zagi voor een beginer, hoe maak ik een goede?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pepijn de vos, 13 feb 2006.

  1. ik wil graag zo'n driehoek bouwen, en heb begrepen dat dat een zagi heet en moeilijk vliegen is :(
    wat nu?
    ik heb al wel gevlogen met een silverlit X-twin van de intertoys,
    dat gaat goed, ook met naar me toe vliegen met wind,
    ik heb er 20 vluchten met een 1:1 echt zweef vliegtuig opzitten 8) ,
    ik ben nog op zoek naar een simulator voor mac(dat heb ik namelijk)
    en als ik dan goed oefen...(waar een wil is is een weg)
    of zou ik een zagi kunnen bouwen die iets makkelijker stuurt, mijn eerste vliegtuig hoeft niet recht omhoog te kunnen vliegen en zoooo ongelooflijk scherp te sturen ;)

    graag jullie mening en/of tips.
     
  2. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Ik denk niet dat je veel plezier zal beleven als je onmiddelijk voor een deltawing of "vliegende plank" gaat :?
    Opteer je niet beter eerst in een goed vliegende trainer?
     
  3. Patrick99

    Patrick99

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Dirksland
    Easystar misschien? Lees eens wat daar over geschreven wordt, de beginnerskist bij uitstek! Standaard doet ie precies wat jij wil....niet recht omhoog en rustig de bochten door :) .
     
  4. een goede trainer heb ik al, die komt op school een keer per week les geven en model bouwen.
    ik weet dat het moeilijk is, maar ik vind het een leuk model.
    is easystar een zwever of ook een delta?
    ik ga het zo lezen...
     
  5. Patrick99

    Patrick99

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Dirksland
    Beetje spraakverwarring denk ik 8)

    Met "trainer", bedoelen ze een vliegtuig om mee te leren vliegen, geen persoon.

    De Easystar is een erg degelijke trainer zonder rolroeren waarmee het vliegen makkelijker te leren is dan met een delta-achtig apparaat. Ook heeft deze erg goeie zweefeigenschappen, dus 2 in 1! Gebruik de zoekfunctie even en zoek naar Easystar, staat erg veel over op het forum.

    Ennu, ziet er leuk uit zo'n delta, maar ik moest eerst leren fietsen voordat ik brommer kon gaan rijden.... :D
     
  6. oke, ik heb hem gezien.
    eerst even oefennen en dan door naar de zagi, die vind ik toch wel erg vet :|
    kan ik niet een zagi aanpassen zo dat hij makkelijker vliegt?
    of heel veel oefenen met een flightsimulator...
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Hi Pepijn,

    Ik heb zelf ook leren vliegen met een "zagi"
    Het is niet de makkelijkste manier maar met een beetje talent en iemand die je helpt de kist goed in te regelen is het te doen...
    Voordeel was dat ik een EPP wing had en de prop zit achterop dus niet stuk te krijgen.
    Easystar is makkelijker, geen rolroeren en ook geen prop op de neus....
    Mocht je echt voor een vliegende vleugel gaan en hulp hebben kijk dan eens naar de goede goedkope EPP "Zagi's" op www.eppshop.nl

    Peter
     
  8. Patrick99

    Patrick99

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Dirksland
    Tja Pepijn, ik zou zeggen......try it the hard way!

    Zo te zien wil je persé een zagi, ik hoop alleen niet dat het een teleurstelling wordt. Vergelijk het absoluut niet met een X-twin, dat is namelijk (IMO) geen vliegen maar gecontroleerd dwarrelen.

    Ik blijf erbij dat je je centen beter in een stabiel trainertje kunt steken dan in een delta. Alle spullen die je daar voor nodig hebt kun je later dan weer gebruiken in je zagi oid. Laat je anders eens voorlichten op een modelvliegclub. Wellicht dat die je op weg kunnen helpen en de voors en tegens kunnen verduidelijken.

    Patrick
     
  9. ik durf niet van mezelf te zeggen dat ik talent heb......
    maar op die site staat alleen een voor gemaakte vleugel geloof ik...
    dan hoef je er alleen nog spul bij te kopen, dat is niet leuk.
    ik wil hem zelf uit piepschuim of epp maken.
    ik weet dat ik moeilijk doe, maar ik vind die delta vleugels zo vet
    niet om het stunten maar om het uiterlijk!(en om te maken)
    zoals ik al zij heb ik een goede trainer(wel een persoon)

    geen ideeen hoe ik aan een simulator kom om te oefennen of hoe ik hem makkelijker te besturen maak?

    ik ga met rob(de trainer, meer leeraar) regelen dat ik aan stevig epp en de rest ook stevig kom, en dan makkelijk bestuurbaar....
    misschien heeft hij nog een simulator....
     
  10. Patrick99

    Patrick99

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Dirksland
    Even FMS downloaden, niet de meest realistische sim, maar wel gratis en een overvloed aan modellen te downloaden waaronder ook delta's.

    Succes met je project!

    Patrick
     
  11. ik wil inderdaad wel perse een zagi... ongeveer dan :p
    ik vergelijk het ook niet met een x-twin, maar daar kan je wel me een beetje leren op jezelf af te vliegen en wind corrigeren enzo(ik heb er de onderste vleugel nu af)
    ik wou alleen horen of het aan te raden/mogelijk was.
    en of er nog dingen zijn die het makkelijker maken.
    maar ik heb nog niet echt veel gehoord over flightsimulators en makkelijk bestuurbaar bouwen.
     
  12. even dat je het weet, ik heb mac(apple dus)
    en veder een windows van mijn vader waar geen spelletjes op mogen en een verrotte laptop waar een flightsimulator niet eens op draait.
    ik heb er eens dat microsoft ding 2000 op gedraaid, in de laagste stand zonder verkeer.

    oh, die zal ik eens proberen...
    hoe zit dat met zenders aansluiten?
    anders gebruik ik een joystick, dan is het wel heel anders dan in het echt
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hoi pepijn, leuk dat je zaterdag zo enthausiast over bent geworden, maar praat er lekker met rob even over.
    Die weet prima hoe het allenmaal vliegt.
    Ik had begrepen dat jullie met een zwever bezig waren? Die is denk ik een stuk beter voor de 1e pogingen tot vlucht.

    Het mooie van een EPP zagi is dat het nogal lastig kapot te krijgen is, dus als je een fout maakt ben je niet uuren aan het repareren maar gelijk weer in de lucht.

    Reken er trouwens op dat het niet echt goedkoop is allenmaal ;) (startbuget van 200-250 is wenselijk).
     
  14. voor zo'n piepschuim ding! :? 8O :cry:
    wat maakt het zo duur dan?
    ik wou al na de eerste les, nadat we besproken hadden wat we wouden en wat kon een driehoek, toen wist ik nog niet dat het zo moeilijk was, en al helemaal niet dat het zo duur was :cry:
     
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    apparatuur is wat deze hobby zo duur maakt.
    Modellen kan je maken vanaf 2 euro aan onderdelen. Maar dan heb je nog een zender, ontvanger, servo's, accu, lader ed nodig. (+motor en regelaar als je wilt gaan elektrovliegen)

    Dit klinkt heel duur, en dat is het misschien ook wel. Maar dit is theoretisch een eenmalige uitgaven. En kan allemaal ERG lang meegaan :D

    Elke hobby kost in het begin nou eenmaal een klap geld... :(

    Maar dan heb je ook wat 8) :D
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De zagi kan rob wel regelen voor 5 euro, het is de zender accu ontvanger regelaar servo's en motor die het zo duur maken (in die volgorde ongeveer)
    2e-hands scheelt enorm, via internet is er veel te vinden om de prijs te drukken.
    Zender: mx12 140 euro of 2e hands mpx 2010 60 euro(bij hangar)
    Accu: hangt helemaal van jou smaak af, 30-70 euro
    Ontvanger: jeti rex5 30 euro (bichler)
    Regelaar: 25euro
    servo's: 9-grams bij hangar 9 euro per stuk, 2 nodig (dus 18 euro)
    Motor sp400 6v of 7,2v (afhankelijk van de accu) 7euro

    En oowja je hebt ook nog een lader nodig voor je vlieg en je zend accu en een voeding om de lader spanning te geven (12V) prijzen weet ik daarvan niet zo uit het hoofd ;)

    200 minimaal kom ik op uit, zonder voeding.
    Maar dan heb je wel een geweldige hobby erbij!
    (gewoon met rob praten over wat er allenmaal mogenlijk is)
     
  17. hmmmm
    we hebben al een 4-karnaals zender, die gaat mijn broer ook gebruiken voor zijn zwever, maar die kan ik in het begin ook wel gebruiken.
    dar zit ook een ontvanger bij.
    de servo's zitten in het vliegtuig van school... denk ik.
    we hebben wel een lader, maar die accu's zijn voor auto's (te zwaar dus)

    en de zender is het duurste denk ik he?
     
  18. ik bespreek het gewoon met rob, bedankt voor de hulp

    *topic closed*(denk ik)
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik weet niet wat voor zender het is, maar hij moet wel een delta mixer erop hebben, ander kun je hem niet besturen.
    Delta mixertje's zijn ook los te koop voor 15 euro (ongeveer) maar dat is wel minder ideaal.

    Ik zie rob vanavond, dus ik zal het er met hem ook over hebben.
     
  20. delta mixer? ik denk het niet.
    het is een robbe futuba skysport 4
    waarom is een losse mixer minder goed?
     

Deel Deze Pagina