Zagi-achtige 2 meter spanwijdte

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jesse, 16 nov 2007.

  1. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Het word weer eens tijd voor een nieuw winterproject want anders zit ik toch maar de hele dag achter de pc :wink:
    Voorheen heb ik al eens een Zagi gemaakt van 1 meter span. en dat beviel erg goed.
    Aangezien ik hier nog een berg electronica heb liggen waar ik op het moment niks mee doe, waaronder een 1100 Kv brushless met 1,5 KG thrust leek het me leuk om dat in een GROTE Zagi te stoppen.

    Gisteren heb ik de mallen gezaagd en geschuurd voor het snijden van de schuim delen, dat ga ik vandaag doen.
    Vanavond de eerste foto's :D

    Ik heb wel nu gelijk al even een vraagje waarvan ik het antwoord niet kon vinden op het forum.
    Betreffende de motorsteun, als ik me niet vergis is de regel dat de stand van de motorsteun overeen moet komen met de onderkant van de vleugel, maar aangezien het profiel dat ik gebruik een flinke curve heeft aan de onderkant is mijn vraag:

    zo staat de steun evenwijdig aan de curve in het profiel
    [​IMG]
    en zo staat hij evenwijdig aan het midden van het profiel
    [​IMG]
    wat is hier volgens jullie de beste keus?

    Tot vanavond :D
    Groetjes, Jesse.
     
  2. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    1,5 kg thrust wil niet zoveel zeggen. Hoeveel watt?

    2 meter span, dat zal rond de 1,2 a 1,5 kilo gaan wegen, als het niet meer is. daar wil je dus minstes 300 watt op hebben, en liefst wat meer gok ik zo.

    De steun evenwijdig aan de curve in het profiel is het beste. Zou ietsjes platter mogen, als er veel power op komt.

    Frank.
     
  3. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Frank, bedankt voor je reactie
    de motor levert ongeveer 250 Watt, 25A bij 11,1 Volt lipo.

    Het is niet de bedoeling dat het hard gaat, gewoon lekker rustig vliegen en komende zomer lekker thermiek pakken.
    Mijn 1 meter Zagi woog nét geen 500 gram met van dat zware blauwe floormate schuim, deze 2 meter versie maak ik van gewoon styropor ingedekt met 1,5mm balsa dus daar kan ik wellicht nog wat winnen.
    Uiteindelijk zal het gedurende de bouw wel duidelijk worden of het gewicht genoeg binnen de perken blijft om deze motor te gebruiken, zoniet.....dan bestel ik een nieuwe :p
    En nu ga ik EINDELIJK de schuim delen snijden, ik ben de hele ochtend op zoek geweest naar snijdraad.

    Groetjes, Jesse.
     
  4. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Helaas nog even geen foto's, mijn huidige snijboog is te klein.
    Ik gebruikte een omgebouwde verstekzaag (zie hier) maar daar kan ik max. 50cm breed mee snijden dus nu kom ik een goede 9 cm te kort.
    Maandag weer verder en eerst maar even kijken hoe ik dat op ga lossen, en dan weer snel verder met snijden.

    Overigens, dat snijdraad heb ik gehaald bij een man bij ons in het dorp die repareert oude radio's maar ook kleine huishoudelijke apparaten.
    Hij had MÉTERS nichrome draad op rollen zitten, ik mocht een meter of 2 meenemen voor niks.
    Ik heb nu dus origineel nichrome draad van 0,39mm dik 50cm lang aangesloten op een 12V auto-acculader en dat snijd echt stukken beter dan het 0,3mm draad dat ik ooit eens bij quartel gehaald heb.

    Groetjes, Jesse.
     
  5. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    Dan zou ik als ik jouw was een klapprop ombouwen naar duw-opstelling. Schilt weer weerstand.
    Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke gewicht. 150 a 200 watt per kilo is wenselijk.
    Dus met die motor zul je aardig uitkomen...

    Frank.
     

Deel Deze Pagina