He die Eddie,
Ik zie dat je wat problemen heb met je motor.
Het was niet echt handig om dat schroefje wat afgedekt was met witte lijm eruit te halen.
Dit schroefje regelt de “fuel flow”. Beter is deze op te sturen en opnieuw af te laten stellen door YS.
Ik weet dat jij graag met WD-40 of after run oil werkt, maar gebruik dit NOOIT in een YS of
OS met regulator. De petroleum vreet de silicone kapot, na gebruik kan je nog 1 keer vliegen.
Ik hoop dat ik op tijd ben, anders moet je een nieuw membraan en check valve kopen.
Ik weet niet of RC-Heli-Shop in Breda nog bestaat?,maar daar kan je ze kopen.
YS is geen moeilijke motor om te tunen, echter er zit een groot verschil in benaming van de naalden. Ys noemt de HOVER naald ook de main needle, deze naald gereld het midden gebied, terwijl bij OS en gelijke de main needle de volgas naald is. De volgas naald wordt door YS de HIGH of SUB naald genoemd en de sub wordt weer verward met het middengebied.
De lange naald is de ‘Hover, midden’ naald en deze is langer omdat je hier makkelijk bij kan en aan deze naald mag je na hartelust aan draaien. De korte naald is de ‘High, volgas (sub)’ naald en is korter omdat je deze een keer afstel en daarna met rust moet laten.
Veel maken de fout door te denken dat men met beide naalden het midden gebied moeten afstellen, maar dat is de taak van de carb zelf. De Sub is alleen voor volgas, de Hover is alleen voor hover en mid, en de idle is alleen voor stationair.
De Hover naald levert brandstof tot 100% carb opening
De Sub naald levert brandstof vanaf 50% tot 100% carb opening.
Vanaf 25% tot 50% draait de motor ALLEEN op de hover naald, de Sub doet niets.
Vanaf 50% tot 100% wordt de invloed (brandstof levering) van de Hover naald steeds minder, bij volgas is dit nog maar 5%.
Vanaf 50% tot 100% wordt de invloed van de Sub naald steeds groter tot maximaal.
Dus bij 75% carb opening levert beide naalden ieder ~50% brandstof.
Het afstellen van de motor is ook niet moeilijk, maar je moet wel de juiste volgorde bewandelen.
Ga de motor niet afstellen in de eerste 2 min maar na 4-5 min, de motor is nog niet warm
genoeg. Ys houden van toeren dus stel de motor met ~1960 toeren af. Later ga je als je dat wil op een lager toerental zitten.
Als eerste stel je de volgas SUB naald af en dat betekend dus dat je volgas moet vliegen tegen de wind in. En niet een klein stukje maar zoals ze met F3C doen, ~8sec. De motor moet heet worden.
Gebruik 13˚ pitch en zet beide naalden op iets meer dan 1,5 slag open. Gebruik een Enya-3!!!!
Wanneer je voorbij vlieg dan kijk je naar de rook pluim, als deze dik en wit is dan staat het te rijk. Ga met 2 clicks tegelijk armer totdat de pluim grijs en minder wordt. Klaar. Laat deze naald verder met rust en ga eerst 3 gallons opvliegen. Stel daarna eventueel de Sub bij.
De Hover naald is wat lastiger omdat dit afhangt van de vliegstijl. Hier doe je eigenlijk hetzelfde, je gaat steeds armer totdat de dikke rookpluim veranderd naar grijs. Deze naald stel je dus het meeste af. Hier doe je Tic-Toc, rollen, flippen, funnel, pitch pumping of gewoon 8jes vliegen.
Een tweede manier is, door de heli volgas loodrecht omhoog te sturen, maar wel echt HOOG.
Hier kijk je ook goed naar de rook, deze mag niet constant minder worden. (te arm)
Vanaf hoog trek je de heli hard (negatief) naar beneden tot ongeveer de helft, en je vangt de heli af en breng hem in de hover, nu kijk je of de rookpluim meer of minder is. Als de rook meer is staat de Hover naald rijker dan de Sub naald.
Aan het eind van de tank zet je de heli op de grond en zet hem in ‘Throttle Hold’, nu moet de motor meteen in idle gaan draaien. Als ie blijft hangen is ie te arm of wanneer de motor steeds langzamer gaat draaien en afslaat is ie iets te rijk.
Bij je laatste vlucht altijd de warme motor, met afgeknepen brandstof slang, starten met glower zodat alle brandstof in de motor wordt verbrand. Klaar.
Veel plezier met je YS motor.
Groet Frans.