Zagi/Nuri etc.: welke helling? geschikt voor startelastiek?

De topictitel zegt het al; ik heb eigenlijk 2 vraagjes m.b.t. Zagi's/Nuri en aanverwante vliegende vleugels.

Wij hebben hier bij Delft Noord een dijk van een geluidwal langs de A13 en aan de achterkant daarvan zou je bij de juiste windrichting volgens mij prima kunnen hellingzweven
Ik vraag me dan ook af wat je nou zo'n beetje minimaal moet hebben om te hellingzweven (taludlengte, hoogte etc.)

Verder ben ik benieuwd of dit soort vleugeltjes goed met een elastiek te lanceren zijn; ik kan mij voorstellen dat die dingen daar wat te kort (niet stabiel) voor zijn, maar ik kan me vegissen!

Bedankt voor alle tips!

Heb er vaak aan gedacht om op een geluidswal te gaan vliegen..... Maar heb mij altijd kunnen inhouden. Want wat als het model aan de verkeerde kant terecht komt..... En dus op de rijbaan (of erger) :oops:
Het is geen stoeptegel, maar een bestuurder kan wel schrikken van een vliegtuig op zijn voorruit......

Zoek een plaats waar je kan vliegen, zonder gevaar voor je omgeving.

Levensgevaarlijk! ik zou me lam schrikken met alle gevolgen van dien... Als je al in Den Haag woont is Scheveningen ook vlakbij.. duinen zat.

Even over je 2e vraag. Die dingen zijn prima met een startelastiek te lanceren :D.
Als je ze maar goed bouwt, dan zijn ze zo stabiel als de pest man!

en over die 1e.
Kom gewoon bij mij vliegen :D, (of kijkduin, zijn de duinen lekker hoog)

Kijkduin; daar woonde ik een jaar geleden nog!

maar over die geluidwal: 't is meer een theoretische vraag; ik kijk heus wel uit! in dit geval is die wal een uitloper van een geluidwal in de buurt van de A13 - hemelsbreed is 't eerste stukje asfalt van de A13 minimaal 150 m verder, bovendien zou het vliegen dan sowieso aan de niet-snelwegzijde plaatsvinden (jaja; ik weet waar de wind 'm dan heenblaast)

Ik vraag me dan ook af wat je nou zo'n beetje minimaal moet hebben om te hellingzweven (taludlengte, hoogte etc.)

De duinen enzo zijn echt uitstekend, niet in de laatste plaats vanwege de laminaire aanstroming. Het kleinste waar ik zelf ooit op gevlogen heb was een rietkraag van een meter of drie (vier incl. oevertalud waarschijnlijk) hoog langs de rivier. Ging net, hoewel kistje op een zeker moment toch in het water is beland omdat het onvoldoende droeg. Het was met een mini DLGtje, met een nuri of zo was het zeker niet gegaan. Een meter of zes hoge helling (dijken!) kan, mits redelijk clean aangestroomd. Steilte: Alles meer dan 45 graden is meegenomen, veel eronder en het wordt emmeren.

De duinen bij mij zijn echt niet meer veel meer dan 6 meter en ook niet eens de perfecte vorm. Toch kan ik als de wind precies goed is zelfs echt vliegen met mijn parapente. Die heeft een glijhoek van 8, dus kan je na gaan. Dat moet een gemiddeld zwevertje wel kunnen overtreffen :D

Back