandaan waardoor zichtbaarheid een punt word.
    Mijn SIG Ninja, van 130cm, doet het goed op de duinen maar wordt op een Oostenrijkse berg al snel klein, en met kleine kistjes is ver weg vliegen niet echt leuk. Die wil je laag en hard voor je neus langs jagen....ik bedoel....die wil ík laag en (relatief) hard voor mijn neus langs jagen;)
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik ben het helemaal eens met Justus. In de praktijk komt het er dan op neer dat je dan zelfs op een grote helling kleinschalig vliegt. Op zich is daar niks mis mee, maar als je je vaardigheden wil uitbreiden, kies dan ook voor een grotere kist met iets meer prestaties.

    Max
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Gelet op de openingspost van Eric begrijp ik dat hij een niet te dure, goed vliegende zwever zoekt voor aan de helling. De genoemde modellen voldoen daar ruimschoots aan. Er zijn, ook goed vliegende, grotere modellen maar die worden in het algemeen ook duurder. Met zelfbouw kun je soms kosten nog beperken maar steeds vaker is ARF heel goed betaalbaar. Kijk alleen maar naar de kosten van folie.
    Ook aan een grote helling kun je met een kleinere zwever prima vliegen. Je bepaalt zelf hoe ver weg je vliegt. Omgekeerd past een grote (meer dan 2 meter) zwever niet altijd op een kleinere (Nederlandse) helling.

    @ Eric: bedenk rustig wat je wilt voor model, welk budget en waar je er hoe mee wilt vliegen. De keuze is reuze.

    Nieuwsgierig wat je gaat kiezen

    groet,

    Erik
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn ervaring is dat vrijwel alles op nederlandse hellingen vliegt. Ik heb ervaring van Nexus 900 (google is uw vriend!) Tot 3,5mtr Twin Astir en alles wat daartussen zit.

    Maar op grotere hellingen worden mijn kleinere kisten (<2mtr) snel te klein. Een Alula wegvliegen tot een stip is erg leuk maar soms moet je nog verder weg om de echte goede lift te pakken
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ontzettend bedankt voor de reacties :). De uitslag van de mini-enquete: 4 stemmen 'niet doen'. De RidgeRunt en Bridy zijn idd ook prachtige modellen.
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik ben benieuwd of het Oekraine-referendum net zo'n eenduidige uitslag krijgt:):):)

    Met de Ridge Runt heb ik ook heel wat uurtjes aan de helling gevlogen. Prima ding als je hem van tekening bouwt. De kwaliteit van de bouwdoos vond ik minder (waaibomenhout). Maar dat is geen issue omdat die bouwdoos bijna niet meer te krijgen is.

    Als budget een randvoorwaarde is, dan kun je natuurlijk ook voor tweedehands gaan. Meestal is daar wat geduld voor nodig, maar er komen genoeg geschikte zwevers voorbij.
    Max
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Thx Max! Blijft de RidgeRunt ook boven aan een IJsseldijkje of moet je dan eerder denken aan D'n Slaper?
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik heb de Ridge Runt ook gevlogen aan de dijk. Maar dan wel bij een 4 tot 5 beaufort daaronder gaat het niet lukken.

    Max
     

Deel Deze Pagina