Ypsi Daidalos

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door JenR, 11 jun 2014.

  1. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Ik heb een heel erg mooie Ypsi Daidalos 230 overgenomen van een forumlid hier. Deze was nog nieuw en dus niet gebouwd. Dit is een redelijk ambitieus project voor mij, aangezien ik nog nooit iets gelijkaardig gebouwd heb. Aangezien ik rolstoelgebruiker ben, en dus ook niet zo handig, zal ik dit samen met een goede vriend bouwen die ook gebeten is door het rc virus. Hij heeft ook geen bouwervaring, maar is wel een handige schrijnwerker :thumbsup:

    Op internet is er erg weinig te vinden over de daidalos, ik heb nergens een goed bouwverslag gevonden, daar hoop ik met deze post verandering in te brengen :).

    Beetje info over de daidalos:
    Spanwijdte: 2m30cm (er zijn ook uitvoeringen van 2m50 en 2m)
    Vleugels: Ailerons + 2 flaps (2 delen)
    Materiaal: XPS kern met glasvezel erover en versterkt met carbon
    Staart: X tail (V tail bestaat ook)
    Leeggewicht: 277.6gram
    Gewicht met elektronica: waarschijnlijk tussen de 500g - 550g

    Dit is dus een erg lichte zwever, beetje vergelijkbaar met de Reichard Magic (2m) of Reichard Cumulus (2m50) maar dan nog een stuk lichter... Dit zal een echte floater zijn voor weinig wind (max 3bft?). Wie weet kan ik er een F5J wedstrijd mee vliegen :)

    Tijd voor fotos:

    Alles samen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Pod met stukje van de boom:
    [​IMG]

    Elevator:
    [​IMG]

    Rudder, deze komt bovenop de staart voor de elevator te staan:
    [​IMG]

    De servokabels voor de flaps en ailerons zitten reeds in de vleugel verwerkt:
    [​IMG]

    De 2 vleugelhelften:
    [​IMG]

    De pod met de canopy:
    [​IMG]


    En dan nu alle gewichten:

    De elevator:
    [​IMG]

    Rudder:
    [​IMG]

    Vleugelhelft 1:
    [​IMG]

    Vleugelhelft 2:
    [​IMG]

    pod:
    [​IMG]


    En zo zou hij er moeten uit zien als hij klaar is:
    [​IMG]



    Qua servo's ga ik voor 4x D47, en 2x D60 voor de flaps. Dit wordt aangeraden en bijna iedereen op het tsjechische stoupak forum doet het ook zo.
    Motor: Thunder Tiger Obl 29/09-07A, deze motor had de vorige eigenaar voor ogen, dit lijkt me wel ok.
    Prop: 10x6 Cam Carbon met 34mm turbo spinner
    ESC: Skywalker 40A, dit is ook van de vorige eigenaar, lijkt me overkill maar dat is niet zo erg neem ik aan...
    Batterij: Waarschijnlijk 3S, grootte weet ik nog niet, dat zal van het COG afhangen.
    Receiver: Spektrum AR6260 carbon


    Aangezien dit dus de eerste keer is dat ik zo'n kist bouw en de handleiding nogal summier is, zal ik hier regelmatig mijn vragen stellen. Ook hou ik jullie op de hoogte van de bouw :)
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2014
  2. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Mijn voornemens om alles mooi te documenteren waren blijkbaar enkel voornemens, toch een poging... Sorry voor de fotokwaliteit, deze zijn met mijn gsm genomen...

    - De servo's zitten in de vleugels, vierkantjes uitsnijden, schuim eruithalen, epoxy, klaar. Ook servo horns en servo rods aangesloten.

    - gaten geboord in vleugel en gaten in de romp om vleugel vast te maken.


    De romp moet verstevigd worden bij de gaatjes zodat de vleugels daaraan kunnen bevestigd worden met M3 bouten.

    [​IMG]

    Ik was aan het twijfelen om een stukje aluminium onder de gaatjes in de romp te lijmen en daar een M3 draad in te tappen ofwel een stukje multiplex met een vastgelijmde moer. Uiteindelijk heb ik inslagmoeren ontdekt, dus dat is het uiteindelijk geworden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De M3 inslagmoeren waren iets te breed, dus stukje afgehaald met dremel zodat ze mooi naast elkaar passen.
    Ze ingelijmd met 15min epoxy, goed opletten dat er geen epoxy in de moer terecht komt (afplakken met klein stukje tape).

    - De volgende stap was de staart. Eerst het hoogteroer bevestigen. Volgens de handleiding moest er een klein stukje balsa hout gemaakt worden waarop je het hoogteroer op de carbon buis kan bevestigen. Het hoogteroer moet parallel zijn met de middenas van de buis.
    In plaats van een balsa blokje, heb ik op het werk een blokje geprint (3D) dat perfect past, en rekening houdt met de juiste hoek zodat het hoogteroer mooi waterpas is.

    3D ontwerp:

    [​IMG]
    Gewicht van het blokje was maar 1gram, ideaal dus :)

    En hier kan je het blokje zien zitten tussen de boom en het hoogteroer:

    [​IMG]
    Aan elkaar gelijmd met 24h epoxy en glasvezelmatje.

    Op vorige foto zie je ook de neus liggen, hierin heb ik het motorschot vastgelijmd (24h epoxy + glasvezel) en een servo tray voor roer en hoogteroer. Het motorschot en servo tray heb ik laten lasercutten (snijlab).
    De neus heb ik afgezaagd onder een hoek van 2graden naar beneden en 2 graden naar rechts.

    - Daarna volgde het richtingsroer. Hiervoor heeft mijn vriend een hulpstuk gemaakt in MDF waarin het roer mooi vertikaal kon vastgehouden worden. Op deze manier kan je het heel makkelijk vastlijmen met 24h epoxy en een matje glasvezel:

    [​IMG]

    Je kan zien dat het richtingsroer onderaan een beetje afgeschuurd is, zodat het net boven het hoogteroer past.


    De volgende stap is de staart afwerken (servo horns, verenstaal plooien en installeren), daarna de staart aan de romp vastlijmen, de elektronica in de neus, en dan is hij klaar volgens mij.

    1 vraagje nog, ik zoek een buisje om in de 2 roeren te steken zodat ik daarin de veren kan bevestigen. Ik vrees dat de veren anders door het roer zouden scheuren... Welk soort buisjes gebruiken jullie hiervoor? Het moet allesziens zeer dun zijn want die roertjes zijn erg dun...
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2014
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    ik gebruik buisje van binnenkabel waar normaal staal in zit
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zijn het 0.3mm verenstalen veertjes? Ik lijm die altijd met PU bruislijm in het schuim. Dat houdt het goed bij mijn DLG's.
     
  5. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Hmmm, bruislijm, kende ik nog niet. Zal ik even achter zoeken :) Binnenkabel is ook een optie anders.

    Het zijn inderdaad verenstalen veertjes van ongeveer 0.3mm. In het hoogteroer zal ik er 2 steken aangezien dit toch een stuk groter is dan bij een dlg, aan elke kant eentje.

    Edit: blijkbaar heeft mn vriend PU lijm staan. Gaatje in roer duwen, pu lijm erin proppen, veer erin drukken, klaar? Is er geen water nodig zodat de lijm uithard?
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het is idd PU-lijm. Extra water is niet nodig. Dan gaat het te hard bruisen.

    Maak anders eerst eens een proefstukje zodat je wat gevoel voor de hoeveelheid benodigde lijm krijgt.
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Alex Hoekstra gebruikt voor zijn Twisters helemaal geen buisjes. Gewoon (foamsafe) CA.
    Kijk bij de manual op Manual Twister 3
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Veertje vastlijmen?
    Bij mij zitten ze al jaaaaaren zonder één druppie lijm.
    Eruit lukt alleen als ik de boel helemaal demonteer ....
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Pas op: pak dan wél foamvriendelijke secondenlijm! Anders krijg je ruimte voor een hele grote veer..............
     
  10. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    foamsafe CA is het geworden, ging vlot :)
    Vanmorgen heb ik de staart met de romp verlijmd met 24h epoxy, vanavond of morgen dus beginnen met elektronica erin steken. De maiden zal nog voor deze week zijn hoop ik!
     
  11. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Zeer mooie en lichte zwever, dit. Ik heb zelf het DLG broertje en ik moet zeggen dat de bouw vlot verlopen is en de kwaliteit van de delen prima.

    Alleen zijn de geplaatste foto's niet te zien, is daar wat aan te doen.

    Ik volg met grote belangstelling dit draadje, maar zonder foto's.....
     
  12. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    oeps, foto's zijn hersteld...

    Ik vlieg met spektrum en was van plan om de 6-kanaals AR6260 carbon receiver te gebruiken. Ik dacht dus om de flaps op een Y-cable te steken. Maar bij het installeren van de flapservo's in de vleugel heb ik blijkbaar niet goed nagedacht aangezien ik ze er beide omgekeerd in heb zitten waardoor je ze niet kan aansturen met een Y cable (ene gaat omhoog als andere omlaag gaat).
    3 mogelijke oplossingen
    - servo omdraaien, moeilijk aangezien ze vastzitten met 24h epoxy (wel in tape ingewikkeld, dus zou wel gaan).
    - smart Y-cable, die kan het signaal 'inversen', dit is extra gewicht en mogelijkheid tot falen, dat wilde ik niet
    - Een 7+ kanaals receiver gebruiken en beide flaps op ander kanaal zetten

    Aangezien 2 flap servo's op 1 kanaal nooit echt ideaal is qua trimming (je moet ze beide tegelijk trimmen) heb ik voor optie 3 gekozen. En aangezien ik al lang aan het twijfelen ben om over te schakelen naar een taranis zender heb ik dat dan ook maar direct gedaan.
    De receivers voor de taranis zijn veel goedkoper dan de spektrum receivers en dan kan ik ook makkelijker met telemetry werken. Vrijdag dus een taranis besteld, hij is diezelfde dag verzonden uit international warehouse met fedex priority, dus ik hoop hem volgende week te hebben :)
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat was de beste keuze!
    Veel plezier er mee.
     
  14. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Ondertussen is de taranis binnen en is de daidalos helemaal af. Totaal gewicht is 574gram.
    Gisterenavond was de maiden flight!

    Eerst een paar keer gooien zonder motor om te kijken of alles in orde is... Wow, wat blijft die glijden!
    Daarna ging het met de motor ook supervlot. De motor dat ik uiteindelijk gebruik is een Emax GT2215-09 1180KV. Deze had ik nog liggen en past mooi in de romp. Waarschijnlijk is dit type wel iets te krachtig voor deze zwever, verticaal omhoog was geen enkel probleem.

    Aangezien de vlucht pas om 20:30 was, was er natuurlijk geen thermiek, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Er was 0 wind, dus perfect om te trimmen en te kijken of het COG goed zit. Het zou toch nog een stuk naar achteren moeten. Ik heb de 55mm van de handleiding genomen, maar dit is wel erg conservatief. De batterij kan nog een halve cm achteruit dus heel veel zal dat niet uitmaken denk ik.
    Beste oplossing is wss een lichtere motor kopen... Ik zie nog wel...

    Landen ging supermakkelijk met flaps die 90 graden naar beneden kunnen. Volgende keer butterfly eens testen.

    Hopelijk volgende keer met beeld!
     
  15. Vrancken chris

    Vrancken chris

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    59
    Locatie:
    limburg (Belgie)
    Proficiat met je eerste vlug ,hopelijk mogen we snel een filmpje zien.
    Gr. , van de vorige eigenaar.
    Chris
     
  16. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    hmm, een filmpje is er nog altijd niet. Ik ben wel erg blij met de daidalos.

    Ik wou gisteren het kevlar touw die mijn elevator bestuurt (push-pull) beter afstellen waardoor ik de vleugels er moest afhalen. Toen zag ik dat er een probleem was dat ik best moet fixen...

    De vleugels worden vastgeschroefd met elks 2 metalen M3 schroeven.

    [​IMG]

    Zoals je ziet zitten die achterste 2 schroeven zeer dicht bij de rand van de vleugel. Dit is niet ideaal maar dit kan niet anders omdat de pod eronder ook heel smal is.

    Hieronder zie je de schade:

    bovenkant:
    [​IMG]

    onderkant:
    [​IMG]

    Aan de buitenkant is er dus een balsa ligger die naar buiten geduwd is, waarschijnlijk door een ruwe landing.
    Achter het balsa zit er volgens mij een stuk epoxy, waarin je het M3 gat moet maken. Volgens mij zit er echter tussen het gat en de balsa geen epoxy omdat het gat teveel aan de buitenkant geboord is...

    Hoe kan ik dit best oplossen en verstevigen?
    Een gans stuk (2x2cm) uit de vleugel halen en opvullen met 24h epoxy om er dan een nieuw gaatje in te boren? Dan zou er op dat stuk wel geen balsa meer zijn aan die buitenkant...

    Of zou ik het zo kunnen laten en gewoon verstevigen met epoxy+glasvezel? Ik zou een paar stukjes glasvezel van op de bovenkant langs de zijkant naar de onderkant kunnen leggen, en dan het gaatje opnieuw door het glasvezel boren...

    Wat denken jullie?
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Balsa rib eruit (deels of helemaal, ik zou voor helemaal kiezen.).
    Tri-/multiplex rib er voor in de plaats.
    Op maat maken zodat de schroef er ruim langs kan als de rib op z'n plek zit.
    Aan beide zijden een laagje Kevlar aanbrengen met epoxy.
    Die rib in de vleugel lijmen.

    Dat is een paar gram zwaarder en 10-20x sterker.
     
  18. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Het is een erg groot gat. Ik heb bij mijn Notos deze gaten opgevuld met een mengsel van epoxy en micro balloons. Hard laten worden en er vervolgens gaten in geboord van 3mm (De dikte van de schroeven).

    Verder heb ik bovendien twee plaatjes (ca 15 x 15 x 1 mm) cf onder de schroeven geplaatst omdat ik ook bij mij zag dat de schroeven de neiging hadden in de vleugel te verdwijnen (Bij een DLG komt er veel kracht op deze plek). Ik denk dat dat echter niet nodig is bij dit vliegtuig.
     
  19. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Het gaatje dat je nu ziet is ook maar 3mm hoor, en langs de rand is het een klein beetje uitgeduwd waardoor het daar nu mss 4mm is.
    Of heb je eerst een groter gat gemaakt dat je daarna opgevuld hebt? Heb je daar een foto van?

    Als ik de huidige rib eruit moet halen, hoe doe ik dat dan? Die zit volgens mij goed vast...
    Hoe zorg ik ervoor dat de nieuwe rib exact dezelfde vorm heeft? De vleugel verticaal op een stuk multiplex zetten, aftekenen en uitzagen/schuren?
     
  20. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Ok, het lijkt een stukje groter op de foto, dat gat......
    Inderdaad heb ik eerst grotere gaten (8mm) in de vleugels geboord en daarna opgevuld.
    Je kunt natuurlijk altijd de gaten groter maken en daarna opvullen en het nieuwe 3mm gat maken. Ik heb er helaas geen foto's van.

    Hier wel de Notos build manual:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina