zaagblad propellor

Tja, ofwel een mooie outrunner er voorop met een 7x10 of een leuke motor met vertraging en dan een mooie "grote" klapprop erop.

In het "electro" pylon racen gaan ze allemaal over naar dit soort combi's met grotere props, niet alleen vanwege het hoge schelle propgeluid van props die 30.000 tot 40.000 toeren draaien, maar ook vanwege de snelheden die nog hoger worden.

Het hoge propgeluid is voor mij zeker een issue wat me van de F5D kisten gehouden heeft. Heb nodig wat tijd te reserveren om bij te lezen ;)
thx!

De zaagtand is (nog) niet te koop bij Hacker.
Het is een prototype en men twijfelt nog of men hem in produktie gaat nemen.
De props van Reisenauer zijn prima bruikbaar maar zijn volgens mijn info niet ontwikkeld door Ralph Okon.

De GM klappropjes zijn mooi om te zien maar (te) duur.
Als het goed is vliegt er hier iemand op het forum met zo'n propje.
Nadeel blijft het gejank, dat maakt vliegen met een F5D model vrijwel onmogelijk in Nederland.
Gerben en ik hebben al getest met een vertraagde motor met grote prop en spoed, de eerste testen waren veelbelovend, het ging hard en maakte weinig geluid.
Inmiddels vliegen er ook al wat belgen met een soortgelijke aandrijving in wedstrijdconfiguratie.
Toerental bij ons testmodel lag op zo'n 12000-14000 rpm bij 23,5" spoed.
Volgende testmodel ligt op servo's te wachten maar daar komt ook weer een kontronik 480 in met 5:1 gear en 10x17 of 8,5 x 23,5 prop op.
Model is een Viper F5D van Stratair.
Als ik de servo's heb zal ik wel een verslagje schrijven van dit kwalitatief niet zo'n best toestel.

GJ

Laatst bewerkt:
Als je tipsnelheid boven Mach 0.5 komt kan het i.v.m. geluid zin hebben om naar een grotere prop te gaan bij lager toerental en evenredig grotere spoed.
Wanneer de spoed diameter verhouding boven de 1.5 komt kan het naar mijn inschatting zin hebben de zaagtand te gebruiken, zeker als snel wegtrekken belangrijk is.
Voor de meeste niet-wedstrijd situaties lijkt me de zaagtand daarom niet echt zinvol.
Hoop de F5D prop op niet te lange termijn bij ons in de tunnel te meten.
Rick

Back