zaagblad propellor

ron van sommeren

Forum veteraan
Zie
Hacker Motor GmbH

Antrieb%203-600_1.jpg
 
hiermee kun je niet alleen het gras maaien maar ook dikkere takken en struiken zijn geen probleem :p
 
Met deze set zou je F5D weer in Nederland kunnen herintroduceren :)
Gaat harder dan F3D :)

Gerben
 
152xwhalepower.jpg


Der neuartige Rand, der wie eine Reihe von Klingen oder Zähnen aussieht, bedeutet eine radikale Abkehr von dem schlanken und glatten Design, dem die Blätter der meisten Windkraftanlagen entsprechen. Es zeigt sich schon bei den ersten Versuchen, daß ein Blatt mit Höckern wesentlich geringere Windgeschwindigkeiten aufnehmen und nutzen kann als herkömmliche Blätter. Das Ontario Centre of Excellence fördert die Entwicklung gemeinsam mit der Ontario Power Authority schon im Frühstadium mit 70.000 $, um eine Kooperation mit den Windenergie-Ingenieuren der University of Western Ontario zu initiieren.
Die Technologie soll sich auch bei Ventilatoren, Propellern und Tragflächen einsetzen lassen, denn die Versuche zeigen, daß zusätzliche Tuberkel in allen Fällen einen höheren Wirkungsgrad und eine geringere Neigung zum Strömungsabriß mit sich bringen. Windturbinen mit Höckerrand produzieren mehr Energie, sind leiser und nutzen auch turbulente Strömungen viel besser. Bei einer Blattlänge von 50 m hat jeder Höcker die Maße etwa eines VW-Käfers.

Johannes
 
Het verbaast mij dat de zaagtandgeometrie in de modelbouw nog niet veel eerder succesvol is toegepast.
De technieken om het te maken zijn al lang beschikbaar.
Maar ik snap het wel, want wie durft zijn nek uit te steken of anders gezegd de ontwikkeling vergt vele manuren. De hele materie is zo complex dat je zonder hulp van dure computerprogramma's en vijf-assige cnc-gestuurde freesmachines geen winst valt te behalen.

Met spanning wacht ik op de eerste F3J zwevers met zo een futuristisch ogende vleugel.

Johannes
 
Prachtig! Walvistechniek, hydrodynamica. Er is overigens ook een uitgebreide studie naar gedaan bij de TU Delft voor windturbines. Artikel in de Ingeneur. Al weer een flinke poos terug.
Wellicht voor de Walvis erg interessant omdat deze efficiënt de aardkloot moet omkruisen, en dus evolutionair moest letten op z'n energie reserves.
Z'n snelheid is daarbij niet zo heel erg hoog, maar met die afstanden zal het zeker meetellen.
Zou mooi zijn als het daadwerkelijk resultaat oplevert in de techniek.
Bij vogels zie je het niet terug, noch bij andere diersoorten?
 
Laatst bewerkt:
Bij de SE-1 vrijvlieger word ook met hulp van een woldraadje direkt op de neuslijst een langere vliegtijd bereikt .

Door dat draadje ligt de stroming beter aan en de vlieger heeft daar door meer lift . ;)

Mvg Johan
 
Het woldraadje werkt perfect bij de vrije vlucht vliegtuigen maar de zaagtand geometrie heeft toch een andere uitwerking op de stroming om de vleugel.
Zou je een woldraadje op de propeller plakken zal je niet de prestaties van de zaagtand propeller halen.
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als een woldraadje het zelfde effect oplevert dan de zaagtand geometrie.
Scheelt extreem in de kosten.:p

Johannes
 
Naast dat woldraadje werd er ook gebruik gemaakt van zigzag band. Multiplex gebruikt dit ook op zijn Cularis, zelfs de langebaanschaatsers en ook wel andere sporters gebruiken deze methode ook.

Echter die zaagtandpropellor is toch weer iets anders dan een turbulator die ergens op de vleugel geplakt is.
Misschien dat een ruw oppervlakte van een propellor toch nog iets kan doen ivm loslating van de aangestroomde lucht, waardoor de efficientie licht omhoog zou kunnen gaan. Maar dat mogen de heren specialisten gaan bestuderen.
 
Deze walvis zaagtand heeft vooral bij hoge invalshoeken een gunstig effect door de loslating uit te stellen tot hogere invalshoeken.
Dit in tegenstelling tot de hier genoemde 'woldraadjes' en zigzag tape die gebruikt wordt om locale (laminaire) loslaatblazen te voorkomen of te verminderen.
De toepassing van de zaagtand voor F5D zit hem in het volgende.
Het toepassen van langzamer draaiende grotere props levert een winst op ten aanzien van efficiency en geluid. Deze props hebben dan een zeer grote spoed in verhouding tot hun diameter.
Tijdens de startfase is in dat geval de invalshoek van het blad zeer groot en het blad daarmee grotendeels overtrokken. Resultaat: een zeer trage start.
Om dit te voorkomen is de zaagtand technologie weer van stal gehaald (patent aanvragen dateren uit de 90er jaren) en met succes.
Voordeel tijdens de start, met meer trekkracht dan zonder de zaag, terwijl tijdens cruise geen voor- of nadeel optreed.

Rick
 
Erik, klapprops voor speedvliegen zijn al te verkrijgen bij Reisenhauer. deze props zijn ontwikkeld door Ralf Okon en zijn team.
 
De tijd voor die kleine propjes is voorbij, nu is alles in de speedvliegerij afgestemd op de 7x10 of de grotere maten zoals 8,5x23 en in die regio......
 
Back
Top